Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Føre røgrør skråt ind i muret skorsten

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Jarl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 jul 2011 09:25

Føre røgrør skråt ind i muret skorsten

Indlæg af Jarl » 13 aug 2011 20:56

Hej

Jeg er ved at tilslutte min Orlan 25 til skorstenen. Jeg har en muret skorsten med Isokern i samt en trækstabilisator. Af forskellige årsager vil det være lettest at lade røgrøret gå ind i skorstenen med en stigning på 45 grader, så det nærmest kobler på Isokernen som et omvendt Y. Strømningsmæssigt burde det vel være ret godt. Jeg skal selvf nok sætte en murbøsning ind og skære røgrøret, så kanterne flugter indersiden af Isokernen, så skorstensfejerens kost ikke møder kanter. Udvendigt skærer jeg murbøsningen af, så den øverste del ikke sidder og ser dum ud.

Er der nogle regler, der hindrer denne montering, og er der monstro ulemper, jeg har overset?

Bedste hilsner

Jarl


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Føre røgrør skråt ind i muret skorsten

Indlæg af pille bruger » 13 aug 2011 21:33

Jarl » 13 Aug 2011, 20:56 skrev:Hej

Jeg er ved at tilslutte min Orlan 25 til skorstenen. Jeg har en muret skorsten med Isokern i samt en trækstabilisator. Af forskellige årsager vil det være lettest at lade røgrøret gå ind i skorstenen med en stigning på 45 grader, så det nærmest kobler på Isokernen som et omvendt Y. Strømningsmæssigt burde det vel være ret godt. Jeg skal selvf nok sætte en murbøsning ind og skære røgrøret, så kanterne flugter indersiden af Isokernen, så skorstensfejerens kost ikke møder kanter. Udvendigt skærer jeg murbøsningen af, så den øverste del ikke sidder og ser dum ud.

Er der nogle regler, der hindrer denne montering, og er der monstro ulemper, jeg har overset?

Bedste hilsner

Jarl
Jeg kan ikke lige se hvad der skulle være i vejen med den ordning icon_cheesygrin.gif
Men du skal have fat i fejer.
Han skal jo godkende installationen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Jarl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 jul 2011 09:25

Føre røgrør skråt ind i muret skorsten

Indlæg af Jarl » 15 aug 2011 14:18

Super. Tak for svar. Nu har jeg lavet installationen. Et 45 graders knæ lige efter fyret og så direkte stigende ind i skorstenen i en vinkel på - ja selvfølgelig - 45 grarder. Wauuu et træk det giver! Alle, der fyrer med gasogen ved, at de kan være lidt tøvende at starte op, men sådan en røgrørsføring giver et vidunderligt sug, så underforbrændingen kan sættes i gang lynhurtigt.

Og i morgen kommer trækstabilisatoren, så begynder det at ligne noget :-)

Bedste hilsner

Jarl


Besvar