To be or not to be a woodburner that's the question?!

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af kaptajnen »

Så vil jeg lægge ud i den nye kategorina...

Åh, jeg er ved at blive vanvittig og konen smiler overbærende...

Jeg har nemlig et uhyggeligt vægelsind udi at skulle vælge imellem fastbrændsel og stoker...

På den ene side er jeg ikke tilfreds med mit anlæg pt pga. placering ikke tillader akkumuleringstank. Og netop dette faktum gør det ikke til det største hit at have en ellers ganske glimragende kedel: HS Tarm Solo Plus fra 1991 (dog med styring fra 1989 :oops:)

Altså er det blevet besluttet at denne sæson bliver den sidste med fyret stående imellem begge vore garageporte.

Der skal således laves et nyt fyrrum i den anden ende af vores 100m2 garage og selvfølgelig ny skorsten...

Nu er vores hus jo ganske velisoleret og kun på 170m2 og stuen med 34m2 er opvarmet af brændeovn, thi det er smadder hyggeligt...

Reelt er areal med behov for opvarming således 140m2.

Derfor skal valget på en stoker være af ganske lille kaliber - behøver ikke være mere end på 10 kW...

Nå, men til sagen...

Jeg har bare den svaghed når jeg ser et billede af en BAXI Solo Innova, så er jeg lige ved at smelte.

Den skal selvfølgelig have en monster akkumuleringstank på > 2500L

Problemet er bare at en sådan 30kW kedel koster vel 30k (incl. moms) fra ny... :shock: - måske kunne man være heldig at finde en lidt billigere...

Og jeg har ikke engang gratis/billig adgang til fastbrændsel... icon_cheesygrin.gif

Overtal mig til at købe en stoker istedet, hvis du kan! icon_cheesygrin.gif

Fx:

Mulighed for fastbrændsel:
DB stoker med Alcon 5 kedel
ja-stoker

Pille/korn-stokere:
Woody Flex
Scotte

Integrerede:
Twinheat cpi 12
BAXI MH 1.5

Løse pillebrændere:
Zafira 18

Se envidere min fastbrænder fyrrumstråd:
viewtopic.php?f=19&t=2617
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af kaptajnen »

Ja, det hele ender nok med at jeg hygger mig med at lave træ til brændeovnen og lader en stoker tage sig af resten! new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af Michael Lind Hansen »

Har jo nogenlunde samme problemstilling! Jeg har dog nu vendt det lidt med andre bla. på mit arbejde med en smed og en landmand!
Jeg ender nok på en dejlig løsning med en fastbrændselskedel (det er jo vildt billig varme bob bob bob alt efter hvor træet kommer fra. og så tager jeg og køber endnu en kedel (oliekedel) denne skal tager over når vi tager på ferie. Pt. tager jeg brænderen (nyere Lamborgini) fra vores HS tarm kedel årgang snart alt for gammel og træt og sætter på denne ekstra kedel men med tiden er planen en rapsbrænder (man er vel miljøbevidst! Derfor opsættes inde i huset en VVB med solspiral til senere installation af dette!
Jeg kiggede på stoker men blev i tvivl om vores effektbehov når vi er færdige med huset og deraf overdimensionering af anlæg. Dette er vi jo fri for med fastbrændsel da fyret skal køre maks for at opvarme akku som er dimensioneret efter ens fyringsmønster!
Fastbrændsel bliver nok mit endelige valg indtil en anden kommer og overbeviser mig om andet! He He.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af thy »

kaptajnen skrev:Så vil jeg lægge ud i den nye kategorina...

Åh, jeg er ved at blive vanvittig og konen smiler overbærende...

Jeg har nemlig et uhyggeligt vægelsind udi at skulle vælge imellem fastbrændsel og stoker...

På den ene side er jeg ikke tilfreds med mit anlæg pt pga. placering ikke tillader akkumuleringstank. Og netop dette faktum gør det ikke til det største hit at have en ellers ganske glimragende kedel: HS Tarm Solo Plus fra 1991 (dog med styring fra 1989 :oops:)

Altså er det blevet besluttet at denne sæson bliver den sidste med fyret stående imellem begge vore garageporte.

