Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C2 - Defekt blæserstyring

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
Jacob_R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19 feb 2022 02:22

Passat C2 - Defekt blæserstyring

Indlæg af Jacob_R » 20 feb 2022 22:35

Hej alle.
Jeg skriver på vegne af min nabo, som har en C2 1999-model.
Efter hjemkomst fra skiferie startede han fyret op, men blæseren kørte ikke. Jeg testede blæseren inkl. kondensator. Den virker fint, hvis den kobles direkte til 230V. Uden blæseren tilkoblet målte jeg 219V på kablet fra styringen. Hmm... Så det varede lidt inden jeg gættede, at udgangen kun fejlede under belastning. Så snart jeg koblede blæseren til, faldt spændingen til 0,9V. :(
Så jeg går stærkt ud fra at styringen af blæseren er defekt. Ud fra andre tråde her på siden, kan jeg forstå, at det kunne fikses ved at udskifte nogle få komponenter eller måske TRIAC'en, som trækker blæseren. Fyret er jo ikke helt nyt, så en billig reparation ville være at foretrække frem for et nyt styringsprint til mange tusinde kroner. Jeg er selv i stand til at reparere printet.
Jeg kiggede på printet og fandt at nogle dioder (på nederste halvdel, midt for) så noget sortsvidne ud. Også printbanen mellem dem så skidt ud. Men nogle hurtige målinger gav de forventede resultater, så jeg ved ikke hvad der er galt (endnu).
Fejlen lyder til at være set mange gange før. Er der nogen som kender til tidligere udførte reparationer? Evt. billeder af en repareret ombytter printkort? Har nogen et diagram, som kan hjælpe mig på vej? Er der andre steder på internettet, som beskriver tilsvarende fejl og deres afhjælpning?

På forhånd tak for al hjælp, hints og gode råd. :)
-Jacob


Besvar