Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker eller jordvarme?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
tomlar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 okt 2008 14:42

Stoker eller jordvarme?

Indlæg af tomlar » 26 okt 2008 14:46

Hejsa!

Håber det er det rigtige sted at putte mit spørgsmål ind - prøver i hvert fald!

Sagen er sådan her: Vi har et parcelhus fra 1963 på 123 kvm, vi har elvarme og brændeovn, kombineret med en luft til luft varmepumpe fra januar måned. Vi skal have bygget ca. 50-60 kvm til inden for de næste 2 år, og derfor vil det jo være naturligt at kigge på noget andet end elvarmen Big%20smile
Som jeg ser det, findes der 2 valg, stoker med piller eller jordvarmen. Jeg har googlet i dagevis, og er endt med den konklusion at der vist ikke findes en endegyldig konklusion!

Jordvarme koster vel ca. 100.000 at etablere, hvis man vil have bare en lille smule kvalitet, og stokerfyr med silo, skorsten og hele møget kan jo erhverves for et pænt stykke under det halve. Vi kan godt lide princippet med jordvarmen, tænd på kontakten og glem det, men etableringspris, kombineret med det faktum at vi ikke har gulvvarme i den del af huset der jo er bygget (og der er IKKE lyst til at brække gulve op i hele hytten!), samt en løselig udregning via nrgi.dk fortæller mig at det vil tage 30 år bare at have et break-even gør at vi ikke uden videre springer på sådan et anlæg.
Stokerfyr har den store fordel at etableringsprisen er beskeden, men ulemperne er til gengæld lidt større (her går min "erfaring" på diverse indlæg i diverse fora, så noget gælder måske ikke længere!), men man skal lege fyrbøder, man skal have plads til x antal tons piller (som jeg heller ikke kan gennemskue hvad koster kontra strøm til varmepumpen), det fylder meget når der skal være en silo til (ikke det helt store problem, hvis det ender med stoker, så ryger carporten til fordel for en rigtig garage, hvor det så skal installeres i), der er stor forskel på pris og kvalitet af diverse piller osv.

Så kort sagt - hvad vil I anbefale, jeg har ikke det store problem med at skulle hælde nogle poser piller i siloen et par gange om ugen og tømme askeskuffen hver fjortendes dag, men jeg vil være træt af det hvis det var hver dag man skal "skrue". Kan man lave en løselig udregningsfaktor, der fortæller hvornår det ene kan svare sig frem for det andet?


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Stoker eller jordvarme?

Indlæg af jni » 26 okt 2008 17:48

Hvis du ikke har centralvarme skal du jo lave det under alle omstændigheder, så udgiften til skorsten/fyrerum/plads til at opbevare træpiller. opvejer vel rigeligt prisen på større radiatore (selv om de selvfølige ikke er særligt pæne) Prisen på og fyre med træpiller er vel ca den samme som at opvarme huset med jorvarme (det er nok lidt billiger med jordvarme) Men spøgrsmålet er jo nok nærmere om hvad man vægter sin tid til. Jordvarme passer sig selv 100%, mit pillefyr tager 10 minutter hver anden dag + ½ time hver 2 weekend. (problemet er ikke tiden, men at man skal være der til at gøre det)
Der er selvfølig forskel på hvor lang tid det tager at passe et pillefyr, alt efter fabrikat. men generelt kan man vist sige at et dyrt fyr som f.eks biowind ikke kræver meget pasning (men man skal dog sørge for piller) Til gændgæld nærmer prisen sig jordvarme

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Stoker eller jordvarme?

Indlæg af MichaelK » 26 okt 2008 18:31

Hej

Jeg havde også besøg af en energikonsulent fra NRGI A/S. Han beregnede en etableringspris på 130.000,-
Samt årlige driftsomkostninger på 15.000,- + service. Omkostningerne årligt var baseret på, at huset var
isoleret i henhold til BR08. Ganske urealistisk med et gammelt hus fra 1891.
Han måtte da også medgive, at jordvarme bedst egner sig til nybyggeri, eller huse med gulvvarme. Det er
på grund af den lave fremløbstemperatur, at systemet bedst egner sig til gulvvarme.

180 kvm vil sikkert kunne opvarmes med et anlæg på 8 - 12 KW. Mit fyr er på 10 KW, og har ingen problemer
med at varme huset op. Dit problem er så at finde et pillefyr, der er ikke er for stort.

Mine etableringsomkostninger beløb sig til ca. 100.000,- og Jeg havde i forvejen radiatore, skorsten og fyrrum.
Lad Os antage, at Du kunne finde på at installere et Boink, Woody, eller Scotte fyr på 16 KW. Disse koster i indkøb
ca. 25.000,- dertil skal Du nok bruge del på fyrrum, skorsten, og centralvarmeinstallationer. Den samlede pris
for det hele afhænger af, hvor meget Du selv kan lave? Jeg ville umiddelbart gætte på en samlet omkostning
til det hele på 75- 125.000,- Men få da et VVS firma til at give et tilbud. Så ved Du hvor du står :great:

Besparelsen i forhold til den nuværende varmeregning, vil dog være til at føle på. Dog oplyser Du ikke noget
om, hvor meget Du putter i brændeovnen. Jo mere Du supplere med brænde, jo mindre vil besparelsen være.

Prisen for piller varierer meget. Alt efter kvalitet og forhandler, koster et ton piller mellem 1600,- og 2500,-
Regner Du med 1900,- pr. ton, går Du ikke helt galt i byen. Jeg vil gætte på et forbrug omkring 5-7 tons/år.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Stoker eller jordvarme?

Indlæg af MichaelK » 26 okt 2008 18:39

Hej

Glemte lige i farten at næven, at et for stort pillefyr kan opvejs af en akkumuleringstank.
"Gemmer" Du overskudsvarmen i sådan en, kan Du evt. nøjes med at fyre hver anden
eller tredie dag.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Stoker eller jordvarme?

Indlæg af jni » 27 okt 2008 12:23

Michael har ret i meget af det han skriver, man skal bare huske at hvis komforten skal nærme sig jordvarme, skal man købe et dyrt fyr som f.eks bio wind. Koster det ikke 60-70 kilo.
Hvis du først skal bygge en garage med fyrrum, og plads til opbevaring af piller, så får man da hurtigt brugt 100.000, hertil kommer så køb af fyr (der skal jo både trækkes rør fra hus, laves el/lys, vand skorsten, brandsikring og meget andet). Så har man selvfølig også en dejlig varm garage, men lur mig om du ikke har brugt et par hundrede kilo inden du er færdig. Og så skal du stadig hælde piller på, rense fym mm.
Ved jordvarme kan anlæget stå i bryggerset, du skal ikke røre en finger, og prisen bliver lavere end ved at bygge garage. Så skal du godt nok finde dig i og se på nogen store radiatore, og må undvære garagen.

Min kamerat har forresten elvarme/brændeovn, her har det lokale energiselskab tilbudt og købe hans CO2 besparelse hvis han etablere jordvarme + solceller på taget. Aftalen går ud på han bliver ved med at betale hans nuværende elregning (13.000) i 10 år. Efter 10 år er anlæges så hans.
Det er da en særdeles god deal...
Prøv og spørg dit lokale forsyningsselskab
mvh jesper


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Stoker eller jordvarme?

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 okt 2008 15:57

Mit forslag er.: få et tilbud fra en v.v.s.ser, som har kendskab til et kombineret jord- og solvarmeanlæg.
Jeg kender flere, der har lavet denne løsning med stor succes.
Jeg vedhæfter lige et godt diagram.
jord sol erling sørensen.doc
(44 KiB) Downloadet 837 gange
Jeg kan på det kraftigste anbefale anlægget til Erling Sørensen.

Med sådan et anlæg vil du blive positiv overrasket. :great:

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar