førstegangs køber af pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
andersch
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af andersch »

Hej jeg er ny på siden.
Jeg har lige købt et 70er hus på 170m2 hvor der er et fyrrum med gasfyr. Der er desuden en ældre brændeovn i stuen.

Jeg overvejer kraftigt at få monteret et pillefyr, da jeg har masser af plads til piller og lign.

Er det noget der kan betale sig? pt bliver der brugt 21000kr i året med gasfyret.

Jeg har kigget lidt på sådan en scotte 10kw black star mini. eller en scotte 10kw black star S.
Hvad er forresten forskellen på disse to?

Hvad kan i anbefale mig? Jeg har ikke det store krav til udseendet, men mere til at få mest for pengene og god virkning til omkring 25000- 30000kr

På forhånd mange tak!

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af Lintz »

Hej og velkommen til.
Så vidt jeg er orinteret skal BS S have ekstern silo hvor mini har sammenbygget silo.
Jeg selv har et scotte 16 kw med 320 l silo - godt fyr der kører upåklageligt.
Jeg ville nok vælge et fyr med ekstern silo så man ikke behøver at bekrymre sig om opfyldning hver dag - jeg nøjes med en gang ugentlig.

Når du snakker 25 - 30 k vil scotte / woddy være et godt valg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
calle

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af calle »

Hej Andersch

Hvis du er ligeglad med udseendet, så gå uden om mini-scotten. Køb en stor silo og modificer den externe snegl. Det kan gøres på under et kvarter. Det skal være så skidtet kan passe sig selv i minimum 14 dage, når i er på ferie.

Jeg har selv et 16 kw, hvor jeg har indstillet det til at køre med en maxeffekt på 30 procent, og det kører uhyggelig stabilt. Om det så er effektivt, må guderne vide, men det er ihvertfald extremt billigt i forhold til den texacobrænder på en støbejernssalamander, der varmede hytten op før.

Jeg er nået dertil, at jeg har fået min externe snegl til at køre uden smuldproblemer. Dette ved hjælp af nogle borede huller, der sorterer smuld fra, men jeg kører også med virkelig gode kvalitetspiller fra German Pellets, som jeg køber i Tyskland. Om det vil virke med billigere piller med mere smuld ved jeg ikke.

En Stoker Pro kammerat, har imidlertid givet mig blod på tanden til at prøve en ombygning af min snegl, så den bliver mere effektiv. Det skal prøves, når Scotten bliver slukket til maj. Som sagt kører skidtet virkelig stabilt, men folk tuner jo også på biler og motorcykler, selv om de egentlig kører godt nok.

Hvis du er til voksenlegetøj må du have en pillebrænder. Hyusk at den der har mest legetøj når vi skal herfra har vundet 8)

Venlig hilsen
andersch
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af andersch »

super med nogle hurtige svar.
Jeg er også mest til den med seperat silo.
hvis man køber ved dvcenter eller hedestoker kan man så få en pro til at montere anlægget til en fornuftig pris, da jeg intet forstand på vvs har.. ( er tømrer )
har i nogen ide om hvor mange ton jeg ville skulle bruge i året med en 10kw til et hus fra 73 med orginale vinduer og med 300-400mm isolering på taget og 2 personer i huset.

Ved i forresten hvorfor dvcenters hjemmeside ikk virker? jeg kan ihvertfald ikke komme derind idag?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af Lintz »

andersch » 03 Feb 2012, 17:52 skrev:super med nogle hurtige svar.
Jeg er også mest til den med seperat silo.
hvis man køber ved dvcenter eller hedestoker kan man så få en pro til at montere anlægget til en fornuftig pris, da jeg intet forstand på vvs har.. ( er tømrer )
har i nogen ide om hvor mange ton jeg ville skulle bruge i året med en 10kw til et hus fra 73 med orginale vinduer og med 300-400mm isolering på taget og 2 personer i huset.

Ved i forresten hvorfor dvcenters hjemmeside ikk virker? jeg kan ihvertfald ikke komme derind idag?
Du kan købe dit nye fyr mange steder, f.eks som du nævner dvcenter men evt også http://www.nordjysk-bioenergi.dk/ under forhandlerliste - det var det jeg gjorde.

Prøv evt. at udgylde din profil med lidt flerer data - det kunne jo være at der bor en Scotte-fan eller anden pillenørd i dit nabolag som godt vil vise "sjoverten" frem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af Skiveren »

Husk også at se på Ekoheat 900 el. 1500, det pillefyr er i samme prisklasse som Scotte/Woddy. icon_cheesygrin.gif
Denne er bare med selvrensende kedel, og kan fåes med en askeskuffe, hvor den pakker asken således at man kun behøver at rense/fjerne asken 3-4 gange om året.... :great:
Du kan se mere her: http://www.ekopower.dk/index.php?option ... l&Itemid=8
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
levi

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af levi »

andersch » 03 Feb 2012, 17:52 skrev:super med nogle hurtige svar.
Jeg er også mest til den med seperat silo.
hvis man køber ved dvcenter eller hedestoker kan man så få en pro til at montere anlægget til en fornuftig pris, da jeg intet forstand på vvs har.. ( er tømrer )
har i nogen ide om hvor mange ton jeg ville skulle bruge i året med en 10kw til et hus fra 73 med orginale vinduer og med 300-400mm isolering på taget og 2 personer i huset.

Ved i forresten hvorfor dvcenters hjemmeside ikk virker? jeg kan ihvertfald ikke komme derind idag?
Vi er nede i øjeblikket, - men er online igen imorgen :great:
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af MichaelK »

andersch » 03 Feb 2012, 17:52 skrev:
.....

har i nogen ide om hvor mange ton jeg ville skulle bruge i året med en 10kw til et hus fra 73 med orginale vinduer og med 300-400mm isolering på taget og 2 personer i huset.

....


Mit bud ville være 8-10 ton. Men nok nærmere de 8, end de 10.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af Oldgaard »

MichaelK » 03 Feb 2012, 21:25 skrev: Mit bud ville være 8-10 ton. Men nok nærmere de 8, end de 10.


Mvh.


Det håber jeg da ikke ;) det ligner vores forbrug i 250 kvm med middel til næsten intet isolering


mon ikke nærmere 6 tons, men igen der er flere faktorer som spiller ind ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

førstegangs køber af pillefyr

Indlæg af MichaelK »

@oldgaard


Jo, det har du måske ret i? Men her er trods alt lidt flere kvm. hos anderch, end
hos dig. Desuden har forbrugsmønsteret, som Du selv nævner, jo en vis betydning
for forbruget. Jeg tror nu ikke mit bud på 8 tons er fuldstændig ved siden af?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar