Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så lidt vand som muligt??

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Rasmusam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Så lidt vand som muligt??

Indlæg af Rasmusam » 05 jan 2009 13:10

Jeg har læst et andet indlæg på siden, med en som har et anlæg magen til mit. Twin Heat M20I. Han blev rådet til at smide hans akk.tank ud, da den resulterede i for lang pausefyring. Jeg havde en fantasi om at montere akk.tank, som bruges om vinteren med stoker og fastbrændsel og køre udenom tanken om sommeren. Men så snakkede jeg med en vvs`er, som sagde jeg bare skulle sætte studserne helt op af hinnanden til tanken (Frem og Retur) Så den ville "korslutte" når der var brug for varmere vand end det der er i tanken. Nogen der har bedre idèer?


Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: Så lidt vand som muligt??

Indlæg af nielsenworld » 05 jan 2009 14:32

Jeg har leget lidt med ideen (tanken) om en M20i og en akkutank.
Ideen var faktisk omvendt det du siger. akkutanken skulle kun bruges om sommeren, til at trække det varme brugsvand fra, samt lidt gulvvarme eller en enkelt radiator, hvis vi render ind i en kold sommeraften.
Desuden også primært i den periode, før og efter sommeren, hvor der skal bruges varme, men ikke nok til at holde pillefyret ordentlig igang. Kunne forestille mig, at en M20i skal have noget at varme op, når den først kommer igang, så den ikke står og pausefyrer i en længere periode.

Akkutanken kobles på anlægget, så fremløb og retur er i toppen af tanken, hvorved kun det helt øverste lag er opvarmet til 60-70 grader hele vinteren. Der installeres så en AVTA ventil (mener jeg det hedder), som lukker op for en retur i bunden af akkutanken, når fermløbsteperaturen når f.eks. 70 grader. Det betyder, at hele tanken nu blandes med i vandet i systemet (Måske 1000-2000 liter mere, afhængig af tankstørrelse).

Mine planer var så, at udelukkende benytte alm brænde i kedlen i det sene forår og tidlige efterår.
Dvs. stokerdelen forbliver slukket i en længere periode og derved undgåes pausefyring gennem hele sommeren.

Alt afhængig af forbrug/størrelsen på huset osv osv kunne man måske nøjes med at fyre en 1500 liters tank op til 80-90 grader hver 3 dag f.eks. (Dette er gætværk!).. Så hver 3 dag går man ud og fyrer godt op i kedlen med alm. træ, som brændes af for fuld knald i et par timer, med god forbrænding for kedel og skorsten til følge. Når vandet stiger til mere end de indstillede 70 grader, så åbner den omtalte ventil op for hele tanken, så kedlen skal varme alt vandet op. Når temperaturen i bunden og toppen af akkutanken er ved at være oppe, lader man ilden brænde ud. Du har nu 1000-2000 liter vand opvarmet til måske 90 grader. Der burde kunne give lidt varme i nogle dage om sommeren. Tanken isoleres selvfølgelig godt, så den kan holde temp. oppe selvom der er minimalt forbrug.

I tanken kunne så med fordel installeres en solvarmespiral, der kunne hjælpe rigtig godt til med opvarmningen af vandet i tanken, hvis et solvarmeanlæg en dag kommer til :wink:

Ved ikke om du kan følge mine ideer? :)

Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: Så lidt vand som muligt??

Indlæg af nielsenworld » 05 jan 2009 14:33

Hvor i landet bor du for resten? :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Så lidt vand som muligt??

Indlæg af pelle » 05 jan 2009 15:35

nielsenworld skrev:Jeg har leget lidt med ideen (tanken) om en M20i og en akkutank.
Ideen var faktisk omvendt det du siger. akkutanken skulle kun bruges om sommeren, til at trække det varme brugsvand fra, samt lidt gulvvarme eller en enkelt radiator, hvis vi render ind i en kold sommeraften.
Desuden også primært i den periode, før og efter sommeren, hvor der skal bruges varme, men ikke nok til at holde pillefyret ordentlig igang. Kunne forestille mig, at en M20i skal have noget at varme op, når den først kommer igang, så den ikke står og pausefyrer i en længere periode.

Akkutanken kobles på anlægget, så fremløb og retur er i toppen af tanken, hvorved kun det helt øverste lag er opvarmet til 60-70 grader hele vinteren. Der installeres så en AVTA ventil (mener jeg det hedder), som lukker op for en retur i bunden af akkutanken, når fermløbsteperaturen når f.eks. 70 grader. Det betyder, at hele tanken nu blandes med i vandet i systemet (Måske 1000-2000 liter mere, afhængig af tankstørrelse).

Mine planer var så, at udelukkende benytte alm brænde i kedlen i det sene forår og tidlige efterår.
Dvs. stokerdelen forbliver slukket i en længere periode og derved undgåes pausefyring gennem hele sommeren.

Alt afhængig af forbrug/størrelsen på huset osv osv kunne man måske nøjes med at fyre en 1500 liters tank op til 80-90 grader hver 3 dag f.eks. (Dette er gætværk!).. Så hver 3 dag går man ud og fyrer godt op i kedlen med alm. træ, som brændes af for fuld knald i et par timer, med god forbrænding for kedel og skorsten til følge. Når vandet stiger til mere end de indstillede 70 grader, så åbner den omtalte ventil op for hele tanken, så kedlen skal varme alt vandet op. Når temperaturen i bunden og toppen af akkutanken er ved at være oppe, lader man ilden brænde ud. Du har nu 1000-2000 liter vand opvarmet til måske 90 grader. Der burde kunne give lidt varme i nogle dage om sommeren. Tanken isoleres selvfølgelig godt, så den kan holde temp. oppe selvom der er minimalt forbrug.

