Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af Flemming DJ »

Jep. Den tidligere fejer/firma. Og hvis jeg ikke ta'r meget fejl, var der endda også en anden spiller inde over i mellemtiden.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af søren ø »

Der skal ikke herske tvivl i mit sind om, at hvis pisset brænder, så skal man ikke stå og fedte med at slukke det selv. Luk hvad der kan lukkes og så bare 112. Har gennem mit fritidsjob hos Falck været til ild i rigtig mange fyrrum, og for det meste er folk fornuftige, men vi kommer altså også ud til folk som hostende forklarer os at de troede de kunne klare det selv. De må så erkende at de 5 minutter de brugte på forsøget bare resulterer i at ilden får bedre fat inden de får ringet, og at vi rekvirerer ambulance kørsel 1 og han får 24 timer på sygehus. Så medmindre branden opstår når i står ved siden af fyret med slangen i hånden, så lad være at forsøge at spille helte og vil klare det selv. Der kommer sjældent noget godt ud af det...
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af Flemming DJ »

Lyder rimeligt. 8)

Et ekstra luftindtag til det fri hjælper i mine øjne så heller ikke på brandbekæmpelsen... Men, det skal åbenbart være der "så rummet ikke bli'r fyldt med røg og kulilte". :roll: Jeg ku' se fidusen, hvis begrundelsen var, at der skulle være "luft nok" til fyret.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af abn »

Flemming DJ » 20 Jan 2012, 14:55 skrev:Lyder rimeligt. 8)

Et ekstra luftindtag til det fri hjælper i mine øjne så heller ikke på brandbekæmpelsen... Men, det skal åbenbart være der "så rummet ikke bli'r fyldt med røg og kulilte". :roll: Jeg ku' se fidusen, hvis begrundelsen var, at der skulle være "luft nok" til fyret.
Sådan er der mange der tænker. I nye bygninger i dag skal der være 2 % af gulvareal, som åbningsareal i taget. ABV - Automatisk Brand Ventilation. Derfor der er så mange ovenlys vinduer i nye erhvervsbygninger i dag. Det er jo også godt for beskæftigelsen :great:
Men dem der har set hvor meget røg der kun udvikle sig ved en brand vil sikkert også sætte pris på at det kan sluses ud den dag de skulle ende midt i en brand. (forhåbentlig aldrig)
Mvh Anders
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af Vangsgaard »

Grunden til at det skal være udluftning er vel at fyret bruger luften. Og hvis rummet er helt tæt risikerer man at bruge alt ilten ?

Bjarke J
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af Bjarke J »

Flemming DJ » 20 Jan 2012, 14:55 skrev:Lyder rimeligt. 8)

Et ekstra luftindtag til det fri hjælper i mine øjne så heller ikke på brandbekæmpelsen... Men, det skal åbenbart være der "så rummet ikke bli'r fyldt med røg og kulilte". :roll: Jeg ku' se fidusen, hvis begrundelsen var, at der skulle være "luft nok" til fyret.
Men er det netop ikke det der er begrundelsen? Jeg mener, hvis rummet er helt tæt, vil der på et eller andet tidspunkt opstå undertryk derinde, så røgen slår ned og ikke ud igennem skorstenen?
calle

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af calle »

Hej Flemming DJ.

Du skrev, at det var kæresten, der tog imod selveste skorstensfejeren.

Måske har kæresten grebet det helt forkert an :shock:

Undskyld - kunne ikke lade være :D

Venlig hilsen
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af søren ø »

abn » 20 Jan 2012, 15:25 skrev: Sådan er der mange der tænker. I nye bygninger i dag skal der være 2 % af gulvareal, som åbningsareal i taget. ABV - Automatisk Brand Ventilation. Derfor der er så mange ovenlys vinduer i nye erhvervsbygninger i dag. Det er jo også godt for beskæftigelsen :great:
Men dem der har set hvor meget røg der kun udvikle sig ved en brand vil sikkert også sætte pris på at det kan sluses ud den dag de skulle ende midt i en brand. (forhåbentlig aldrig)
Det er faktisk en sekundær ting at folk skal kunne trække vejret p.g.a abv. Den primære er at røgen ikke skal ligge sig øverst i rummet og blive varmet op til antændelsespunktet. Gør den først det kan den tænde hele tagkonstruktionen på en gang også har man rigtigt et problem. Derfor slår vi også hul på taget på et almindeligt hus. Simpelthen for at få den varme røg væk inden den tænder.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af abn »

søren ø » 20 Jan 2012, 18:30 skrev: Det er faktisk en sekundær ting at folk skal kunne trække vejret p.g.a abv. Den primære er at røgen ikke skal ligge sig øverst i rummet og blive varmet op til antændelsespunktet. Gør den først det kan den tænde hele tagkonstruktionen på en gang også har man rigtigt et problem. Derfor slår vi også hul på taget på et almindeligt hus. Simpelthen for at få den varme røg væk inden den tænder.
Rart med lidt ekstra viden om det. Kan huske da jeg startede med at lave ovenlys, syntes jeg at det var helt godnat at tilføre ilt til en brand. Men ild er jo noget nemmere at have med at gøre end en røggas eksplosion er.
Mvh Anders
Bjarke J
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Skorstensfejerbesøg, nye boller på suppen.

Indlæg af Bjarke J »

Så kan i ikke være helt glade for ståltage o.l. Eller har i værktøjer der nemt kan baldre hul i sådan et?

Besvar