Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL er ikke det samme som....

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

KL er ikke det samme som....

Indlæg af Momme » 01 jun 2007 11:22

Nu vil jeg lige slå fast at det med at jeg klart ville vælge benekov til korn var i sammenligning med KL.

Jeg har selv Benekov. Men det skulles da kun at jeg har haft en uheldig oplevelse med en forhanlder af twin-heat hvor prisen steg 5% med 1 time varsel (hvor jeg ikke nået at få beskeden inden tiden var gået.

Men lad nu denne tråd handle op om det den er startet som "Er Benekov og KL lige gode"

Her er lige en ekstra ude dybning af min mening til dette:

Er en Citroen Berlingo HDI med 90HP er det samme som en Peugeot 406 HDI med 110HP. Motoren er den samme men her stopper ligheden også.

Det samme gæller benekov og KL målen på kedlen der de samme, men de er ikke engang lave samme sted. :!:

Så at sige at det næsten er samme fyr syndes jeg bestemt ikke man kan. :!:
Hvilken fyr der er best det må andre slås om.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 01 jun 2007 21:44

Momme!
Din viden om biler er enorm, men husk der er nogen der bare skal transporteres fra A - B.
Hvilken bil, eller hvad den koster er ikke afgørende.
Jeg kender ikke så godt de Tjekiske fyr-modeller, så jeg kan ikke ha' en mening om, hvorvidt den ene elle anden er bedst til korn eller piller.
Dog er jeg sikker på at afbrænding af korn under alle omstændigheder er mere aggrasiv ved kedlen end afbrænding af træpiller.
Man kan ikke sammenligne to ikke ens produkter, så lad hellere være med dette.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 01 jun 2007 23:02

Der er da ikke meget sjov hvis man sammenligner 2 ens produkter, for de er jo ens og så er det jo lige meget.
Grunden til at sammenlige 2 ting er vel at finde fordele og ulemper. Da jeg skulle vælge varmekilde blev der sammenligt olie, jordvarme, rapsolie, brænde, træpiller, solvarme og korn.
Jeg har nu købt en stokker der kan brænde korn da det er det billigste for mig. Til sommer varme har jeg købt solvarme så jeg kan slukke fyret om sommeren.

og ja korn er aggrasiv ved kedlen men piller er aggrasiv ved pengepungen og med 260m2 der ikke er alt for godt isoleret har kg prisen også den del at sige. Min stokker er betal tilbage på 6 år (af pris forskelden på piller og korn) og nu er der 8 år "drypgaranti" på kedel så det burde være en god forrentning
En ny kedel kan købes for 10000,- +moms så den er tjænt hjem på 2 år :great:
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 01 jun 2007 23:14

Hej Momme!
Det er ikke forkert, hvad du skriver, min sammenligningsteori var at æbler og pærer ikke lader sig måle ens, trods det er frugter begge.
Har du tænkt på at hindre et evt. stort varmetab, nu du bygger om?, hvad har du givet for et komplet IHC-anlæg til dit 260m2 store hus??
Jeg syntes stadig at der er andre morsomme ting i livet end at rense stokerfyr, gør det dog gladeligt for at sparre ca. 50% i forhold til olie.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 04 jun 2007 09:29

Hej Claus,
Du har ret i en direkte sammenligning ikke giver mening men man kan sammeligne de parameter der er vigtige for en behov som sukker indhold (vigtigt hvis du vil lave vin eller er sukkesyg) vitaminer (hvis du er helse nørd) osv.

Hvad angår varme tab er det ikke lige en mulighed da min ombygning mest er i skungene hvor jeg har lagt kabler og lavet centralvarme (der var elvarme da vi købte hust) på denne måde slap jeg for lave hele huset om.

Prisen på ihc ved jeg ikke helt i nu. Men den er heller ikke lige til at regne, med da jeg selv har lavet alt 24V og trukket kabler osv. (skal også programmer ihc for elektrikker osv)
styre kable har mit arbejde givet :-)

Hvorfor nøjes med 50% hvis man kan stare mere :mrgreen:
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)


Besvar