Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos32 fyring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Decollage
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30 jan 2011 09:12

Atmos32 fyring

Indlæg af Decollage » 29 okt 2011 09:04

Håber nogen har et hint til min Atmos32, der ikke kører som den skal.
Den er begyndt at skyde voldsomt ud af luft indtaget. Det begynder med en 'rumlen', som om den vil eksplodere, hvorefter den giver et ordentlig brag og sender røg/gløder ud ved luft indtaget. Det virker helt forkert.

Den bliver renset efter forskrifterne.
Skorstenen er ca 11m ø20, og jeg synes der er rigtig god træk.

Nogen ide om hvad det kan skyldes?

Ud over eksplosions-problemet forstår jeg ikke følgende: røgsugeren bliver ved med at køre lang tid efter brændslet er brændt ud, skal den virkelig det, og i såfald hvorfor?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos32 fyring

Indlæg af John Skov Jensen » 29 okt 2011 09:55

røggas eksplosionerne skydes oftes et for stort bål i fyrkammeret. Det gør at alle gasserne ikke når at blive suget ned i det sekundære kammer inden de antændes. Årsagen er enten at brændet i fyrkammeret ikke er pakket godt nok med overtænding til følge eller at primær/sekundær luftspjældet skal lukkes lidt mere. Begge resulterer i frigivelse af for mange gasser. Hvis man fyrer med meget små stykker træ kan disse lukke hullet i den keramiske dyse, det vil også resultere i disse eksplosioner.

Mht at røgsugeren kører for længe, det er udelukkende et spørgsmål om hvordan din røggas termostat står under drift. Min står ca pegende mod kl 11. Men der bliver du nødt til at prøve dig frem. Uanset hvis den kører for længe skal den drejes med uret for at slukke tidligere.

/john

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Atmos32 fyring

Indlæg af abn » 29 okt 2011 13:11

Ja min står også omkring kl 11-11.30. Så slukker den når der kun er lidt af en enkelt pind tilbage med gløder i.
Laver den gaseksplosionerner mens blæseren kører? Min gør det engang imellem når blæseren er stoppet fordi temp. i kedlen er for høj.
Mvh Anders

Decollage
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30 jan 2011 09:12

Atmos32 fyring

Indlæg af Decollage » 30 okt 2011 10:27

Tak for det.

Røggas termostaten er også skruet næsten helt i max, men jeg forsøger at give den noget mere.

Mht eksplosionerne vil jeg være mere opmærksom på at åbningen i brændkammerets bund ikke blokkeres af træet, det har jeg ikke været obs på tidligere.
Det gør nok heller ikke skidt være at jeg fyrer med affalds træ (gran), der forbærnder hurtigt. Jeg må prøve at eksperimentere med lidt mindre fyldninger.


Besvar