Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
AndersOe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 feb 2012 01:17
Mit fyr: TwinHeat CPI12
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Fyn, Ullerslev

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af AndersOe » 06 feb 2012 01:51

Hej.

Jeg har erhvervet mig et CPI12 fyr.
Fyret har kørt i godt 6 måneder hos mig. Da jeg fik det havde det kørt ca 10 ton - men de erfarede at det var for lille til hallen det skulle varme op.

Til at starte med, kørte fyret vildt mærkeligt.. Det kværnede piller igennem, og fik dem slet ikke brændt rigtigt. På det tidspunkt havde jeg travlt med at bygge om, så jeg lod vvs'erne om monteringen og opstarten - og anede for det andet ikke meget om stokerfyr - men jeg er blevet klogere!!

Fyret sodede til med en næsten tjære-agtig substans - vi fandt ud af at røgrørene næsten var stoppede helt til - samt at vvs'erne ikke lige havde fået sat røgrørsrenselemmen på.. De troede at jeg havde renset dem, og jeg gik ud fra at de tjekkede det hele..

Ja.. det kørte rigtigt for os...
Allerede her, prøvede vi for første gang at sprinklersystemet slog til.
Vi fik styr på alle de nævnte ting, og jeg fik fat i nogle bedre piller, nogle svenske stort set uden smuld, 8mm.

Så begyndte det at se lovende ud, fyret kørte nu i en hel uge uden problemer - det nåede dog aldrig helt op på 70 grader...

Nå, så slog sprinkleren til igen.. Jeg prøvede mange ting, men det fortsatte med ca. en uges mellemrum..
Så installerede jeg trækstabilisator.. Jeg bemærkede også, at "ledningen" til temperaturføleren var snoet rundt om sikkerhedsventilen - dvs noget af den meget tæt på brænderen.. Jeg snoede den ud, og førte den om langs siden væk fra brænderen.
Det hjalp.. umiddelbart.. i en del tid..
Men så slog sprinkleren til igen.. Nu må vi se hvor lang tid der så går.. Jeg har tjekket at pakningen til magasinet er helt tæt - det er ikke her problemet ligger.. Sonden er også kalibreret, boltene til brænderen er spændt, brænderen + kedel er renset..


Nå.. det var det ene problem.. Det andet er at jeg simpelthen ikke kan få fyret højt nok op i ydelse nu.. Umiddelbart har jeg en rigtig fin O2(tit under 8,5), men umiddelbart vil jeg mene at det burde kunne præstere mere.

En detalje som jeg mener er værd at nævne, er at min blæser lyder til at køre "ustabilt" den kører konstant ved 100% ydelse, men det lyder som om at den "bokser" jeg vil beskrive det mest af alt som når der er forskelligt træk i skorstenen, sådan lidt pludselige ryk.. Lyder slet ikke slemt, og det stopper slet ikke blæseren, det er imens den kører. Men det kan være at den bare skal lyde sådan..

Et par andre tekniske detaljer er at min skorsten er dobbelt isokern, med 16 indvendig dia. Den stikker et stykke over tagrykken, en har nævnt at jeg måske næsten har FOR meget træk i den.
Jeg har en "manuel shunt" - dvs at jeg har en hane imellem frem og retur - pt ligger returen lige præcis 10 grader under fremløbet..
Mit varmesystem er udelukkende gulvvarme, og pt skal det varme 100 kvm stueetage op ( Huset ialt er 200 godt nyistandsat og super godt isoleret - etageadskillelsen er dog ikke isoleret endnu.. )


Håber at der er nogen der lige præcis ved hvad det er der driller mig...

på forhånd tak.


Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af Smut 25 » 06 feb 2012 08:09

kender ikke meget til twinheat har kun roddet med sådan en cpi en enkelt gang

Men vil da forsøge og hjælpe dig lidt
tilbagebrand: Kan du skubbe bålet længere frem i herden manuelt?
så kunne det måske hjælpe
Tempratur: Kan du justere lidt på snegltider på den
så den får noget mere og leve af ?
Det kunne også være det er derfor den laver tilbagebrand fordi den
får for lidt.
Det sidste udfyld din profil med by og landsdel fyr og kvm
kan være der bor en lige i nærheden der kan et triks ell 2

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af hahomi » 06 feb 2012 09:19

Den meget lave O2 % og at blæseren kører 100% hele tiden, tyder på den ikke får luft nok. Hvad med at søge efter "forstoppelse" omkring blæser og i øvrigt rense alle fyrets røgkanaler grundigt.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af Bigfoot » 06 feb 2012 09:21

prøv i menuen at nulstille maskinen... og så lade den køre på standartindstillinger for træpiller.

det kunne godt lyde som om at nogen har rodet med indstillingerne på den.
Forresten, tjek lige på blæseren under magasinet, at klappen til at regulere maksblæs, ikke er lukket for meget i.
Bare lad den stå fuld åben hvis det er muligt.
Der sidder sådan en lille klap man kan skyde foran blæserhullet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

AndersOe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 feb 2012 01:17
Mit fyr: TwinHeat CPI12
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Fyn, Ullerslev

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af AndersOe » 06 feb 2012 09:40

Tak for de hurtige svar !