Der skal således laves et nyt fyrrum i den anden ende af vores 100m2 garage og selvfølgelig ny skorsten...

Nu er vores hus jo ganske velisoleret og kun på 170m2 og stuen med 34m2 er opvarmet af brændeovn, thi det er smadder hyggeligt...

Reelt er areal med behov for opvarming således 140m2.

Derfor skal valget på en stoker være af ganske lille kaliber - behøver ikke være mere end på 10 kW...

Nå, men til sagen...

Jeg har bare den svaghed når jeg ser et billede af en BAXI Solo Innova, så er jeg lige ved at smelte.

Den skal selvfølgelig have en monster akkumuleringstank på > 2500L

Problemet er bare at en sådan 30kW kedel koster vel 30k (incl. moms) fra ny... :shock: - måske kunne man være heldig at finde en lidt billigere...

Og jeg har ikke engang gratis/billig adgang til fastbrændsel... icon_cheesygrin.gif

Overtal mig til at købe en stoker istedet, hvis du kan! icon_cheesygrin.gif

Fx:

Mulighed for fastbrændsel:
DB stoker med Alcon 5 kedel
ja-stoker

Pille/korn-stokere:
Woody Flex
Scotte

Integrerede:
Twinheat cpi 12
BAXI MH 1.5

Løse pillebrændere:
Zafira 18

Se envidere min fastbrænder fyrrumstråd:
viewtopic.php?f=19&t=2617
BAXI Solo Innova er et lækkert anlæg helt sikker min bror er meget glad for hans den er monteret med 2 tanke på ca 750-1000l hvor den første er med varmevands spiral og først når den tank er varmet op går der varme i nr 2... smart... og nem fyring med sug så ingen røg i fyrrum :great:

baxi 1.5 350L er også kram har ikke haft nogen problemer i nu overhovdet...

alternativt akutank til soloen og en baxi 1.5 ved siden af så er du kørende....
har lavet skorsten fordi jeg ville gøre sådan men mageligheden har udskudt indkøb af brugt/ ny underforbrændingskedel.. den sidste købte jeg billig sammen med skumisoleret tank på 750l til 9000 inklusiv gennemløbsvvb.... og den var rigtig flot og kørte fantastisk med 2-3 fyringer om vintern 2 forår 1 sommer... til 180m2 godt isoleret i stueplan og 50 mmpå loft

men der er mange mueligheder alt andet lige kom nu ud og se et anlæg køre inden du køber
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af kaptajnen »

Ja, jeg kan skifte mening flere gange på en dag, men lige netop i dette øjeblik er det stoker! new15

Havde jeg blot haft en landejendom med et par tønder land med skov var sagen mere klar til brændets fordel...

Jeg må gøre mig stærk og sige til mig selv at der ikke er megen fornuft i at bøvle med flækket træ i 1/2m stykker leveret til 300/m3... icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af kaptajnen »

thy skrev: BAXI Solo Innova er et lækkert anlæg helt sikker min bror er meget glad for hans den er monteret med 2 tanke på ca 750-1000l hvor den første er med varmevands spiral og først når den tank er varmet op går der varme i nr 2... smart... og nem fyring med sug så ingen røg i fyrrum :great:

baxi 1.5 350L er også kram har ikke haft nogen problemer i nu overhovdet...
Jow, jeg har bemærket din begejstring for baxi mh 1.5 og den er bestemt smittende! :great:
Min lillebror har også en magen til og er hjertens glad for den (selv om den nappede printet fornylig)...


alternativt akutank til soloen og en baxi 1.5 ved siden af så er du kørende....
Det kunne faktisk være en udmærket plan og et godt alternativ for der er vist mange år i soloen endnu! Der skal så forberedes plads til stokeren i det nye fyrrum :great:
har lavet skorsten fordi jeg ville gøre sådan men mageligheden har udskudt indkøb af brugt/ ny underforbrændingskedel.. den sidste købte jeg billig sammen med skumisoleret tank på 750l til 9000 inklusiv gennemløbsvvb.... og den var rigtig flot og kørte fantastisk med 2-3 fyringer om vintern 2 forår 1 sommer... til 180m2 godt isoleret i stueplan og 50 mmpå loft

men der er mange mueligheder alt andet lige kom nu ud og se et anlæg køre inden du køber
Jeg skal helt klart ud og se flere anlæg inden jeg beslutter mig...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af Brian B »

Hej
Hvad med en ksm der er et par på forumet der er svært tilfredse med deres som tager pind sammen med piller ?
Jeg har en alcon 3a med stoker hul hvor der sidder er en overdahl s 20 for tiden, sidste sommer kørte jeg kun på pind med stokeren slukket det virkede fint, jeg mangler bare akku tank for det bliver helt godt. og det har ikke kostet det store..det står mig i små 30000 kr, når jeg flytter fyrrummet regner jeg med at finde en billig akku tank eller olietank der bliver ombygget til formålet.
Det skal så siges jeg er for nærrig til at købe træpiller.. så jeg går efter at kunne brænde næsten alt..
men det vigtigste er at du kommer ud og se nogen anlæg for at finde det der passer dig.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af kaptajnen »

Brian B skrev:Hej
Hvad med en ksm der er et par på forumet der er svært tilfredse med deres som tager pind sammen med piller ?
Jeg har en alcon 3a med stoker hul hvor der sidder er en overdahl s 20 for tiden, sidste sommer kørte jeg kun på pind med stokeren slukket det virkede fint, jeg mangler bare akku tank for det bliver helt godt. og det har ikke kostet det store..det står mig i små 30000 kr, når jeg flytter fyrrummet regner jeg med at finde en billig akku tank eller olietank der bliver ombygget til formålet.
Det skal så siges jeg er for nærrig til at købe træpiller.. så jeg går efter at kunne brænde næsten alt..
men det vigtigste er at du kommer ud og se nogen anlæg for at finde det der passer dig.
Jeg tror vi har det lidt på samme måde....
Jeg har mine bekymringer om at pillerne vil tage flugten til himlen (følge olien) og korn er pt nærmest en gyser - derfor vil jeg gerne være garderet med flere alternativer...

Har ikke overvejet KSM, men en DB stoker på en Alcon kedel må vel være noget når det samme...Jeg kan godt lide at producenten ligger tæt på.

Egentlig tror jeg at pga mit lave varmebehov vil gøre det svært for ægte stokere og så er jeg ikke helt vild med Alcon kedlernes finish, men jeg skal helt klart have talt med Stokergården for at komme ud og se et anlæg med et varmebehov som mit...

Det kan egentlig også irritere mig at se lågerne på en Twinheat cpi 12 (2 eksemplarer set på Agromek, Herning - sidst dette år) at man skal presse håndtaget til den ene side for at lukke lugen. I min bog er det bare for dårligt på en kedel til næsten 50k! new19
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af Klaus »

Jeg er også gammel træbrænder, havde en Termflamme combikedel(i mit gl hus), og man kan ikke fyre billigere end med træ man selv skover eller affaldstræ. Jeg havde dog også en lille Morsø, der er jo ikke meget ved varme hvor man ikke kan se flammen..
Tiden blev for kort til at lave træ og fyre og da vi købte det nuværende hus var en stoker oplagt pga en varmeregning på 48kg årligt. Vi bor i en lille skov, der giver 3meter årligt, det er da knap man gider fyre det af nu :lol:
Valget blev en Benekov27 da den også kan tage en en pind, men det er sjældent brugt, men den spiser lystigt næsten alt andet end piller..
Men pas på med en stoker, den bliver hurtigt et legetøj whistle.gif og uanset hvilket mærke du køber har de selvfølgelig ikke lavet den rigtigt så der er altid noget at pusle med.. smiley_crocodile.gif
Paddy_dk

Re: To be or not to be a woodburner that's the question?!

Indlæg af Paddy_dk »

Du kan evt vælge en Atmos kombi :roll:

Den kan fås med røgsuger som Baxi Inova = ingen røg i fyrrummet. hvilket må være et stort plus,.. har selv solo plus og "masser" af røg i fyrrummet når der skal fyldes i.

Med atmos kombi kan du så montere en Zafira i den nederste låge.

Fordelen ved denne kedel, frem for de stoker anlæg der kan fyre med brænde er, at du i brænde delen stadig har underforbrænding hvilket må være en stor fordel.

MVH
Nicolai

Besvar