Overfodring - nyrenset og fin ??

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Overfodring - nyrenset og fin ??

Indlæg af Mr. X »

Hmm - jeg har luret lidt på det med "y"-værdien. Tidligere var indstillingerne jo x1 og y 0.1 (står også på Smeds hjemmeside, besked fra Liagro sidste år) Men lang tid er jo gået siden sidste år - OG

i dag ville jeg lige rode slagger ud (der har dog ikke været nogle slagger overhovedet siden jeg rensede i mandags). Til min HELT store overraskelse var anlægstemperaturen nede på 67 grader, den stod ved 100% drift (ikke noget forbrug i huset faktisk ??) og røgtemp nede på 120 grader ? Hvad faen var der galt ?? Jeg åbnede til bålet - som var totalt overfodret - rent korn var kørt helt op under kornbuen.

Jeg rodede det ud, smed nogle træpiller med lampeolie i, og fik gang i sagerne - MEN - jeg var nødt til at TVINGE den til en lav puls på 1.5, så den fik max 3 sek puls. Det tog lang tid inden der begyndte at komme gang i den. Som jeg skrev tidligere - jeg døjer med at få startet op i fyret efter det har været nede - jeg antager det er pga kornbuen ikke kommer højt nok op i temperatur. Og præcist dette må være sket i drift - den har stået lang tid ved lav drift (omkring 35%) , min "y"værdi er jo 0.1, og min ønskede ilt er 6.5% - Vil det ikke sige den tilstræber et godt fodret bål ved lav last også ?? Altså kan den måske finde på at overfodre sig selv. Eller hvad mener i ?? Jeg har da ligegodt aldrig oplevet dette - lavt varmeforbrug i huset, nyrenset fyr uden slagger i bålet - og så overfodrer det sku sig selv uden jeg så meget som har kigget til hende ? Weird ! Lige nu har jeg ændret pulsen til max at være 6,5 - så antager jeg den ikke kan overfodre sig - men jeg har faktisk aldrig rigtigt set hvad den REELT kører på ved 100% - altså i sekunder.

Måske Karsten eller en anden har et fif der kan hjælpe mig ?

mvh
Allan
Mine indstillinger er som flg.
blower
0,0
10,2
20,1
30,6
40, 8,5
50,12
60,15
70, 18,5
90,27
100,30

iltpoint x1, y 0,1%

Pido K 13, TS 60s, TI 600s, TD 242s

Fuel K 8, TI 900s, TD 0s
Deltamax 1.7

puls 6.5 (før8.5), ilt 6.5%

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Klaus »

Du har ret i der ikke er godt nok gang i bålet, da den overfodrer, jeg bruger 2 forskellige metoder når jeg tænder op med korn 1. sætter min opstartstid til 20 min. 2. sætter drifts temperaturen til det kedlen er fx 35 grader ! så vil den jo bare stå og tøffe indtil du selv sætter temperaturen op, og det gør du jo først nå du har tjekket om der er et tilfredstillende bål, jeg sætter først gang i den efter ca en time, der er også kommet en lille askering.
1 sek puls og 30 sek pause er perfekt så overfodrer den ikke i opstarten.
Ang x og y så har det ikke noget med opstarten at gøre, men ved drift her er lidt om det :
Det er her X og Y kommer ind - de regulerer ilt-kurven fra 17% ved 0 til 6.5% ved 100. X fortæller hvor på kurven knækket skal ligge - Y fortæller hvor meget - EKSEMPEL....

X=1 og Y=2.5: X=1 betyder, at kurven skal knække allerede ved 1% drift. Y=2.5 betyder, at fyret skal lægge 2.5 procent til din indstilling på 6.5 %. Altså, ved 1% drift skal fyret have en iltprocent på 6.5+2.5=9%. Derefter vil iltprocent-kurven falde op mod 100 % drift til en ilt på 6.5%. (fyret vil i øvrigt stadig ønske en iltprocent på 17 ved 0% drift, men det er uden betydning da blæseren ikke kører...)

HVORFOR har de lavet det så indviklet.....det er fordi fyret brænder bedst ved 100 % drift. Derfor kan man sætte iltprocenten op (altså Y-værdien), og dermed få fyret til at køre lidt mindre korn ind ved lavere drift, og på den måde undgå alle de klumper osv. der kan være ved korn-afbrænding. Hvis du f.eks. sætter Y til 0.1, vil den tilstræbe en iltprocent mellem 6.6 og 6.5, altså en næsten vandret kurve. Prøv det og se, at det vil give lidt flere klaser....det er min erfaring....

X bør altid ligge på 1, medmindre du altid kører i lavdrift, så skal den nok lidt op. Men Y kan du lege med afhængig af brændsel. Byg kører (igen min egen erfaring) bedst ved y på 1.5-2, mens hvede kører bedst omkr. 2.5. Men det er bare at forsøge sig frem, og jeg eksperimenterer stadig.
Tak til Rasmus :)
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X »

Jeg tror også jeg vil prøve det med at sætte temperaturen så den kan stå et par timer og tøffe næste gang jeg skal starte den op,

MEN - det der er mærkeligt her er jo, at det er efter 4 døgns drift det sker !!?? Det fatter jeg bare ikke - og måske derfor det er nødvendigt at rode lidt med "y"-værdien. Og ilten måske sættes op til 8 ? Nu vil jeg lige se hvordan den opfører sig de næste par dage, inden jeg begynder at rode med indstillingerne. Jeg hader at røre ved noget der bare kører - og det HAR den faktisk gjort indtil i går.
René Bay
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 34
Tilmeldt: 25 feb 2007 13:45
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 175m2 + 50m2 udhus
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4,5 ton
Geografisk sted: Langå

Problemer med opstart

Indlæg af René Bay »

Hej mr. X

Du skriver i dit indlæg at du tror kornbuen er for kold under opstart, og det er derfor fyret ikke vil starte. hvad med at varme den op inden du tænder? f.eks. med en af de små gas brændere fra Harald Nyborg. De er overkommelige i pris, så hvis det ikke er det er skaden ikke så stor.
Hilsen René

Besvar