Twin Heat CPI-12 og kornfyring

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
nimadsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 29
Tilmeldt: 18 apr 2010 22:47
Mit fyr: Twin Heat CPI-12
Areal: 160 + værksted
Brændsel: korn + træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland

Twin Heat CPI-12 og kornfyring

Indlæg af nimadsen »

Jeg prøver lige igen, med håb om at nogen fyrer korn, eller andre vanskelige typer brændsel af i deres Twin Heat CPI-12.
Er Twin Heat at foretrække frem for andre? Eller kan man ligeså godt spare 10.000,- og "nøjes" med en Baxi 1,5?

På forhånd tak... :)

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Twin Heat CPI-12 og kornfyring

Indlæg af viking48 »

nimadsen » 11 Dec 2011, 17:06 skrev:Jeg prøver lige igen, med håb om at nogen fyrer korn, eller andre vanskelige typer brændsel af i deres Twin Heat CPI-12.
Er Twin Heat at foretrække frem for andre? Eller kan man ligeså godt spare 10.000,- og "nøjes" med en Baxi 1,5?

På forhånd tak... :)
Hvis du vil fyre med korn og andre vanskelige ting ( dog ikke til flis så skal den hede S 15 eller 25) :lol: vil jeg vælge en Benekov r 15 :shock:
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Twin Heat CPI-12 og kornfyring

Indlæg af Bigfoot »

CPi'en har en stor fordel, fremfor baxien.
Den har omrører..... det er et must, hvis du spørger mig, hvis man vil fyre med alternative brændsler.

Ellers er den jo med iltstyring og alle de fine finesser.

Glem lige det benekov der bliver nævnt der... icon_cheesygrin.gif

Der er dog enkelt ulemper ved CPi'en, fremfor f.eks baxien. Rengøringen af brænderhovedet kræver lidt arbejde, men den er heldigvis med udskiftelig brænderhoved, hvor man kan skifte den rustfri stålbøsning, som udgør brænderhovedet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
nimadsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 29
Tilmeldt: 18 apr 2010 22:47
Mit fyr: Twin Heat CPI-12
Areal: 160 + værksted
Brændsel: korn + træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland

Twin Heat CPI-12 og kornfyring

Indlæg af nimadsen »

Når du siger, at brænderhovedet kræver ekstra rengøring, så er det de små huller som sidder hele vejen rundt ikke? Jeg har ladet mig fortælle, at brænderhovedet skal afmonteres én gang årligt, hvor disse huller skal bores ud, samt pakning skal skiftes...
Jeg har dog stadig min tvivl, hvorvidt korn bliver en succes i en Twin Heat....

Benekov er ikke en mulighed...
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Twin Heat CPI-12 og kornfyring

Indlæg af viking48 »

nimadsen » 11 Dec 2011, 20:59 skrev:Når du siger, at brænderhovedet kræver ekstra rengøring, så er det de små huller som sidder hele vejen rundt ikke? Jeg har ladet mig fortælle, at brænderhovedet skal afmonteres én gang årligt, hvor disse huller skal bores ud, samt pakning skal skiftes...
Jeg har dog stadig min tvivl, hvorvidt korn bliver en succes i en Twin Heat....

Benekov er ikke en mulighed...
Hvad er der galt med en benekov :shock: :shock:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Twin Heat CPI-12 og kornfyring

Indlæg af Bigfoot »

nimadsen » 11 Dec 2011, 20:59 skrev:Når du siger, at brænderhovedet kræver ekstra rengøring, så er det de små huller som sidder hele vejen rundt ikke? Jeg har ladet mig fortælle, at brænderhovedet skal afmonteres én gang årligt, hvor disse huller skal bores ud, samt pakning skal skiftes...
Jeg har dog stadig min tvivl, hvorvidt korn bliver en succes i en Twin Heat....

Benekov er ikke en mulighed...
korn er ikke noget problem i den.... det klarer den nemt.
Jeg kender flere der fyrer med det i deres M20'ere, som jo bare er en anelse større i brænderhovedet.
Det ville heller ikke være noget problem i en Baxi, men det at have omrører i twinheat'en, er bare lige det bedre, hvis man taler flis eller savsmuld.
Ved korn er den ikke så aktuel.

askekammeret på en twinheat er noget større end på en baxi. Hvilket jo godt kan være en fordel ved kornfyring.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
nimadsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 29
Tilmeldt: 18 apr 2010 22:47
Mit fyr: Twin Heat CPI-12
Areal: 160 + værksted
Brændsel: korn + træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland

Twin Heat CPI-12 og kornfyring

Indlæg af nimadsen »

Kornfyring i en Baxi 1,5 kan sikkert godt lade sig gøre, men det kræver en del mere rengøring, samt daglig tilsyn mht slaggedannelse. Jeg ved ikke om Twin Heat er bedre??
Jeg har talt med et par stykker som fyrer med korn i CPI-12. De siger, at kornfyring fint lader sig gøre, blot man iblander 1 % kridt. Ved iblanding af 1 % kridt er der stort set ikke slaggedannelse.... Kan det mon passe? Jeg syntes at Twin Heat kedlen ser tiltalene ud.. :D

Besvar