Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan føleren til en Watts ventil IKKE skal monteres...

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hvordan føleren til en Watts ventil IKKE skal monteres...

Indlæg af Zarge » 12 mar 2011 18:53

Hejsa lige en hurtig bemærkning, så andre ikke løber i samme problemer som jeg har haft...
Jeg bruger en Wattsventil til at styre hvormeget varmt fremløb fra akkumuleringstanken der skal blandes i fremløbssløjsen til mine radiatorer (billeder kan sees i mit galleri for nermere forklaring hvis nogen skulle være i tvivl... ;-)
Jeg monterede oprindeligt føleren i et teestykke lige før fordelerne til radiatorerne, som jeg var blevet foreslået...
Wattsføler i tee (før).jpg
Og det virkede egentlig også fint, Det kneb dog at få fremløbet over 50 grader i dagtimerne (kører med natsænkning på radiatoerne i stue etagen så om natten er det kun kælderen der varmes til ca 20grader) og hvad værrer var, wattsventilen lukkede ikke ordenligt om natten, så fremløbet ofte kom over 80 grader når der ikke var noget særligt forbrug på...

Så lavede jeg lidt om så vandet bliver tvunget forbi hele følerens længde ( ved godt det er lavet lidt spøjst men det er efterhånden lidt bøvlet at bygge om på...)
Wattsføler i gennemløb (efter).jpg
Og siden da har det ikke været noget problem at få fremløbet op på 60 grader, og jeg har aldrig opserveret at fremløbet har været over 65 grader... Samt nu kan jeg ha pumpen til at kører på auto (5W) igen, før skulle den stå på fuld skrue (22W) for at holde temperaturen nogenlunde nede om natten, ved ikke om det var pga højere varme tab i rørene eller noget, men på auto gik det altså før helt galt...

Om alle vil opleve problemer ved jeg ikke, det er nok tvivlsomt, men jeg har ihvertfald fået mig en langt mere precis ventil ved at montere føleren på denne måde, så jeg syntes folk skal ha det i baghovedet hvis de skal installere sådan en fætter... icon_cheesygrin.gif


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hvordan føleren til en Watts ventil IKKE skal monteres..

Indlæg af Landbo » 12 mar 2011 20:26

Hej Tonni.

Takker for beskrivelsen af hvordan man IKKE SKAL montere en dyklomme. icon_cheesygrin.gif Har selv tre på mit anlæg. De er alle monteret i et 1" tee, så vandstrømmen bestryger mest mulig af dyklommens overflade. :)

PS. Det gælder i øvrigt for alle dyklommer, uagtet hvad der er monteret i dem.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Besvar