Jeg vil prøve at undersøge om alle lufthuller mv. er fri i brænderen så der kan komme luft. Jeg læste igår at der var nogen som fik problemer fordi lufthullerne var stoppede, jeg skulle ellers mene at mine er "fri"..

Jeg har prøvet at nulstille tidligere, og klappen på blæsren er helt åben så vidt jeg kan se, klappen er kørt helt over på den anden side af skruen end hullet.


AndersOe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 feb 2012 01:17
Mit fyr: TwinHeat CPI12
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Fyn, Ullerslev

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af AndersOe » 06 feb 2012 17:31

Hov jeg så slet ikke dit indlæg Brian - undskyld!
Nej, der er 3 standard indstillinger (Træpiller, flis, korn) og så et brugerdefineret program - andet. Der er et enkelt sted hvor man kan stille pille tilgangen, men så regulerer den slet ikke efter O2 - umiddelbart lavere udnyttelse af pillerne..
Jeg kører bare på træpille-programmet. Dette indebærer også, at jeg ikke har mulighed for at stille andet end temperaturen stort set...
Men jeg giver dig helt ret, det kunne jo være fordi det får for lidt.. Problemet er bare at hvis jeg kører mere ind vha. en manuel drift, ser det ud til at det ikke kan brænde pillerne helt ud.. Så det er nok mere et spm om luft-mangel, men der er ikke noget at gøre, jeg har i hvert fald ikke fundet noget sted jeg kan sætte blæseren til at blæse mere end den gør ved 100% ydelse ( som det hele tiden står på )

Endnu et spm: Nu har jeg jo en "manuel" shunt denne sørger lige pt for at der er 10 graders forskel på frem og retur, men da mit fyr kun kører 61,5 grader, er returen jo så 51,5 hvilket ikke er så godt.. Bør jeg regulere denne så retur er 60 på trods af fremløbet på 61.5?

Noget andet er at mit røgrør kører "hen over" fyret da skorstenen står til højre.. Dette er ikke isoleret, kan dette have meget at sige?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af Ollii » 06 feb 2012 18:00

Jeg ville helt klart også checke luft og røg kanaler fra blæser til toppen af skorsten. Er der prop et sted her vil fyret opføre sig som dit. Se efter at blæser vinger også er rene. Derudover prøv at sætte blæseren direkte i 230 volt og se om den eller en evt. Kondensator er defekt.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af danni-nielsen » 06 feb 2012 18:03

Har du kalibrereit ltsonden i fri luft nemmeset måde og gøre det på er og slukke eller lade fyret brænde ud åbne lågen ind til fyr boksen og bypass spjælet oppe ved røgrøret skal åbnes helt op vent så et par minnutter og kalibrer så sonden.

Der efter går du ind i opsætning og ned til PASSWORD der trykker du pil til højer og der efter pil op til der står 37 der efter pil til højer.
Nu kommer du ind i FUELMENU der inde vælger du WOODPELLETS, nu kommer du ind i menuen der er forud installeret for træpiller, der skulle gerne stå følgene.

Soft start 20 m
Stoker delay 5 m
O2 0% 18.00%
O2 100% 8.5%
O2 Pkt 30.00%
O2 proc. 3.00% Denne indstilling er for hvor langt ned O2 må komme før den stopper med og køre brændsel ind. jeg har sat denne til 6.00%
Stoker puls 1.80s
Stoker term 30s
Factor 75%
Pause
Stoker puls 1.00s
Stoker term 600s
After run b. 4
Start pulse 0s
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af snubbi » 06 feb 2012 18:18

hej
du bør sætter dit set tempertur op på min 70 grader for at shunten har noget at arbejde med og for at din retur til kedelen skal have min 55-60 grader pga. af koldtæring i kedelen.
har prøvet det med en for kold retur til kedel ,den holdt kun 4 1/2 år .jeg tro ikke der er ret meget at spare ved at køre med så lav set tempertur .

AndersOe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 feb 2012 01:17
Mit fyr: TwinHeat CPI12
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Fyn, Ullerslev

PROBLEMER med TwinHeat CPI12 - Hjælp!

Indlæg af AndersOe » 06 feb 2012 19:01

Tak skal I have Ollii og Danni. Det må jeg ud og tjekke.
Sonden er klaibreret så sent som i fredags, så det skulle bare spille. Jeg vil lige tilføje at man også bør tage renselemmen til røgrørskassen af ;-)
Mht. blæseren, så mener jeg altså at der er en regulator som omformer fra 400v, og er du sikker på at jeg bare uden videre kan sætte den til 230v..? Bør der ikke være regulator imellem? - Går ud fra at du bare mener at jeg skal skrue de to ledninger fra blæseren fra i den lille elboks og smide et stik på...? Men ja, det er jo en mulighed at enten blæser eller kondensator er defekt..

Og til Snubbi.. så tror jeg at du misforstår.. jeg har jo sat temp til 70grader, men den kommer aldrig over 62 det er jo det der er problemet. Og hvis jeg så stiller på min shunthane, ja så er frem og retur jo næsten ens...

Endnu et spm er, at pakningerne til henholdsvis kedel, tætslutning af brænder til kedel og store renselem til røgrørene ligesom har et "sort spor", gør dette noget..? Skorstensfejeren sagde at han havde set dem meget værre, men spm er om det har frygteligt meget at sige om disse er 100% tætte..?


Besvar