Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
deeredriver
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af deeredriver »

Hvorfor bekymre sig om ventiler og fremløb/retur temperaturer? Giv den noget mere luft, så giver styringen selv mere mad, og så op på min. 80gr. med temperaturen. Selvfølgelig giver det et merforbrug, men vel hellere det end at fryse.

En anden ide er at du først sætter temperatur op på 80 - 90 gr, dernæst lukker for cirkulation til huset, så du får temperaturen op. Når du først har kedlen oppe på omkring 80gr, giver det en højere røgtemperatur, som igen giver mere skorstenstræk og dermed mere luft og mad. (har du trækregulator så sæt undertrykket op) når først temperaturen er deroppe og styringen begynder at sætte ydelsen ned, åbner du for cirkulationen igen.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af snubbi »

hej
jeg har sat en thermostat til at styre pumpen , komme kedelen under 60 c slukker pumpen det virke fint .
styringen blev lavet den gang jeg fyre med brænden , den blev ikke pille af den gange jeg gik over til stoker. det gør også at hvis jeg får et drift stop er kedelen meget hurtiger til at komme op i tempertur ,da den ikke bliver af kølet når pumpen stopper ved 60 grader
Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af Michael_B »

Jeg er stadig ved at få min hjerne til at forstå hvad en shunt er der for, jeg har fået at vide hvad den gør, men det betyder ik jeg forstår hvorfor hehe :)

Jeg er også i tvivl om min har en shunt, nogen brugere herinde mener det er en shunt (den hvide slange med kuglehane) men hvad siger i andre?

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af Tom_AT »

[quote="Michael_B"]Jeg er stadig ved at få min hjerne til at forstå hvad en shunt er der for, jeg har fået at vide hvad den gør, men det betyder ik jeg forstår hvorfor hehe :)

Jeg er også i tvivl om min har en shunt, nogen brugere herinde mener det er en shunt (den hvide slange med kuglehane) men hvad siger i andre?



At du nok burde oprette din egen tråd med dette spørgsmål, i stedet for at finde en 1 år gammel tråd frem.

En shunt er til for at sikre returvandet har en vis temperatur. For at sikre imod kondensvand så kedlen ikke tærer op.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af Ollii »

Hej Michael ser lige om jeg kan forklare det rigtigt.

Shunt har til formål at holde retur temp på 60 grader da din benekov foreskriver dette i brugs anvisningen. Det foregår således.

Hvis vi starter ved fyret hvor du indgiver en temperatur i din styring. ved dig er den sat til 66 grader. Det er så den temperatur fyret varmer vandet op til.
Når fyret har varmet vandet op til 66 grader bliver det pumpet ud i fremløbet af pumpen. Hvilket resulterer i at fremløbet også er 66 grader. Herfra bliver det pumpet rundt i huset til alle dine radiatorer m.m. Hvilket for temperaturen til at falde, fra dine radiatorer bliver vandet pumpet tilbage til fyret. i din retur streng. denne vil dog i modsætning til fremløbet ikke være 66 grader da dine radiatorer har brugt en stor del af varmen fra fremløbet. Derfor sætter man en streng der forbinder frem og retur lige efter pumpen. i dit tilfælde den hvide pex slange med en kuglehane monteret. Denne har så til formål at blande så meget af det varme fremløbsvand (66 grader) i dit returvand (eks. 40 grader) Så din retur lige før fyret opnår en temperatur på de 60 grader som benekov foreskriver. Det gøres for at holde bunden af kedlen over 60 grader da fugten i røgen fordamper ved ca denne temperatur. Hvilket resulterer i tærring af kedel og på sigt gennemtærring= utæt kedel= nyt anlæg.
Det hele kører i ring og gentager sig selv konstant.

Håber det giver lidt mening denne gang.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af Michael_B »

Super forklaring chef, giver go mening :-)
Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af Michael_B »

En ting som jeg dog er lidt i tvivl om (sorry men jeg er lidt tungnem når det er nyt) hvad er ideen med at man kan justere flowet med hanen? er det bare så man har mulighed for at lukke helt for det?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af John Skov Jensen »

Michael_B skrev:En ting som jeg dog er lidt i tvivl om (sorry men jeg er lidt tungnem når det er nyt) hvad er ideen med at man kan justere flowet med hanen? er det bare så man har mulighed for at lukke helt for det?
Hanen er en ringe løsning på en shunt
Normalt vil man vælge en termostatisk ventil der tilpasser sig varierende flow og temperatur og derved holder returtemp konstant trods skiftende driftbetingelser
Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af Michael_B »

John Skov Jensen skrev: Hanen er en ringe løsning på en shunt
Normalt vil man vælge en termostatisk ventil der tilpasser sig varierende flow og temperatur og derved holder returtemp konstant trods skiftende driftbetingelser
Så den bedste måde at behandle den hane er at holde øje med temp og justere hvis nødvendigt?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Shunt problem. Hvordan holdes retur på 60C i alt slags vejr?

Indlæg af John Skov Jensen »

Michael_B skrev:
Så den bedste måde at behandle den hane er at holde øje med temp og justere hvis nødvendigt?
Ja, hvis du alligevel ikke har andet at lave er det en fornuftig ting af sidde og dreje på den hane.
Flowet i dit anlæg vil typisk variere hele tiden fordi radiatorer eller gulvvarme kredse åbner og lukker afh. af husets varmebehov. Denne åbnen og lukken påvirker flowet der som konsekvens vil ændre sig. Da din "shunt" i princippet kun er "justeret" til et bestemt flow, en bestemt returtemp og ligeledes fremløbstemp. vil vil den kun passe ved præcist ved dette sammenfald af flow og temperature. Ved alle andre flow og temperaturer vil den ikke passe og hanen vil derfor behøve en lille koorigering. En termostatisk ventil tilpasser sig altid til stadighed de varierende driftbetingelser, det gør din hane ikke. Derfor skal du flytte dit liv ud i fyrrummet og sidde og dreje på hanen til evighed

Besvar