fra olie til pillefyr

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Graested
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 sep 2014 14:08

fra olie til pillefyr

Indlæg af Graested »

Hej,

Jeg skal til at starte med oplyse at jeg ikke har så stor viden om pillefyre.
Mit hus er fra 1896 og er ikke super godt isoleret. Det er dog et gedigent murermesterville på 270 kvm. Der er ingen kælder, men det er fordelt over 2 plan. (Har dog en fyrekælder)

Jeg er så træt af oliepriserne, at jeg vil udskifte det med piller. Jeg har fundet et brugt Passat C2. Den er mindre brugt.

Hvad jeg kan læse mig frem til er at man skal have en attest der viser at man må genopsætte et pillefyr. Den skal vidst efterleve nogle krav.

Mit spørgsmå er - hvad skal jeg være opmærksom på?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

fra olie til pillefyr

Indlæg af HR LUCCA »

Rummet til fyret skal være godkendt , det kan du kontakte din skorstens fejer om, han kan fortælle hvad du skal gøre ved rummet og også om fyret må opsættes igen , det skal overholde de nye regler der er kommet i år .
nemocharley

fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley »

Hej og velkommen til.

Jeg ved ikke om C2 stokeren er godkendt efter de nye regler. Den står ikke inde på DTI´s liste, det gør ingen af Passats produkter i øvrigt. Hvilket får mig til at tro, at de måske er godkendt et andet sted.

Under alle omstændigheder så må man ikke genopsætte noget som ikke er godkendt efter de nye klasse 5 krav pr. 1/7 2014.

Jeg går ud fra at du vil have mulighed for at hælde andet end piller i fyret siden du kigger efter en stoker? Hvis det kun er piller du vil fyre med, så findes der nye pillefyr til under 20.000dkr - Passats C+ serie blandt andet.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

fra olie til pillefyr

Indlæg af MichaelK »

Det er i hvertfald pinedød nødvendigt at sikre sig den rigtige Attest!
Såfremt en sådan fremskaffes, så vis den til skorstensfejeren INDEN
købet, så man er sikker på anlæget må genopstilles.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

fra olie til pillefyr

Indlæg af triumph »

Den skal være godkendt efter DS 303-5 klasse 5
det bedste er nok og ringe til passat og høre om den er godkendt. Der findes 2 Passat modeller der hedder C2. En decideret stoker der kan brænde korn/flis (der vist nok ikke er godkendt) og en pillebrænder der måske/vistnok er godkendt

xkfc

fra olie til pillefyr

Indlæg af xkfc »

Du skal være opmærksom på om det er et pillefyr der kan starte og stoppe selv, og lave varmt vand om sommeren, eller om det er en stoker der skal startes manuelt.

Men kan det overhovedet gå at købe brugt? Bare fordi man har et gammelt hus, så skal man jo ikke have et gammelt fyr. icon_cheesygrin.gif
Udviklingen går rasende stærkt og et fyr skal ikke være ret gammelt før at teknologi og virkningsgrad er forældet. Det er jo en investering du skal have stående i mange år, og du har jo en kæmpe økonomisk fordel ved at skifte fra olie og til piller, selv nyt og dyrt grej er meget hurtigt betalt. Dette er ikke en opfordring til at købe dyrt, for det er min holdning at det ikke er nødvendigt. Selv har jeg jo en billig Scotte, og vel var jeg da betænkelig når man nu kom fra et 70000kr dyrt TwinHeat, men efter de første 5år har det bare været det bedste der er sket.

Min anbefaling er at finde ud af hvilket beløb i køber olie for, og så tager en beslutning om hvad tilbagebetalingstiden max må være og så købe fyr ud fra det.

Eksempel.
Olie 3000l = 36000kr + service 1500kr
Træpiller 6000t = 12000kr + reservedele 500kr
Årlig besparelse 25000kr
Hvis man tillader en tilbagebetalingstid på 3 år og der evt skal være lidt til oprettelse af lån og renter så vil jeg gætte på at man fint kan installere fyr for 60000kr.
Tallene skal naturligvis tilpasses, det er jo ikke ligegyldigt om man har plads til 12t billige piller fra tyskland, eller pladsproblemer gør at man må få leveret et ton af gangen til 2300kr.

Men igen, pas på med at købe forældet grej. Der er masser af gode nye pillebrændere i prisklassen 18000-30000, og så er tilbagebetalingstiden måske blot 1½år.... Det kan vist kun gå for langsomt med at få et pillefyr ind i huset :great:

Kenneth
theism
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 okt 2013 21:45
Mit fyr: Passat C2 compact- KAP styring
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4550
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: ?

fra olie til pillefyr

Indlæg af theism »

Hej Graested. Jeg købte også et brugt Passat C2 compact og fik det godkendt med den vedhæftede prøvnings attest. Hvis din skorstens fejer ikke vil godkende den attest, så kontakt Passat, de plejer at være meget hjælpsomme med den slags. Mit fyr er fra 2005 og med KAB styring.
Vedhæftede filer
Provningsattest C1 og C2 2013.pdf
(489.75 KiB) Downloadet 136 gange
nemocharley

fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley »

c1+ og c2+ er det ikke til deres pillefyrs serie? Jeg synes altså det er lidt forvirrende m. Passat efterhånden?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

fra olie til pillefyr

Indlæg af triumph »

hmmm.....
Tilsyneladende er den kun godkendt efter klasse 4. Det er mig bekendt ikke godt nok, det skal være klasse 5. (tror jeg nok, jeg er ikke ekspert !)
nemocharley

fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley »

nej det er jeg heller ikke..... - som forbruger er det sgu svært at gennemskue, og nu får de dem godkendt i Tjekkiet, så ved vi da det i det mindste.

Besvar