Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
calle

Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af calle »

Varmtvandsrørene fra min VVB til badeværelset er lidt lange. Dvs. ca. 10 meter. Jeg har isoleret dem med de der grå skumfiduser, der er lige til at klæbe sammen om røret. Vandet, der kommer ud af hanen er imidlertid en krig om at blive varmt. De 7 af rørets 10 meter befinder sig i et rum, hvor temperaturen er ca. 10 grader. Kan det betale sig, at isolere rørene bedre, eller er der bare for langt fra VVB til hanen.

Venlig hilsen

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af TaagMan »

Det vil da hjælpe på varmetabet, men der vil jo altid være et varmetab lige meget hvor meget isolering du smækker på, og så er det jo bare koldt om morgenen når det har stået stille hele natten... du skal nok ud og kigge på noget brugsvands cirkulation, eller om du kan flytte VVB'en tættere på... eller måske du har mulighed for at montere en ekstra tættere på. Man kan også skifte røret ud til noget med en mindre diameter, så når vandet hurtigere frem.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
levi

Re: Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af levi »

calle » 07 Mar 2011, 20:48 skrev:Varmtvandsrørene fra min VVB til badeværelset er lidt lange. Dvs. ca. 10 meter. Jeg har isoleret dem med de der grå skumfiduser, der er lige til at klæbe sammen om røret. Vandet, der kommer ud af hanen er imidlertid en krig om at blive varmt. De 7 af rørets 10 meter befinder sig i et rum, hvor temperaturen er ca. 10 grader. Kan det betale sig, at isolere rørene bedre, eller er der bare for langt fra VVB til hanen.

Venlig hilsen
Begge dele :)

På den streng burde der være cirkultion.

Hvilken tykkelse rørskåle har du brugt ?, - DS er 20 mm, - men hvis du har købt dem i Jem og Fix eller lign. butikker så er de garanteret kun 13 mm, - hvilket er ALT for lidt iht. dansk standard.
calle

Re: Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af calle »

Det har jeg - Silvan :shock: Vil straks prøve at efterisolere. Hvis det ikke virker, er en tyndere rørdiameter også en mulighed. Jeg har faktisk ikke for meget tryk på mit vand. Rørdiameteren er nummeret større end alm. halvtomsrør. Recirkulation af vandet koster vel også lidt ? Jeg flyttede VVB, da jeg installerede pillefyr. Før tog det en krig før det varme vand nåede frem til køkkenet, og der har vi mere brug for, at det varme vand er det hurtigt.

Hvordan efterisolerer jeg nemmest ? Findes der en nem færdigløsning, eller skal jeg til at rykke hele molevitten af, for derefter at skulle ud og købe helt ny isolering ?
levi

Re: Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af levi »

calle » 07 Mar 2011, 21:32 skrev:Det har jeg - Silvan :shock: Vil straks prøve at efterisolere. Hvis det ikke virker, er en tyndere rørdiameter også en mulighed. Jeg har faktisk ikke for meget tryk på mit vand. Rørdiameteren er nummeret større end alm. halvtomsrør. Recirkulation af vandet koster vel også lidt ? Jeg flyttede VVB, da jeg installerede pillefyr. Før tog det en krig før det varme vand nåede frem til køkkenet, og der har vi mere brug for, at det varme vand er det hurtigt.

Hvordan efterisolerer jeg nemmest ? Findes der en nem færdigløsning, eller skal jeg til at rykke hele molevitten af, for derefter at skulle ud og købe helt ny isolering ?
Hvis du er heldig kan du trække en ekstra rørskål uden på den du har.

Mål diameteren, - så kan vi se om der findes en rørskål der passer udenpå :)

calle

Re: Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af calle »

Diameteren er ca. 60 mm. Og du har ret. Tykkelsen er ca. 13 mm. Tror du, der findes noget ?
levi

Re: Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af levi »

calle » 07 Mar 2011, 22:01 skrev:Diameteren er ca. 60 mm. Og du har ret. Tykkelsen er ca. 13 mm. Tror du, der findes noget ?
Ja der findes 60 mm rørskåle :great:
calle

Re: Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af calle »

Det prøver vi.

Tak for hjælpen.
sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Blevet takket: 6 gange

Re: Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af sologbrænde »

Hej sæt du bare mere iso på, og lav en isoleret cirkulationsstreng (evt bare 1/4 ¨) m. pumpe evt m. tidsur. Med mere alene isolering får du ikke hurtigere varmt vand frem. Har samme system.
Brugeravatar
Kennet
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 26
Tilmeldt: 08 dec 2010 10:44
Mit fyr: Gejs - Alkon 6
Areal: 180
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: Horne - Varde

Re: Rørisolering virker utilstrækkeligt.

Indlæg af Kennet »

Havde selv samme problem - og et stort problem med at der ikke var noget videre tryk på det varme vand. Det kunne tage 3 -4 minutter før det blev varmt.

Så fik jeg skiftet det lange rør fra VVB (står også 10 meter fra huset) til et pex og kunne konstatere at det gamle rør var fyldt med okker... Efter udskiftningen går der vel 20 sek - så er der dejligt varnt mand i hanen og masser af tryk på.

Så det kunne også være en ide at se om det kunne løse dit problem. Det er vel heller ikke helt billigt at lave et 2 strengs system og have pumpe på og det generelle varmetab der vel er trods en 30 mm isolering af de 2 strenge.


Kennet

Besvar