Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

rensning af herd

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
jens e
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27 aug 2007 21:50
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Hov

rensning af herd

Indlæg af jens e » 02 nov 2007 21:57

Hej alle erfarne rotter
Er der nogen der har fundet på en smart måde at rense herden på en KL15 for slagger.
Der er jo ikke meget plads til hammer og mejsel under stenene, og de er jo lidt skrøbelige
når man tager dem ud.
Det er først nu i begyndelsen af min 4. sæson at jeg finder ud af at der er lufthuller nede i sneglrøret
Kaldes de "grisen".
Hvordan i alverden kommer man til dem. De har nok været stoppet i flere år.

hilsen jens E


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: rensning af herd

Indlæg af Ulrik » 04 nov 2007 16:04

Da det ikke ser ud til at der er nogle Kl ejere i nærheden, vil jeg forsøge at besvare dit spm.

Rensning af KL ligner nok rensning af en Benekov med Tornado monteret.
Det nemmeste vil nok være at tage et lille koben og skrabe herden fri for sod. Det er ikke så nemt første gang, men det kan lade sig gøre.

Hullerne nede i herden aner jeg ikke hvad du skal gøre ved, men jeg ville lade dem være.
MvH Ulrik©

r.f.schou
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 23 dec 2006 14:27
Mit fyr: Blackstar+ 16kw med iltstyring
Brændsel: 8mm træpiller
Geografisk sted: Hammershøj

Re: rensning af herd

Indlæg af r.f.schou » 04 nov 2007 16:20

Da du ikke har renset grisen / Herden i lang tid er det højest sandsynlig at du skal tage den ud og rense lufthullerne 6 stk ialt jeg vil prøve at lave et værktøj som kan bruges uden at man skal skille det hele ad

Mvh René

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: rensning af herd

Indlæg af Lau » 04 nov 2007 17:55

Halløj (",)..... Hermed mit første indlæg på dette fantastiske sted!

Jeg har erhvervet mig et hus med en KL-stoker.

Den er nem at rense!
Sluk for fyret, lad det stå i et par timer (så dør du ikke ikke af røgforgiftning og det er jo altid rart at leve en dag mere)

Hiv røgvender-stenene ud (så skrøbelige er de altså heller ikke)

Åben toppen af fyret (over kedelen) rens kedelen med din "børste" giv den en god skrubber - jo mere skidt du får af, desto mere økonomisk vil den fyre.

Hiv toppen af herden, hvis du ikke har haft den af i fire år, er den garanteret rustet fast, den er dog lavet af støbejern og rimeligt robust - giv den nogle rolige dask med en hammer eller brug et brækjern/stang - du SKAL :shock: have den op.

Til at rense det nederste af herden har jeg lavet en kort hammer (simpelthen fundet kærestens dårlige hammer og savet den over, midt på skaftet)
Jeg har slebet hammeren som en mejsel, så er det nemt at banke slaggerne af.

Mens der er åbnet for toppen af herden hiver du blæsermotoren af, den sidder med 4 stk ø-6mm bolte ved siden af sneglen. Der vil så åbenbare sig et lille hul, der igennem kan de 3 bagerste huller i "grisen" ses, der tager du et stykke rundjern og banker igennem hullet, husk rundjernet skal være maks. Ca 4 mm, da det så er bøjeligt og nemt at trække ud igen.

Fra toppen af herden, på siden hvor sngelen er, kan du se de 3 forreste huller, de skal også have en tur med rundjernet.

Så samler du bare lortet igen og starter op! Husk at tjekke pakflader og samlinger nu du har det skildt ad :roll: Det lyder som om det kan være lang tid siden det sidst er sket icon_cheesygrin.gif ellers vend endelig tilbage :)




Brugbart? :shock:

levi

Re: rensning af herd

Indlæg af levi » 04 nov 2007 18:03

Glimragende vejledning !


r.f.schou
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 23 dec 2006 14:27
Mit fyr: Blackstar+ 16kw med iltstyring
Brændsel: 8mm træpiller
Geografisk sted: Hammershøj

Re: rensning af herd

Indlæg af r.f.schou » 20 nov 2007 20:17

:shock: Nu har jeg prøvet at tage blæseren af og set ind i hullet det er korrekt at man kan se de øverste hulle men man kan kun se en af de nederste længst til venstre

:P

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: rensning af herd

Indlæg af Lau » 23 nov 2007 13:16

Ja altså om der kan være forskel i fremstillingen af din og min KL, det skal jeg lade være usagt.

Men med en smule tålmodighed, det er lidt kneben med indsigt, kan det altså godt lade sig gøre at se "5 & 1/4" lufthul.

Jeg har bukket et 40 cm langt Ø3,5mm rundjern, det smider jeg igennem hullerne, så er de renset :lol:

Det skal ikke være så besværligt det hele.

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: rensning af herd

Indlæg af agentjensen » 31 jan 2008 13:12

Jeg har set i en anden tråd at der nu kommer et redskab til resning af sodringe på en benekov.
Det er vel samme problemstilling som på KL - hvorfor er det lige at man forventer at en Benekov ikke laver sodringe, men at jeg ikke hører noget her i KL om at "det er for dårligt"

Mon redskabet fra Benekov passer til en KL???

Mvh

AgentJensn / Michael.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: rensning af herd

Indlæg af Klaus » 31 jan 2008 19:18

Sodringen er næsten umulig at undgå i en muldvarpestoker som Benekov og KL, men fordi der en del R15 Benekovejere der er utilfredse er fordi de blev lovet en komfortmodel med minimum pasning og rensning, det holdte ikke da de begyndte at fyre med piller og sodringen skal fjernes tit. Måske pga forkerte indstillinger?
Men jeg tror da værktøjet er velejnet i KL også ;)

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: rensning af herd

Indlæg af KimW » 02 mar 2008 22:35

Når nu at toppen på herden skal monteres igen, så skal der vel kittes omkring den?
Mht værktøjet til Benekov, så tror jeg at den virker på de fleste muldvarpe lignende modeller, jeg så den på Agromek og det er umiddelbart et universal værktøj.


Besvar