Akkumuleringstank????

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
franke300
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 apr 2010 23:44

Akkumuleringstank????

Indlæg af franke300 »

Hej alle :)

Har haft forskellige tidligere opsætninger mht. fyr osv., men har nu en OPOP-kedel (en del af et Woody-anlæg) med en Pellx p21 brænder i. Pellx'en er justeret ned til minimum (ca.12,5Kwh) effekt. Det fungerer fint det hele. I starten af fyringssæsonen (september2010) kørte jeg med et start/stop interval på 10 grader og kedlen så fin ud. Da kulden så for alvor satte ind kunne Pellx'en snart ikke lave andet end at starte og stoppe og jeg satte start/stop intervallet op til 15 grader!!! Så starter mine små problemer! Forskellen i grader fra toppen af kedlen til bunden gør åbenbart at sod dannes lettere i kedlen, og forbrændingen umiddelbart ikke er så god som tidligere, ligegyldigt hvad jeg prøver. Så er det jeg tænker "der skal da bare en akkumuleringstank til" så kan man køre med et interval på 5 grader måske og fyret vil køre i længere tid (alt efter akku. størrelse) og ikke ha den "store" temperatur-forskel. Er det en god ide eller hvad?
Så er spørgsmålet bare hvordan det skal laves? Mestrer selv en svejser og kan godt lide at rode med det, men hvor skal kedlen tilsluttes på akkumuleringstanken osv. Har googl'et som en gal men syntes ikke jeg finder al den info der er nødvendig
Er der nogen der har tegninger der præcist viser hvordan og hvad der skal bruges til dette?

Kom gerne med andre råd eller idéer, inden kulden igen står for døren :)

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Re: Akkumuleringstank????

Indlæg af Havmand »

Jeg ville køre det som på billedet...

Billede

Men kig en gang i Diagrammer - Der har Ernst D. været MEGET aktiv... Der kan altid hentes lidt inspiration.

Det burde ikke være nødvendigt med akku på pillefyr, men hvis brænderen ikke er modulerende, så må det jo være vejen frem :)
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
rasser65
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 25
Tilmeldt: 01 maj 2010 21:54
Mit fyr: Bio18
Areal: 145
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Geografisk sted: Løgstør

Re: Akkumuleringstank????

Indlæg af rasser65 »

Hej

Jeg satte en aku.tank på mit BIO18 fyr/solvarme på 800liter kun kørt i ca. 1 mdr. Det eneste promlem er at jeg ikke kan køre start/stop efter tempratur i aku. tank men det brænder ren ingen slakker eller aske da den køre 100% altid.

Mvh Rasmus
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Akkumuleringstank????

Indlæg af snubbi »

hej
jeg har en 300 lt akumolerings beholde på baxien det gør også at den ikke har de tempertur store udsving

Besvar