fra olie til pillefyr

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

fra olie til pillefyr

Indlæg af J-B »

Den skorstenspåtegning er til den nye faldstokermodel.
Fyret skal være godkendt efter klasse 5, både vedr. forbrænding og sikkerhed.

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

fra olie til pillefyr

Indlæg af gulvmand »

http://www.hedestoker.dk/pillefyr-passat.html
Hvis der er denne type, så er den stadig i handlen, så mon ik passat kan hjælpe.
Graested
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 sep 2014 14:08

fra olie til pillefyr

Indlæg af Graested »

Tak for de mange gode inputs. Det hjælper mig virkelig meget i min beslutningsproces.

C2´eren som vi var interesserede i blev desværre solgt til anden side.

Idet huset er sat til salg vil vi helst ikke kaste os ud i et meget dyrt anlæg. Derfor er vores maksimum på ca. kr. 20.000. Olietanken er tom, og vi skal derfor alligevel bruge 10-11.000 på at fylde det op. Derfor giver det rigtig god mening at bruge pengene på pillefyr istedet. Så kan det måske også komme en evt. køber til fordel - og vi har måske endnu et salgs argument :)

Vi har aftalt med skorstensfejeren at han kigger forbi på fredag. Indtil videre har han oplyst, at de ikke kasserer installationen, alene pga. skorstenen. Han nævner at der skal være afløb i fyrrummet, og væggene ikke må være brandfarlige. Vi opfylder begge punkter.

Skorstensfejeren nævnte også at vi ikke skulle være bange for at købe de billige fyre. Dog uden nærmere definition.

Grunden til at vi kiggede på stroker var alene baseret på at vi gerne ville have muligheden for alternativ brændsel. Det virker dog ikke til at være velovervejet fra vores side. Vi har reelt set ikke behov for at fyre med andet end piller, med mindre der kommer en afgift i fremtiden ;)

Vi overvejer nu at vælge et nyt pillefyr, idet vi simpelthen ikke kan blive kloge på, om hvorvidt et gammeltfyr må sættes op. Næsten ingen af dem der sælger brugt, har en ide om, hvorvidt de efterlever de nye regler om klasse 5.
Vi har ellers vist interesse for et Baxi Multiheat 2,5 og Biomax 18. Ingen af dem står på teknologisk instittuts liste over godkendte.

Vi overvejer om vi ikke skal købe et nyt som f.eks. Passat C2+, og har kigget på følgende tilbud:
http://www.hedestoker.dk/4054_c2_traepi ... 23_kw.html

Tror dog at vi skal have fat i forretningen, idet prøvningsattesten på fyret er fra Tjekkiet som i nævner. Er i tvivl om hvorvidt den er gyldig i Danmark.
http://www.passat.dk/UserFiles/File/Pr% ... 202013.pdf

Er glad for at høre at TheisM fik den godkendt. Jeg må ligeledes spørge skorstensfejeren om han ser nogen udfordring.

Hedestoker skriver at de yder et tilskud til pillefyret. Ved ikke om det er en slags salgskampagne, eller om de blot mener energitilskudet man kan opnå via energiselskaberne.
Under alle omstændigheder tager jeg gerne imod besparelsen. Jeg søgte i sidste uge energitilskud på skifte fra oliefyr til pillefyr hos Dong. De er nu vendt tilbage med et tilskud på kr. 1048 - hvoraf de skal have kr. 120 i administrationsgebyr. Det er meget i underkanten af de eksempler jeg ellers har set.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

fra olie til pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Graested skrev:Tak for de mange gode inputs. Det hjælper mig virkelig meget i min beslutningsproces.

C2´eren som vi var interesserede i blev desværre solgt til anden side.

Idet huset er sat til salg vil vi helst ikke kaste os ud i et meget dyrt anlæg. Derfor er vores maksimum på ca. kr. 20.000. Olietanken er tom, og vi skal derfor alligevel bruge 10-11.000 på at fylde det op. Derfor giver det rigtig god mening at bruge pengene på pillefyr istedet. Så kan det måske også komme en evt. køber til fordel - og vi har måske endnu et salgs argument :)

Vi har aftalt med skorstensfejeren at han kigger forbi på fredag. Indtil videre har han oplyst, at de ikke kasserer installationen, alene pga. skorstenen. Han nævner at der skal være afløb i fyrrummet, og væggene ikke må være brandfarlige. Vi opfylder begge punkter.

Skorstensfejeren nævnte også at vi ikke skulle være bange for at købe de billige fyre. Dog uden nærmere definition.

