Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af hahomi » 06 dec 2011 18:43

hudle » 06 Dec 2011, 18:26 skrev:nå ja... der er jo lige virkningsgraden.. hvis man kombinere fastbrændsel og pillefyring så vil virkningsgraden falde på begge dele når man kombinere dem...

Pillefyret har en noget højere virkningsgrad da det kun er pille fyr---

Fordele:

- Der er masser af folk der kan hjælpe herinde hvis man ha problemer (vil lige sige at efter jeg har skiftet fra baxi til scotte så læser jeg flere indlæg end jeg selv opretter omkring fyring og problemer...)

- det er nemt selv at skifte dele og alle dele kan købes til rimelige priser i forhold til meget andet.

- Hvis du selv er pilfinger så er styringen nem at komme rundt i og det er ikke så nemt at lave rigtig lort i det med mindre man har glemt at skrive standard opsætningen op.. jeg ville vælge scotte...
Nu er det jo sådan, at et stokerfyr ikke har problemer med at fyre med piller og mange stokerfyr har faktisk også en virkningsgrad omkring 90. Jeg vil stadigvæk påstå, at har man et alm. energibehov og mere, vil det bedste køb være et stokerfyr, jeg tillader mig at henvise til viewtopic.php?f=156&t=12033 igen.

M.h.t. KL2 har jeg ikke en mening som så, men jeg ved nu at VVS-experten sælger et udemærket BioMax 16, der til fulde lever op til mine forventninger om et pillefyr. En af fordelene er at det er billigere og at der ikke er så meget, der kan gå i stykker.......mere simpelt, men det er vel ikke en skam, hvis man kan gøre det enkelt og effektivt?

Det der stadigvæk er uforståeligt for mig, at der er ligeså snart der er mulighed for det, skal der drives Heksejagt på VVS-experten. Jeg har ikke et specielt bedre forhold til dem end så mange andre, men heller ikke dårligere.

Det var bare det jeg ville sige

Hej
Vælg dine kampe med omhu.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af Bigfoot » 06 dec 2011 19:27

Jamen helt rolig folkens. Jeg skal nu nok forklare hvorfor jeg mener at KL stokere burde støbes om til de gamle øldåser de oprindelig blev banket ud af.

Jeg går og laver lidt vvs med en lokal vvsmand her, og vi har været ude og montere et par af de stokere der. Der er ikke to dage de brænder ens, selvom alle parametre er de samme.
Generelt er de utrolig dårlig bygget. Det er sjældent man oplever en stoker hvor lågerne er justeret med en hammer. Groft endda, og stadig lukker de elendigt.
Vi monterede en 50kw hos en makker, rimelig stor fætter, taget i betragtning at en baxi 2.5 kunne klare det samme.
Desuden så kan den ikke køre mere end knap to døgn for tiden, før at drevet til sneglen knækker. Den kører på helt almindelige 8mm piller fra stampemøllen, og sneglen er jo på størrelse med et mindre kloakrør. Men det kan den åbenbart ikke klare.

Så dette, samt en øvrig mængde fejl og mangler på sådan en skiderik, gør at jeg kommer med de udmeldinger om at det produkt ikke er pengene værd.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af hudle » 07 dec 2011 16:35

Sådan... så er det vist banket på plads... der kræves vist ikke større forklaring til dette...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

sortfinger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 dec 2009 18:45

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af sortfinger » 08 dec 2011 18:52

Mojn,
Har en kl 2 ,25 kw kører uden problemer på 4 sæson. opvarmer 260 m2 beboelse årg 1902, nogenlunde isoleret.
kører med den gamle geco styring. årligt forbrug ca 10 tons. piller:lava 8mm. vvs eksperten har jeg kun gode erfaringer med(rødekro afd). pris/kvalitet synes jeg er ok.


Besvar