Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

energi i mink-savsmuld

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Albert » 05 mar 2011 12:47

Det må være en lidt kreativ leverandør Bigfoot`s kammerat har fat i med det minksmuld.

Det smuldet bruges til i processen afgiver ikke så meget fedt at det kan forvolde de gener der beskrives her,så det er noget der bliver smidt i efter tromleprocessen.
Hvis man laver aftale med en farmer om at aftage hans smuld,kan man jo blot bede ham undlade at smide fedet sammen med smuldet,så giver det ihvertfald ingen problemer.


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Lund » 05 mar 2011 15:09

I midtfirserne fik, jeg en aftale med 3 store farme. Jeg kunne gratis hente al den smuld jeg ville og så lavede jeg et stokerfyr frit kopieret fra brochurer som jeg fik tilsendt og smed på min gamle salamander. I de næste godt 10 år fyrede jeg gratis, det var tider.
Til sidst kunne jeg ikke få noget, farmerne havde selv fået stokerfyr og så gik jeg over til piller, sikke et økonomisk chock.
Brændværdien er relativ høj pga fedtet, jeg havde ingen rotter, lugt eller andre plager. Jeg opbevarede smuldet i sorte affaldssække i en tilbygning vi havde dengang.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 05 mar 2011 16:08

Zarge » 05 Mar 2011, 09:45 skrev:Bigfoot, hvad sagde forsikringen til det? Kunne jo godt forestille sig at de pga det med vandet og fedtet, som jo egentlig har gjort hans brændslukning uvirksom... Det kunne de vel være frække at kalde for groft uaksomt....
Kender ikke reglerne ang fyring med fedt, men bare en tanke...
Ingen anelse, for så store mængder fedt er der jo heller ikke i det. Men hvis man sætter ild under halvanden kubikmeter af det, så kommer der jo en del af det.

Forsikringen har ikke beklager sig over det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Hans » 06 mar 2011 11:15

Lund skrev:... jeg havde ingen rotter, lugt eller andre plager. Jeg opbevarede smuldet i sorte affaldssække i en tilbygning vi havde dengang.
Måske skulle jeg alligevel prøve med en trailerfuld. Minkfarmeren, hvor jeg kan hente smuld, har heller ingen problemer i sin Passat og nævnte ikke noget om rotter. Hans smuld ligger i en bunke på et betongulv i en lade. Da jeg var der kunne jeg ikke lugte noget, men det var også en frostdag med let blæst.
Mvh.
Hans

nicolaj mogensen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 93
Tilmeldt: 03 feb 2010 22:04
Mit fyr: bio18
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Årligt forbrug: håber 5 tons
Geografisk sted: sindal

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af nicolaj mogensen » 06 mar 2011 19:14

hej

her en lille gemmen gang i hvad der sker med sav smuld

1: når man tromler minken efter aflivning kommer der ikke noget af kun (lort. pis foder)
2: nå skindet er bliver skrabet bliver det tromlet på læder siden der suger smuldet meget fedt
3: også bliver det tromlet på hår siden igen og så er det færdigt

så vis der er meget klumper i så er det fordi at der kommer fedt i fra skrabemaskinen (han skal betale for og komme af med det fedt der fra )

ps så slemt lugter det ikke

fra der hvor jeg arbejder lugter smulden af hvidløg vi blander det i fodret

mvh nicolaj


neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af neist » 26 mar 2011 15:13

Jeg bor tæt på en der fyrer med det, og jeg skal hilse og sige det ikke er nogen fornøjelse når vinden er i den forkerte retning. Der står en sort ildelugtende røg op af skorstenen som kan lugtes langt væk, og er det overhovedet lovligt at fyre med minkfedt?

Ubegribeligt at nogen skal fyre med sådan noget lort, det er det værste miljøsvineri.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Lund » 26 mar 2011 15:38

neist » 26 Mar 2011, 15:13 skrev:Jeg bor tæt på en der fyrer med det, og jeg skal hilse og sige det ikke er nogen fornøjelse når vinden er i den forkerte retning. Der står en sort ildelugtende røg op af skorstenen som kan lugtes langt væk, og er det overhovedet lovligt at fyre med minkfedt?

Ubegribeligt at nogen skal fyre med sådan noget lort, det er det værste miljøsvineri.
Det er da fordi han fyrer forkert med smuldet. Det skal ikke ryge som en gammel Bukh traktor

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af Ulrik » 26 mar 2011 15:41

neist » 26 Mar 2011, 15:13 skrev:Jeg bor tæt på en der fyrer med det, og jeg skal hilse og sige det ikke er nogen fornøjelse når vinden er i den forkerte retning. Der står en sort ildelugtende røg op af skorstenen som kan lugtes langt væk, og er det overhovedet lovligt at fyre med minkfedt?

Ubegribeligt at nogen skal fyre med sådan noget lort, det er det værste miljøsvineri.
Uanset hvad folk fyrer med må det ikke være til gene for andre.
Kontakt kommunen og spørg hvad der kan gøres.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af TaagMan » 26 mar 2011 16:19

Teknik og miljøudvalget i din kommune... anmeld ham til dem, og så laver de kontrolbesøg...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Re: energi i mink-savsmuld

Indlæg af neist » 26 mar 2011 16:27

Lund » 26 Mar 2011, 15:38 skrev: Det er da fordi han fyrer forkert med smuldet. Det skal ikke ryge som en gammel Bukh traktor
Jeg tvivler på at minkfedt kan komme til at brænde så rent at der ikke er gener ved det, men bare det er billigt så er det godt, selvom det er dem der tjener guldet i tiden. Desuden er der jo tale om affald og burde bortskaffes i forhold dertil.
Ulrik skrev:Uanset hvad folk fyrer med må det ikke være til gene for andre.
Kontakt kommunen og spørg hvad der kan gøres.
Har talt med kommunen om det, men de skal nærmest tage folk få fersk gerning for at gøre noget ved det, men det kan da godt være jeg skal tage kontakt til dem igen.


Besvar