Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling af C2 med reduktionssæt

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
Annebeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 nov 2014 10:33

Indstilling af C2 med reduktionssæt

Indlæg af Annebeth » 09 nov 2014 11:09

Hej
Jeg er ny herinde, men har læst en del af trådene med stor interesse.
Vi flyttede i et hus med Passat C2 fyr med iltstyring i maj, og er ved at lære hvordan man indstiller fyret. Vi havde sælger forbi til at vise os nogle af tingene, men der er fortsat en del ting vi er usikre på. Jeg håber der er nogen der har nogle gode råd.
Vi havde fyret tændt et par dage i starten af oktober, men slukkede igen, da vejret blev ved med at være varmt. Vi har netop tændt det igen i går.
Inden vi tændte igen, har vi indsat et reduktionssæt, da vi gerne vil undgå for meget pausefyring, og gerne vil kunne have et lavt brændselsforbrug. Fyret går dog fortsat en del i pausefyring, og vi vil høre, om der er nogle af indstillingerne vi kan ændre på, for at undgå det. Vi har forstået det sådan, at vi helst skal undgå pausefyring, da forbrændingen ved pausefyring er mindre effektiv. Vi vil derfor gerne have en mindre, men mere kontinuer fyring. Hele baggrunden er selvfølgelig, at vi gerne vil spare så meget på pillerne som muligt :)

Vi bor i et hus på 200 kvm. Lige nu har vi kun varme på i stueetagen (ca. 120 m2), og derudover en smule varme på i kælderen og i udhusene. De er samlet på ca. 200 m2 yderligere. Vi fyrer med træpiller, og har derudover en brændeovn, som kan supplere, men den har vi ikke tændt pt. da vi gerne vil lære fyret at kende.

Som vi har forstået ud fra maualen og de forskellige indlæg herinde, samt en snak med Passat er der følgende indstillinger:
Aktuel fremløbstemperatur (menu 0): Denne ligger det meste af tiden omkring 75, dvs lige på grænsen til pausefyring (da vi har sat fremløbstemp. til 68, og fyret går i pausefyring, når temperaturen er 8 grader over)
Aktuel røggastemperatur (menu 0): Denne ligger lige over 100, hvilket jeg har forstået er lidt lavt. Passat sagde at den skulle ligge på 120-140.
Aktuel iltprocent (menu 0): Denne ligger for det meste omkring 12.

Ønsket fremløbstemperatur (menu 1): Denne har vi sat til 68 (som nævnt ovenfor), vi fik at vide af Passat, at en temperatur mellem 65 og 70 var passende. Dette er umiddlabrt lidt mindre end det der står i manualen, men mere end det som sælger havde indstillet til.
Max blæser under drift (menu 1): Denne har vi ændret fra 40 til 35, da vi opfatter det sådan, at fyret med et reduktionssæt, i praksis nu er et C1 og ikke et C2. Dette er standardindstillingen i henhold til manualen.

Menu 2 har vi ikke ændret på, da vi forstår det sådan, at det er indstillingerne til opstart, og derfor ikke er relevant under almindelig drift.

Brændselsmotorens køreperioder (menu 3): Denne stod tidligere på 6, men vi har ændret til 4, da det står som den vejledende værdi i manualen for et C1. Vi forstår dog ikke helt hvad menupunktet betyder.

Håndtaget med sekundær luft på siden af fyret står lige i midten, og cirkulationspumpen står lidt under midten.
Vi har ikke været inde for at kigge på servicemenuen, med mere detaljerede indstillinger.

Jeg har derfor følgende spørgsmål:
Er der nogle af værdierne som lyder mærkelige, eller ser det fornuftigt ud?
Er der nogle anbefalinger i forhold til ændringer? F.eks. så røggastemperaturen kommer op, eller så pausefyring undgås? Eller i forhold til livslængde på kedlen?
Jeg har læst at nogen har skrevet indlæg om ændring af iltmængden, men hvordan ændrer man det? Har det noget med den sekundære luft at gøre? Og er der behov for ændring?
Ved nogen hvad menupunktet i menu 3 betyder?
Hvis vi gerne vil bruge mindre brændsel, hvilke indstillinger kunne vi så ændre på? Ville det f.eks. ændre noget at skrue ned for cirkulationspumpen?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe. Hvis der er behov for yderligere oplysninger så sig endelig til, så prøver jeg at finde ud af det.