Grunden til at vi kiggede på stroker var alene baseret på at vi gerne ville have muligheden for alternativ brændsel. Det virker dog ikke til at være velovervejet fra vores side. Vi har reelt set ikke behov for at fyre med andet end piller, med mindre der kommer en afgift i fremtiden ;)

Vi overvejer nu at vælge et nyt pillefyr, idet vi simpelthen ikke kan blive kloge på, om hvorvidt et gammeltfyr må sættes op. Næsten ingen af dem der sælger brugt, har en ide om, hvorvidt de efterlever de nye regler om klasse 5.
Vi har ellers vist interesse for et Baxi Multiheat 2,5 og Biomax 18. Ingen af dem står på teknologisk instittuts liste over godkendte.
Der er mange fastbrændselskedler og pillefyr der faldt fra i svinget 01-07-14 hvor de nye skrappe regler trådte i kraft.
Baxi multi heat er f.eks kun godkendt efter klasse 3 og ikke den gældende klasse 5. Det er jævnfør Baxi hjemmeside
http://www.hstarm.dk/media/71735/137618 ... est_MH.pdf
Så den kan man glemme
Biomax 18 kender jeg ikke noget til mht godkendelser


Vi overvejer om vi ikke skal købe et nyt som f.eks. Passat C2+, og har kigget på følgende tilbud:
http://www.hedestoker.dk/4054_c2_traepi ... 23_kw.html

Tror dog at vi skal have fat i forretningen, idet prøvningsattesten på fyret er fra Tjekkiet som i nævner. Er i tvivl om hvorvidt den er gyldig i Danmark.
http://www.passat.dk/UserFiles/File/Pr% ... 202013.pdf
En tjekkisk godkendelse er lige så god som en dansk, blot det er et godkendt institut der har udført testen. Min egen sprit nye Atmos har også en tjekkisk godkendelse

Er glad for at høre at TheisM fik den godkendt. Jeg må ligeledes spørge skorstensfejeren om han ser nogen udfordring.
Jeg tror TheisM fik sit godkendt inden 01-07-2014, den godkendelse han lagde op i tråden er nemlig ikke fyldestgørene efter 01-07-14 da den kun er en kl 4 godkendelse og ikke kl 5

Hedestroker skriver at de yder et tilskud til pillefyret. Ved ikke om det er en slags salgskampagne, eller om de blot mener energitilskudet man kan opnå via energiselskaberne.
Tilskuddet giver Hedestoker til alle kunder, jeg har selv lige handlet der og fik også denne rabat/energitilskuds
Under alle omstændigheder tager jeg gerne imod besparelsen. Jeg søgte i sidste uge energitilskud på skifte fra oliefyr til pillefyr hos Dong. De er nu vendt tilbage med et tilskud på kr. 1048 - hvoraf de skal have kr. 120 i administrationsgebyr. Det er meget i underkanten af de eksempler jeg ellers har set.
Så skal du helt sikkert gå efter Hedestokers tilbud.
Allan er i øvrigt en god, ærlig og troværdig mand der driver hvad jeg mener er en ordentlig forretning. Han får sgu lige en :great: herfra
nemocharley

fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley »

Bio 18 er ikke lovlig længere.

Der er set herfra for stor usikkerhed omkring Passats godkendelser - den attest jeg så på fra Brno er en klasse 4 godkendelse. Den går altså ikke nu (medmindre den lever op til de aktuelle klasse 5 krav).

Hvad med en scotte eller en vølunds pellux 100?

Graested
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 sep 2014 14:08

fra olie til pillefyr

Indlæg af Graested »

Tak for inputs John og Nemocharley.

Nemocharley, vil du mene at Scotte eller Vølund er en bedre pillefyr end Passat?
nemocharley

fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley »

det tør jeg ikke sige - alle har deres darlings (ikke mindst migselv)

det er prøvningsattesten jeg hæfter mig ved - jeg ville som minimum vise den til min skorstensfejer inden jeg købte en passat

jeg har kun set et passat c1+ i drift - et okay lille pillefyr, forholdsvist let at rense, ikke prangene men billigt i anskaffelse - og brænderen havde nogle gode features (så som styring af fremløbstemp) - de sælges til under 20k ved hedestoker.

scotte - kan mange andre fortælle dig mere om, det er et meget udbredt pillefyr

pellux 100 - er min foretrukne af de tre (ja så gjorde jeg det så alligevel..) - dens ydelse passer også godt til dit behov er mit indtryk.

der er jo også Biomax (som er under 20k), Atmos, MGM m.fl
Graested
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 sep 2014 14:08

fra olie til pillefyr

Indlæg af Graested »

Det blev Pellux, og den bliver monteret på Torsdag/Fredag :)

Jeg har brug for supplerende råd. Fyret skal placeres i en fyrkælder. Der er adgang til kælderen udefra, hvor man først skal ind i et skur, og derfra 3 trin ned. Idag står olietanken i skuret men skal fjernes. Så tænke jeg at man evt. Kunne lave en for supplerings silo. Pillerne skulle herfra føres videre til siloen der sidder på fyret.

Findes der et motoriseret løsning til at skubbe pillerne videre?
nemocharley

fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley »

Tillykke med pillefyrsvalget - mht til en fjernlagersordning så er der flere løsninger på det, jeg ved faktisk ikke om vølund har sin egen løsning - mafa silosystemer har, scotte, passat og ekopower har også - det er allesammen fjernlager med sug. Du skal sikre dig at den silo der står ved pillefyret er egnet til at tage imod piller fra fjernlager.

Flere brugere herinde har også nørklet med at lave deres eget - så der må være info herinde på forum, som du kan bruge.
Brugeravatar
Allan M
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 169
Tilmeldt: 16 apr 2008 00:19
Mit fyr: Scotte 30 KW
Areal: 600 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12 ton
Geografisk sted: Vildbjerg
Blevet takket: 7 gange

fra olie til pillefyr

Indlæg af Allan M »

Tak for rosen @John Skov Jensen

Bedste hilsener
Allan

Besvar