Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Undrer mig over placering af trykekspansion???

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Allan1975
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 jun 2011 19:58
Mit fyr: Woody 10kW på Black Star 20
Areal: 200
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Geografisk sted: 6470 Sydals

Undrer mig over placering af trykekspansion???

Indlæg af Allan1975 » 21 okt 2011 19:47

Hej allesammen

Jeg kiggede lige på nogle af de super flotte fyrrum, der ligger billeder af her på siden og der er en ting der undrer mig:

Min fejer ville ikke godkende mit anlæg (Woody 10kW på BlackStar 20) fordi jeg havde lavet den fejl at placere pumpen før ekspantionsbeholderen og sikkerhedsventilen. Han sagde at sikkerhedsventilen/trykekspansion SKAL være det første på fremløbet, da der ikke måtte være nogen form for modstand hvis uheldet skulle være ude.
Da jeg kiggede nærmere på diagrammet i min brugsanvisning, kunne jeg også se at han havde ret. Jeg havde bare sat pumpen før ekspansionen, fordi det var den også før, da jeg havde oliefyr.
"Men reglerne er anderledes med dit pillefyr", sagde min fejer, "det gælder som fastbrændsel!"
Jeg måtte hive rørtangen frem og skille hele fremløbet ad igen...

Jeg kan se på flere af billederne at folk netop har pumpen før ekspantion/sikkerhedsventil! Det ene fyrrum har endda sat kuglehaner før og efter pumpen, hvilket er meget smart hvis pumpen skal skiftes, men man kan jo også lukke for sikkerhedsventilen, og det må man (ifølge min fejer) absolut ikke kunne gøre.

I må endelig ikke misforstå mit indlæg. Jeg vil ikke på nogen måde virke som om jeg står med en løftet pegefinger, det undrer mig bare at der er så stor forskel på hvor kritiske skorstenfejere er :roll:


Brugeravatar
Uffe Henneberg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 127
Tilmeldt: 09 dec 2010 07:36
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 350
Areal: 250/100
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6840
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Oksbøl Vestjylland-City of Vrøgum

Undrer mig over placering af trykekspansion???

Indlæg af Uffe Henneberg » 21 okt 2011 19:52

Der er da fuldt hul igennem en cirkulations pumpe ,den kan ikke spærre noget uanset hvordan den fejler.Mit fyr er godkendt og den sidder lige på afgang af kedlen .

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Undrer mig over placering af trykekspansion???

Indlæg af Flemming DJ » 22 okt 2011 01:05

Min trykekspansionsbeholder (og vel også sikkerhedsventil?) sidder på returen umiddelbart før fyret. Pumpen sidder på fremløbet som det første efter fyret.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar