Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pexrør samling

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
mille63
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 sep 2010 21:13

pexrør samling

Indlæg af mille63 » 23 okt 2011 10:19

er ved at opstille min nyindkøbte scotte pillefyr og i den forbindelse har jeg trukket nogle varmerør (pex) hen over loftet på bryggerset. Jeg blev anbefalet af Stark medarbejder at lave det i pex og købte pexrør og samlinger hos dem. Men jeg læste så et sted på nettet at der SKAL støttebøsninger i pex rør.
hmm hvorfor pokker har man så ikke vedlagt støttebøs. i pakken med pexsamlinger når det åbenbart er et krav med støttebøs. både i pex og kobber!!?

min spørgsmål til dette forum er:
er jeg på skideren eller kan det gå ?? nogen der har erfaring med det?

jeg ved godt at det er let at ændre men problemet er at jeg for at komme til samlingerne skal til at brække det halve af det nyopsatte loft ned - det vil jeg godt nok være træt af! :(


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

pexrør samling

Indlæg af klinten » 23 okt 2011 10:31

Jeg har selv lavet et par pex samlinger uden støttebøsninger, og det er tæt, men det er nok mere undtagelsen end reglen. Jeg ville sætte støttebøsninger i og lave det rigtigt første gang. Grunden til at der ikke er støttebøsninger i er at det ikke er pex samlinger du har købt, men kompressionskobling, den bruges også til kobberrør, og der behøver man ikke støttebøsninger. En "rigtig" pexkobling har indbygget støttebøsning, se: http://www.vvs-eksperten.dk/index/vinkler-200 kontra http://www.vvs-eksperten.dk/index/omlober-omlober-361
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

levi

pexrør samling

Indlæg af levi » 23 okt 2011 13:07

Pex rør uden støttebøsninger i samlingerne springer fra - det er kun et spørgsmål om tid...

Lav det om, - der er desværre kun "the hard way"...

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

pexrør samling

Indlæg af Bigfoot » 23 okt 2011 14:43

ja pex samlinger uden støttebøsning, det holder ikke, slet ikke endda.
Men du kan jo stadig nå at skaffe nogle støttebøsninger. Den nemmeste løsning er vel næsten at kontakte en lokal vvs'er for at købe et par stykker. Det er jo ikke så mange man skal bruge.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar