Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Holdbarhed af styring ??

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
jan_vennike
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29 mar 2013 12:11
Modtaget likes: 1 gang

Holdbarhed af styring ??

Indlæg af jan_vennike » 30 jan 2014 14:13

Davs i gruppen

Jeg har et C2 fra 1996, som brændte sin (gamle) styring af for 9 måneder siden - dvs det er en "kendt" fejl, hvor den pludselig ikke kunne få blæseren op i omdrejninger. Har skiftet den et par gange på den konto, dog sidst i 2001.

Fandt så ud af at der var kommet ny styring (KAB) og så måtte jeg lige smide 7.500,- for sådan en - skiftede den selv.

Den kørte så indtil 30. december 2013, hvor den meldte at brændselsmotoren var varm, hvad den også var. Målte så på spændingen og kunne kun måle 30-40 volt, hvor der skulle have været 220. Fik så en ny styring og alt kørte og nu skal jeg så sende den defekte ind til Passat og se om de vil bytte u.b.

Og nu er mit spørgsmål - er det en normal måde for KAB styringerne at "dø" på ??? Syntes det var en ret kort holdbarhed og jeg vil da også henholde mig til den korte levetid hvis jeg skal "slås" for min sag.


theism
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 okt 2013 21:45
Mit fyr: Passat C2 compact- KAP styring
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4550
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: ?

Holdbarhed af styring ??

Indlæg af theism » 30 jan 2014 18:31

Hej Jan. Fejlen er velkendt. Jeg skiftede også styring pga. samme fejl. Problemet er de små relæér der aktiveres hver gang fyret skubber, de bliver slidt op. Det er muligt at lodde nye på selv, eller betale 1800,- for et ombytter print hos Kjærsgårds vvs. eller hos Passat

jan_vennike
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29 mar 2013 12:11
Modtaget likes: 1 gang

Holdbarhed af styring ??

Indlæg af jan_vennike » 31 jan 2014 07:37

Jeg har en forventning om at når jeg betaler 7500 for en styring, så skal den godt nok holde en del længere end 9 måneder - så jeg håber godt nok ikke de tror at jeg godvilligt vil betale.

Men jeg havde faktisk en mistanke til at det var de små relæer - den skubber jo kun 0.1 sekund hver gang og så skubber den temmelig tit - så på den nye har jeg sat skubbetiden op til 0.4 sekund og til gengæld skubber den ikke så tit - håber det kan hjælpe på det.

theism
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 okt 2013 21:45
Mit fyr: Passat C2 compact- KAP styring
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4550
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: ?

Holdbarhed af styring ??

Indlæg af theism » 31 jan 2014 18:45

Ja 9 måneder er for lidt, men jeg tror så også at vi skal være glade for alt over 3 år. Næste gang fejlen opstår hos mig lodder jeg en sokkel på så relæét er lige til at skifte. Ved at der er andre der har løst problemet på den måde. Men bortset fra det, hvordan kører fyret med den for længede skubbe tid? ift. forbrug,forbrænding,aske,osv.

jan_vennike
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29 mar 2013 12:11
Modtaget likes: 1 gang

Holdbarhed af styring ??

Indlæg af jan_vennike » 01 feb 2014 15:19

Jamen fyret kører ok. Den gamle styring kørte på samme måde, dvs at et helt "skub" blev delt op i cirka 3 eller 4 istf de 12-14, som det gør når man har sat den til 0.1 sekund.

Nu kører jeg med trinstyring, da jeg ikke har iltmåler på - så for mig er den eneste forskel nu at blæseren kan gå langt ned - før kunne den ikke gå længere ned end 30 %, hvilket betød at den pausefyrede en del - nu er trin 1 på 8 % og trin 2 på 28 % så nu står den og skifter mellem de 2 og fyret kører hele tiden - tror jeg er sundere for fyr og skorsten.


Futte
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 15 feb 2008 17:32
Mit fyr: Scotte 10 Kw, Blackstar, semirens, V 6,7
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5
Geografisk sted: Syd Fyn, 5771

Holdbarhed af styring ??

Indlæg af Futte » 01 feb 2014 18:13

Hej Jan.
Vil lige høre om skubber og motoraksel kun sider inde i magasinet

jan_vennike
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29 mar 2013 12:11
Modtaget likes: 1 gang

Holdbarhed af styring ??

Indlæg af jan_vennike » 04 feb 2014 08:50

Futte - ved ikke helt hvad du mener ??

Skubber sidder ind i magasinet og stikker bagud - der sidder så en motor med gear på nedenunder magasin og "hiver" i den - er det det som du mener ??

Futte
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 15 feb 2008 17:32
Mit fyr: Scotte 10 Kw, Blackstar, semirens, V 6,7
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5
Geografisk sted: Syd Fyn, 5771

Holdbarhed af styring ??

Indlæg af Futte » 04 feb 2014 17:51

Hvis der er noget der stikker bagud, så har jeg inden ide til at løse problemet. Jeg har haft en C2, hvor hele skubberen sad inde i margarines, det gav en del smuld, som betød at det hele satte sig fast.


Besvar