Stålskorsten - røgsuger

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
gajuler
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 jan 2012 17:23

Stålskorsten - røgsuger

Indlæg af gajuler »

Vi har fået installeret en varde brændeovn med tilhørende stålskorsten som går lige op gennem taget.

Den går ikke helt op til tagrygningen da overetagen er meget høj, men der er nu opstået det problem at ved blæst kan vi ikke bruge brændeovnen, da røgen suser ind i stuen istedet for op gennem skorstenen.

Når der bare er vindstille eller næsten vindstille, er der fint aftræk i skorstenen. Har set man kan få en form for karrusel der sidder ovenpå skorstenen, men kender ikke dens funktion, mon der er nogen der kan hjælpe med at finde en løæsning på dette problem.

Mvh
Jesper

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Stålskorsten - røgsuger

Indlæg af Lille put i kedlen »

Føj en meter til skorstenen - er nok den billigste og bedste løsning. Ellers skulle disse arabiske kupler være ret effektive og flotte, men ret dyre - og vi er jo ikke allesammen oliesheiker.

Søg efter røgsuger.
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Stålskorsten - røgsuger

Indlæg af KristianVilhelm »

Drop idéen med den kugle-mølle, det virker ikke. Jeg har prøvet den uden held i lignende omstændigheder, det bliver aldrig rigtigt godt, med den som nødløsning. - På med en røgsuger eller forlæng skorstenen.

Jeg var ved at kulilte forgifte mig selv, da det blæste op en aften efter jeg havde fyret op. Det giver en fæl hovedepine. :shock:
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Stålskorsten - røgsuger

Indlæg af hahomi »

KristianVilhelm » 24 Jan 2012, 07:50 skrev:Drop idéen med den kugle-mølle, det virker ikke. Jeg har prøvet den uden held i lignende omstændigheder, det bliver aldrig rigtigt godt, med den som nødløsning. - På med en røgsuger eller forlæng skorstenen.

Jeg var ved at kulilte forgifte mig selv, da det blæste op en aften efter jeg havde fyret op. Det giver en fæl hovedepine. :shock:
Jeg har en på og den virker lige nøjagtig efter hensigten :wink: Kan da også se de sidder flere steder.
En røgsuger koster vel godt og vel 5 kilo og så skal der laves strøm og den skal styres. En aspirotor fåes trods alt til under 2 kilo og så skal der ikke holdes øje med den.
Vælg dine kampe med omhu.
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Stålskorsten - røgsuger

Indlæg af Hr.Hansen »

Men lige meget hvad, så er det bedste nu at få skorstenen op i den rigtige højde.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Stålskorsten - røgsuger

Indlæg af KristianVilhelm »

hahomi

Det kan godt være man kan være heldig at det virker, men man kan også være uheldig som mig og have spildt en mindre formue, mener jeg gav 2.500 kr for den.

I min verden er det klart bedste at få skorstenen over tagryggen, ufatteligt man kan få andet godkendt.

I visse tilfælde kan man jo direkte sætte livet på spil, hvis man får en brændeovn der kan slå tilbage.
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Stålskorsten - røgsuger

Indlæg af Lille put i kedlen »

Checkede lige prisen på Aspiratoren, troede faktisk de kostede noget mere en ca. 2000,-, men i f.eks England fås de fra £ 115 (ca. kr. 1000,-) : http://www.roofingsuperstore.co.uk/brow ... rotor.html

Det koster måske et par hundrede i fragt, men der er da plads til at invitere til pejsegilde icon_cheesygrin.gif

De kan imidlertid give lidt støjproblemer ifølge: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/163383

Se evt. også her: http://motorcykelgalleri.dk/for_message ... _ID=173795
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Stålskorsten - røgsuger

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg har 3 skorstene, alle med suger på. Ingen støj eller andre gener. Mine skorstene er dog lavet af mursten
viewtopic.php?f=51&t=12558&p=130639&hil ... er#p130639

/John

Besvar