Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rør fra skur/værksted

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
dumpo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 apr 2010 19:09
Mit fyr: Scotte 16kw dor kedel
Areal: 109
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4040
Årligt forbrug: 4000 kg

Rør fra skur/værksted

Indlæg af dumpo » 28 jul 2011 21:52

Hej.
Søger lige et par råd herinde.
Jeg skal snart ha´ lavet et nyt skur hvor mit pillefyr skal stå i. Så ville jeg lige høre hvordan jeg skal føre rørerne fra pillefyret ind i huset.
Jeg er ikke så glad for at der skal bankes hul i bryggers gulv og fundament. Og tænkte at jeg evt. kunne bruge et eksisterende hul, lidt over sokkelhøjde i væggen hvori der sidder et pvc rør i 110mm. Tror det tidligere har været brugt til udluftning fra en tørretumbler.
Er det en dårlig ide at bruge dette hul? Eller skal rørerne ned i jorden og føres ind under huset?
Og hvor langt nede skal rørerne være.


Mvh.
Kenneth


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Rør fra skur/værksted

Indlæg af søren ø » 28 jul 2011 22:34

Rørene skal ned i jorden og under/gennem sokkel. Læg dem min 80 nede. Hvis du ikke vil banke hele gulvet op, så nøjes med at bore et stort hul med en kerneboremaskine og skub røret igennem der. Det er et helvedes arbejde at få det igennem, men er man et par mand kan man godt.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Rør fra skur/værksted

Indlæg af Skovløber » 28 jul 2011 22:38

Hvilke rør skal man bruge, når de skal nedgraves. Kan en form for pexrør bruges, det er lidt nemmere end stive fjernvarmerør...
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Rør fra skur/værksted

Indlæg af søren ø » 28 jul 2011 23:20

Det bedste er de løgstør rør der i forvejen er isoleret, alt andet bliver noget møg. Man kan do nemt trække koldt vand i et pel rør for sig, så er det mere til at have med at gøre.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Rør fra skur/værksted

Indlæg af klinten » 29 jul 2011 07:37

Jeg er faktisk i gane med det samme, men hvorfor er det at røret skal ned i 80/90 dybde? ja der er frostfrit, men i de måneder hvor der er frost er der jo også cirkulation, så der burde jo ikke være risiko for at rørene fryser. Så længe at røret er "fastgjort" i begge ender (gennemført ind i huse) burde frosten jo heller ikke kunne skubbe det op. Det sker jo ikke med kloakrør f.eks.

/Klint
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Rør fra skur/værksted

Indlæg af Ollii » 29 jul 2011 07:43

klinten » 29 Jul 2011, 07:37 skrev:Jeg er faktisk i gane med det samme, men hvorfor er det at røret skal ned i 80/90 dybde? ja der er frostfrit, men i de måneder hvor der er frost er der jo også cirkulation, så der burde jo ikke være risiko for at rørene fryser. Så længe at røret er "fastgjort" i begge ender (gennemført ind i huse) burde frosten jo heller ikke kunne skubbe det op. Det sker jo ikke med kloakrør f.eks.

/Klint
Bliver noget biks ved en evt. strøm afbrydelse. Så skal du igang med hårtørrer på de frosne rør ude i jorden.:-)
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Rør fra skur/værksted

Indlæg af thoken » 29 jul 2011 10:59

dumpo » 28 Jul 2011, 21:52 skrev:Hej.
Søger lige et par råd herinde.
Jeg skal snart ha´ lavet et nyt skur hvor mit pillefyr skal stå i. Så ville jeg lige høre hvordan jeg skal føre rørerne fra pillefyret ind i huset.
Jeg er ikke så glad for at der skal bankes hul i bryggers gulv og fundament. Og tænkte at jeg evt. kunne bruge et eksisterende hul, lidt over sokkelhøjde i væggen hvori der sidder et pvc rør i 110mm. Tror det tidligere har været brugt til udluftning fra en tørretumbler.
Er det en dårlig ide at bruge dette hul? Eller skal rørerne ned i jorden og føres ind under huset?
Og hvor langt nede skal rørerne være.


Mvh.
Kenneth

Hej!
Jeg har gravet løgstørrør ned mellem garage og hus, og har trukket rørene op udvendig på bygningerne og boret igennem væggene. Så har jeg lavet en isoleret kasse(i metal) som jeg har monteret over den udvendige rørføring, så rørene er pakket super godt ind. Jeg havde heller ikke mulighed for at gå igennem sokkel og gulve.

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Rør fra skur/værksted

Indlæg af Skovløber » 29 jul 2011 11:29

Skal man vælge 2 stk løgstørrør, eller 1 stk med to rør I.....
Hvis man ønsker sin retur så kold som mulig, så er det vel ikke en fordel med to rør i sammen isolering (rør)
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Rør fra skur/værksted

Indlæg af thoken » 29 jul 2011 12:58

Skovløber » 29 Jul 2011, 11:29 skrev:Skal man vælge 2 stk løgstørrør, eller 1 stk med to rør I.....
Hvis man ønsker sin retur så kold som mulig, så er det vel ikke en fordel med to rør i sammen isolering (rør)

Hej!
Jeg har valgt 2 enkelte rør, da jeg synes at den med 2 rør i er meget stiv og bøvlet at arbejde med :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

skodacarsten1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 03 jul 2011 22:02

Rør fra skur/værksted

Indlæg af skodacarsten1 » 29 jul 2011 20:32

hvis man ved hvor ens el og kloak ligger. er det også en mulighed at lave ef lille hul i gulvet. og så lige få lavet en styrbar underboring... koster lidt knaster. ca 750kr pr meter, plus moms og transport.. men på den måde har vi før trukket nye rør ind i huse. uden at skade hus eller gulvvarme... og vupti. meget lidt arbejde inde i huset. og bare et hul på ca 2 meter i længden.. og hvis det er en dygtig fører. kan den knækkes op igennem guvlet med en vinkel, tæt på de 80 grader. dog er det ikke noget de er meget for . men det kan lade sig gøre...


Besvar