Med venlig hilsen
Annebeth


Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Indstilling af C2 med reduktionssæt

Indlæg af Raverlution » 24 nov 2014 19:11

Annebeth skrev:Som vi har forstået ud fra maualen og de forskellige indlæg herinde, samt en snak med Passat er der følgende indstillinger:
Aktuel fremløbstemperatur (menu 0): Denne ligger det meste af tiden omkring 75, dvs lige på grænsen til pausefyring (da vi har sat fremløbstemp. til 68, og fyret går i pausefyring, når temperaturen er 8 grader over)
Aktuel røggastemperatur (menu 0): Denne ligger lige over 100, hvilket jeg har forstået er lidt lavt. Passat sagde at den skulle ligge på 120-140.
Aktuel iltprocent (menu 0): Denne ligger for det meste omkring 12.

Ønsket fremløbstemperatur (menu 1): Denne har vi sat til 68 (som nævnt ovenfor), vi fik at vide af Passat, at en temperatur mellem 65 og 70 var passende. Dette er umiddlabrt lidt mindre end det der står i manualen, men mere end det som sælger havde indstillet til.
Max blæser under drift (menu 1): Denne har vi ændret fra 40 til 35, da vi opfatter det sådan, at fyret med et reduktionssæt, i praksis nu er et C1 og ikke et C2. Dette er standardindstillingen i henhold til manualen.

Menu 2 har vi ikke ændret på, da vi forstår det sådan, at det er indstillingerne til opstart, og derfor ikke er relevant under almindelig drift.

Brændselsmotorens køreperioder (menu 3): Denne stod tidligere på 6, men vi har ændret til 4, da det står som den vejledende værdi i manualen for et C1. Vi forstår dog ikke helt hvad menupunktet betyder.

Håndtaget med sekundær luft på siden af fyret står lige i midten, og cirkulationspumpen står lidt under midten.
Vi har ikke været inde for at kigge på servicemenuen, med mere detaljerede indstillinger.

Jeg har derfor følgende spørgsmål:
Er der nogle af værdierne som lyder mærkelige, eller ser det fornuftigt ud?
Er der nogle anbefalinger i forhold til ændringer? F.eks. så røggastemperaturen kommer op, eller så pausefyring undgås? Eller i forhold til livslængde på kedlen?
Jeg har læst at nogen har skrevet indlæg om ændring af iltmængden, men hvordan ændrer man det? Har det noget med den sekundære luft at gøre? Og er der behov for ændring?
Ved nogen hvad menupunktet i menu 3 betyder?
Hvis vi gerne vil bruge mindre brændsel, hvilke indstillinger kunne vi så ændre på? Ville det f.eks. ændre noget at skrue ned for cirkulationspumpen?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe. Hvis der er behov for yderligere oplysninger så sig endelig til, så prøver jeg at finde ud af det.

Med venlig hilsen
Annebeth
Hej

Lige først, hvilken model styring har du? jeg tror dog du har den der hedder 2 og den kender jeg desværre ikke se evt. her
viewtopic.php?f=24&t=6669
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb

theism
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 okt 2013 21:45
Mit fyr: Passat C2 compact- KAP styring
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4550
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: ?

Indstilling af C2 med reduktionssæt

Indlæg af theism » 27 nov 2014 20:32

Prøv at ringe til Kjærsgaard vvs i Fuglebjerg, samtidig med at du er ved dit fyr. De er meget hjælpsomme og der en montør som kan guide dig igennem menuérne over telefonen. I løbet af 10 minutter har du en god forståelse af hvordan dit fyr fungerer og om det er indstillet rigtigt.


Besvar