Valg af jordslanger til varmt vand?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
jungdal
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 jul 2011 14:28
Mit fyr: Woody 20kW på OPOP 30kW
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9560

Valg af jordslanger til varmt vand?

Indlæg af jungdal »

Jeg skal have installeret et nyt pillefyr i mit udhus og skal have ført varmerør til centralvarme og VVB ca 8-10 m i jorden over til stuehuset.

Jeg synes det er svært at finde brugbare råd og vejledning om egenskaber og brug af præisolerede rør ...
Mine spørgsmål går bl.a. på:
- valg af rørdiameter og isoleringstykkelse
- Der er mange forskellige fabrikater mv. Er de billige gode nok, og er de dyre prisen værd ?
- Bøjningsradier for præisolerede rør?
- hvordan isoleres samlinger og eventuelle vinklinger på rørene ?
- kan man bruge "dobbeltrør" (to rør i fælles isolering) eller vil det virke som en underjordisk varmeveksler?

Er der nogen af jer kloge mennesker, der har erfaringer og viden at øse af om noget af dette?

Mvh

Jungdal

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Blevet takket: 1 gang

Valg af jordslanger til varmt vand?

Indlæg af klinten »

Jeg har selv lige lavet det med en 10kw Scotte placeret i laden, med ca. 7m nedgravet præisoleret dobbeltrør, Ø25mm. Jeg var faktisk lidt nervøs for at det var for småt, men umiddelbart ser det ud til at fungere totalt problemfrit. blev vejledt af søren fra DVC. Hvis det er muligt ville jeg klart flytte VVB tættere på dine tappesteder, så det varme brugsvand ikke skal løbe så langt. det vil give meget bedre komfort. Bøjningsradius er vist lidt forskelligt fra producent til producent, men regn med ca 1m. Jeg har købt det jeg har brugt ved DVC, det hedder vist løgstør rør. Det fungerer ganske fint. Har ingen erfaringer med andre typer, men i sidste ende handler det vel om isoleringsgraden (U-værdi) og den kan findes på de flestes hjemmesider.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html
Besvar