I tanken kunne så med fordel installeres en solvarmespiral, der kunne hjælpe rigtig godt til med opvarmningen af vandet i tanken, hvis et solvarmeanlæg en dag kommer til :wink:

Ved ikke om du kan følge mine ideer? :)
Hej Nielsenworld

Det er lige efter bogen det der. :great:

Stil avta højere end fremløbstemp. fra stoker når der så fyres med træ. kommer temp. hurtigt op og avta åbner sig og trækker hele tanken.
og hæv tanken så bunden er lige over kedlen.

Istedet for en spiral til solvarme, kan du fint benytte en lavkonvektor radiator. Det er billigere .

Med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Rasmusam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Re: Så lidt vand som muligt??

Indlæg af Rasmusam » 06 jan 2009 09:30

Ja det var nok egentlig også sådan jeg mente, jeg kom til at gå og tænke over det i aftes, at stokerfyret faktisk så kun skal bruges halvdelen af året, suppleret med fastbrændsel. Og fastbrændsel om sommeren. Lidt ærgeligt man ikke kan få et fyr fra Twin Heat som kan begge dele, men på 12-15 kW. Mit hus kommer nok til at bruge 12 kW til varme og vand, men jeg ville ikke have en CPI-12 og smide muligheden for fastbrændsel ud. Det er godt nok et voldsomt stort fyr jeg har fået købt, men så har jeg heldigvis 1200 m2 udhuse som kan varmes op på sigt. Nu skal jeg lige være færdig med huset først, og derefter have lavet fyrrum og senere et værksted. Jeg bor forresten i noget der hedder Volling, tæt på Balling ved Skive. Jeg så forresten en annonce i DBA med rapspiller. Er der nogen der har erfaring med at fyre med dem?


Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: Så lidt vand som muligt??

Indlæg af nielsenworld » 06 jan 2009 10:12

Jeg står i samme situation som dig!.. Har beboelse på 240m2, fyrrum på 32m2 som også er opvarmet. Dvs. ca. 270m2. Det ville en CPI-12 sagtens kunne trække. Mit nuværende fyr er over 20 år gammelt og er på 11kw. Det kan fint varme huset op uden problemer overhovedet, selvom vi har haft nogle kolde dage de sidste par uger. Men jeg vil enormt gerne have mulighed for fyring med andet fastbrændsel end piller og flis. Igennem arbejde har jeg nemlig adgang til en del gratis affaldstræ i store bigbags. Det ville jo være oplagt at fyre det af! :wink:

Vi planlægger dog en udvidelse henover garagen indenfor et par år, hvilket giver ca. 50m2 mere til opvarmning. Dvs. ca. 320m2 ialt der er opvarmet. Men selv med de m2 tvivler jeg ikke på en CPI-12 ville kunne følge med.

Havde dog besøg af en autoriseret TwinHeat servicemand for et par måneder siden, som sagde at jeg nok skulle op i en M20i, da en CPI-12 ville være for lille. Han var slet ikke i tvivl, hvilket hans chef heller ikke var... men det er jo 29kw!!.... Og mine 11kw klarer skærene uden problemer nu. Ville være træt af en M20i som bare står og pausefyrer konstant... Har også et 60m2 værksted og 60m2 garage som kunne opvarmes på et senere tidspunkt. Men det er lidt træls at fyre m2 op så det passer til fyret, end at finde et fyr der passer til ens m2 8)

Rasmusam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Re: Så lidt vand som muligt??

Indlæg af Rasmusam » 06 jan 2009 11:17

Ja det er ikke meget ved at fyre op, bare for at få det brugt.. Men jeg fi fat i fyret fra 2004, med 700 liters magasin, og ekspansionsbeholder, til 24.000 kr. Så der var ikke så meget om hvilket fyr jeg skulle have. Jeg får Genvex i hele huset, så der regner jeg md at montere en varmeflade, som kompensation for jeg ikke har en eneste radiator i huset. Så må den også æde lidt varme. Jeg er i gang med uddannelsen til produktionsteknolog, så mon ikke man skulle søge arbejde ved Twin Heat når man bliver færdig, så man ku hjælpe dem med at få lavet et mindre kombifyr..:o)

Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: Så lidt vand som muligt??

Indlæg af nielsenworld » 06 jan 2009 11:34

Hehe, det tror jeg ville være en rigtig god ide!.. Tror der ville være mange kunder til et TwinHeat kombifyr på 12-15kw som du nævner!!... Det var i øvrigt en lækker pris du fik de anlæg til :shock: ..... Det koster jo mange knapper fra nyt!!.. Hvis du render ind i flere af de tilbud, så siger du lige til, ik! 8)

Rasmusam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Re: Så lidt vand som muligt??

Indlæg af Rasmusam » 06 jan 2009 14:19

Jo det skal jeg gøre. Jeg fandt også et fyr til en af mine kammerater. En M20I fra 04- eller 05 mener jeg med 300 liter magasin og en baxi kedel på 18-20 kW. Den fik vi handlet ned i 15.000, så man kan godt finde nogle gode priser når man har lidt tid til at vente på det rigtige tilbud. Jeg fandt også for nyligt en CPI-12 på 2 år til en kammerat, den skule så koste 32, men den var også lige så flot som ny


Besvar