Rør fra skur/værksted

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
dumpo
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 apr 2010 19:09
Mit fyr: Scotte 16kw dor kedel
Areal: 109
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4040
Årligt forbrug: 4000 kg

Rør fra skur/værksted

Indlæg af dumpo »

thoken » 29 Jul 2011, 10:59 skrev:
Hej!
Jeg har gravet løgstørrør ned mellem garage og hus, og har trukket rørene op udvendig på bygningerne og boret igennem væggene. Så har jeg lavet en isoleret kasse(i metal) som jeg har monteret over den udvendige rørføring, så rørene er pakket super godt ind. Jeg havde heller ikke mulighed for at gå igennem sokkel og gulve.

Mvh thoken
Det smarteste nok er at få lavet det igennem gulv/fundament. Især hvis fyret skulle gå ud mens man ikke er hjemme et par dage og det er minus 17.

Men tror jeg hælder til Thokens medtode, så kan jeg benytte det eksisterende hul. Thoken, du har vel ikke et par billeder man kan se. Og har du gravet rør ned i ca. 90 cm. Og derefter ført dem op langs fundamentet? Og den kasse er den ført under terræn eller ned til terræn.
Mvh.
Kenneth

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Blevet takket: 1 gang

Rør fra skur/værksted

Indlæg af klinten »

Hvis man nu har noget korrekt overvågning af pumpen, og med det menes der en differenspressostat, som kunne være tilsluttet til noget alarmsender, som så sender en sms hvis diff. trykket over pumpen bliver for lavt = pumpen er stoppet. Så kan der vel ikke ske noget ved at røret ligger i frost. Hvis pumpen stopper så fryser vandet vel ikke i løbet af 5 min.?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Rør fra skur/værksted

Indlæg af Skovløber »

Helt enig, er der nogen overhovedet, der har oplevet frostskader(sprængninger)
Ikke som I har hørt, men egne erfaringer.
Selvfølgelig sker det men der skal meget til.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Rør fra skur/værksted

Indlæg af John Skov Jensen »

Et anlæg bør vel være ressistent som muligt over for frostskader hvis strømmen ryger i en snestorm. Alle mulige og umulige elektriske overvågninger og elvarmekabler virker jo heller ikke hvis strømmen er væk.
Det rigtige må være at få løgstørrrøret boret ud igennem sokkel, direkte skråt ned ned i frostfri dybde. Varmetab på rørene bliver vel også mindst hvis rørene ligger så varmt/dybt som muligt.
untitled.JPG
Her er et billede af dengang jeg fik boret ud gennem min fyrrumssokkel
Da der er gulvarme i det gulv blev der startet et stykke inde i væggen. En stejl vinkel sikrede at hullet på den anden side kom ud ganske dybt nede i jorden

Jeg ved godt at det ikke altid er muligt at få boret ud gennem soklen, men man bør vel prøve at minimere risikoen for mulige frostskader.

/John
Manden50
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 jun 2008 09:15
Mit fyr: Salamander brændefyr
Areal: 350
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Dianalund

Rør fra skur/værksted

Indlæg af Manden50 »

Hejsa,

Vil bare lige fortælle at man på Løgstør rørs egen hjemmeside kan se mange forskellige måder at lave det på incl. at føre rørene op og gennem mur.

http://www.logstor.com/

bare linket til dem.


Henrik

frank67
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 apr 2013 12:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 145
Fremviser gerne i postnummer: 6330

Rør fra skur/værksted

Indlæg af frank67 »

thoken skrev:

Hej!
Jeg har gravet løgstørrør ned mellem garage og hus, og har trukket rørene op udvendig på bygningerne og boret igennem væggene. Så har jeg lavet en isoleret kasse(i metal) som jeg har monteret over den udvendige rørføring, så rørene er pakket super godt ind. Jeg havde heller ikke mulighed for at gå igennem sokkel og gulve.

Mvh thoken
Hej thoken er det muligt at vi kan se nogen billeder af den metalkasse du har lavet. Og hvordan du har lavet det ind i huset efter rørene er kommet ind. På forhånd tak.
Mvh Frank
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Rør fra skur/værksted

Indlæg af Aaen »

Jeg ved godt at det nok ikke betyder en hel masse, men vil rørene ikke tabe mindre varme jo varemere jorden er? kan der være 10 graders forskel fra jordoverfladen til ned i 90 cm dybde.

Vi gravede i øvrigt under sokkel, da vi skulle have nye rør fra udbygninger til stuehus. Om der er noget fagligt der strider imod dette, ved jeg ikke.
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Rør fra skur/værksted

Indlæg af godsejeren »

mit rør i mellem husene har jeg til at hænge i luften. det er et dobbelt løgstørrør proppet ind i et spirorør aner ikke om det kan fryse til men tror det ikke
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Rør fra skur/værksted

Indlæg af BWJ »

dumpo skrev:Hej.
Søger lige et par råd herinde.
Jeg skal snart ha´ lavet et nyt skur hvor mit pillefyr skal stå i. Så ville jeg lige høre hvordan jeg skal føre rørerne fra pillefyret ind i huset.
Jeg er ikke så glad for at der skal bankes hul i bryggers gulv og fundament. Og tænkte at jeg evt. kunne bruge et eksisterende hul, lidt over sokkelhøjde i væggen hvori der sidder et pvc rør i 110mm. Tror det tidligere har været brugt til udluftning fra en tørretumbler.
Er det en dårlig ide at bruge dette hul? Eller skal rørerne ned i jorden og føres ind under huset?
Og hvor langt nede skal rørerne være.


Mvh.
Kenneth

Hvor mange m. skal du bruge og hvilken dim.
Der er ikke noget galt i at bruge det hul du har i væggen, bare tænk de 1000 vis af steder hvor fjenvarmen kommer op udv. ved sokket i isoleret plastskab, det vigtige er bare at der ikke lukkes helt tæt mell. isoleret skab og hus.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar