Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

snegl knager

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: snegl knager

Indlæg af Poulsen » 23 dec 2009 21:13

Jeg har nu fyret med korn i flere år. Jeg tilsætter kridt manuelt og det er sikkeret, at sneglen knager hvis jeg kommer til at tilsætte for meget kridt. En god og sikker indikator - for meget kridt = sneglen knager, for lidt kridt = kornet klumper.
I øvrigt synes jeg det forbygger kridtprop og renser sneglrøret for overskydende kridt, hvis man hver 14 dag eller efter behov, smider et par spandfulde træpiller i magasinet. Det virker som om træpiller er bedere end korn til at trække kridet med op i forbrændingen.
Jeg har kun haft driftstop pga. kridtprop 1 gang siden 2005 og det er flere år siden nu - og før jeg fandt på det der med et par spandefulde træpiller en gang imellem.
Hilsen Poulsen


majbrittcarsten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27 nov 2009 19:25
Mit fyr: R15
Areal: 165 m2
Brændsel: korn
Geografisk sted: Næstved

Re: snegl knager

Indlæg af majbrittcarsten » 28 dec 2009 09:49

Tak for det gode råd Poulsen.
Hvilken kridt bruger du og hvordan opbevare du det. Jeg har hele tiden problemer med at kridtet sidder fast/ danner prop i min kridtdosser. Kridtet må være for fugtigt. Jeg anvender Foderkridt(Calciumcarbonat fra Løgstør).
Tænker ikke det burde være nødvendigt med en plastikpose omkring kridtsækken i et varmt fyrrum.
Vh. Carsten

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: snegl knager

Indlæg af Poulsen » 02 jan 2010 17:49

Hej, og godt nytår.

Jeg bruger ganske almindeligt foderkridt. Sidst jeg købte, var hos det lokale DLG - Land og Fridtid.

Jeg hælder altid kridtet over i en luft tæt spand, af den type der kan købes til hundefoder. Den indeholder let 20 kg kridt, er tæt så kridtet ikke kan optage fugt, og så er det meget lettere at tage et par bøtter kridt op af, uden at blive hel hvid på armen - hvilket man ofte bliver hvis kridtet bliver i sækken.

I øvrigt vil jeg lige her videre bringe en lille oplevelse jeg havde på det lokale XL-Byg.:
Jeg var på XL-Byg efter nogle byggematerialer, og spurgte om de forøvrigt havde foderkridt. Jo, jo, da, det havde de skam, og den flinke XL-medarbejder tog en sæk og smed din i min trailer, så det var jo helt fint.
Hjem kom jeg, tog sækken og hældte indholdet over i min før omtalte spand - det støvede lidt og... føj for sat...!!
Det rev sgu' i næsen, - og først nu kiggede jeg nærmere på sækken. Hydratkalk !?!, XL-medarbejderen havde givet mig kalk man bruger i murerfaget. En stærk basisk og ætsende hydratkalk, som jeg IKKE skal have i mit fyr.
Så nu er jeg den "lykkelige" ejer af 20 kg hydratkalk!
Hvad kan man lære af det? - jo, stol aldrig på disse "servicemedarbejdere", tjek selv så du får det rigtige produkt med hjem.
Hilsen Poulsen

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: snegl knager

Indlæg af Tass » 02 jan 2010 18:24

Hej Carsten

Fandt du ud af hvordan man justerer kalkmængden?
Hvis ikke gøres det ved at gå ind under opsætning og andet, her kan kalk procent sættes.
Der har før været skrevet om indstilling af kridt doser (prøv evt at søge på det), så vidt jeg husker var rådet at man skruer op for kridtprocenten indtil sneglen begynder at knage og så skruer man et "hak" ned efterfølgende. Hvad et hak så svarer til ved jeg ikke da jeg ikke selv har kridt-doser, men her kan du jo lige prøve dig frem.
Har selv slås lidt med kridt propper i starten men det går bedre efterhånden. Men har så sent som i dag været nødsaget til at løsne sneglen og trække den lidt tilbage p.g.a. en kridtprop.
Normalt kan det klares med at grave brændslet ud med hånden indtil man når ned til sneglen.
Hvis man renser omkring sneglen kan den i de fleste tilfælde godt dreje rundt efterfølgende, men kan den ikke det skal den lige løsnes og trækkes 10 cm bagud og derefter kan resten sagtens renses.
Men det er ikke let :(
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

bækhus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2008 21:18
Mit fyr: benekov r15 tornado
Areal: 157
Brændsel: korn
Fremviser gerne i postnummer: 7540
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Feldborg, midtjylland

Re: snegl knager

Indlæg af bækhus » 07 jan 2010 10:19

prøv med 0,8% kridt. det kører jeg med og får en fin gråhvid pulveraske.sørg for at udløbsrøret er savet skrå i bunden og den skal gå helt ned til cellehjulet. ellers stopper det let til i røret. jeg bruger også foderkridt men det er lidt for vådt lige fra sækken , jeg hælder det i en spand som har i teknikskabet så er det fint


Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: snegl knager

Indlæg af BVMP » 10 mar 2010 22:53

Blot en lille oplysning:

Ca(OH)2 = Hydratkalk

Hygiejnisering med Hydratkalk
-nedsæt bakteriefloraen i svinestalden (anbefales af danske veterinærer)

Hydratkalk er et gammelt kendt produkt, som har været anvendt til desinfektion igennem flere århundrede. Hydratkalk blev f.eks. anvendt til bekæmpelse af den store kolera epidemi i 1853. Idag bruges Hydratkalk også i forbindelse med desinfektion efter sanering for DT 104.
Hydratkalk fjerne effektiv patogener, såsom salmonella, virus og en del parasitter som bl.a. bændelorm (Taenia).

Det anbefales derfor, at anvende hydratkalk til hygiejnisering i stalden efter grundig rengøring. Der sprøjtes rigelige mængder hydratkalk ned imellem spalterne, således at pH kortvarigt hæves til 11-13 i den mængde gylle, der er tilbage. Væge og inventar oversprøjtes ligeledes, hvorefter der efterskylles med vand.

Så du kan få det reneste fyrrum i DK :great:
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: snegl knager

Indlæg af BVMP » 10 mar 2010 23:14

Foderkridt = CaCO3
Produktet fremstilles af skrivekridt, som knuses, tørres, pulveriseres og sigtes. Foderkridt anvendes i dag som Ca kilde i dyrefoder.

Dolomitkalk = CaCo3/MgCo3
Produktet er en stenkalk, som er knust og fint formalet. Den fine formaling bevirker at spredningen er særdeles vanskelig, derfor foretages der en mekaniske blanding med skrivekridt for at forbedre sprede egenskaberne.
Dolomitkalken anvendes som en magnesiumkilde til planterne

(Magnesium = Mg
er brændfarligt, men selv om det er let at antænde flydende eller pulveriseret magnesium, er mere massive magnesiumstykker svære at få ild i. En brand i magnesium er temmelig svær at slukke, fordi metallet kan brænde i ikke blot ilt, men også i kvælstof og i kultveilte. Magnesium brænder med en skarp, stærkt lysende hvid flamme)

(Kilder Wikipedia & dankalk.dk)
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: snegl knager

Indlæg af Meldgård » 15 mar 2010 09:16

Ud af de produkter BVMP nævner her,er der kun foderkridtet der kan anvendes i pillefyr,de andre er kalktyper som nok vil give en del problemer hvis man blander det i brændslet.
Kridt burde jo være kridt,men det er det åbenbart ikke. Da jeg i efteråret startede med kornfyring,købte jeg en sæk kridt hos en foderhandel,husker ikke hvem producenten var,hvid plastsæk med grøn skrift,og fik ret hurtigt en kridtprop i herden og sneglen knagede meget,da den var brugt købte jeg et par sække hos Andelen,her kunne jeg mærke det var lettere at strø over kornet,og der var ingen tendens til slaggedannelse,det var hvide plastsække med blå skrift,og producenten er, Lars Andersens Kalkværker,også kaldet Kongerslev kalk. Da jeg skulle bruge kridt igen kørte jeg til Andelen,der var lukket pga.betalingsstandsning,hen til Land og Fritid,købte en sæk,det er produceret af Aggersund kalk,og i brun papirsæk,her fik jeg kridtprop igen,og det sad rigtig fast,det føltes når jeg strøede det på kornet som det første jeg havde købt, termosikring på sneglmotor koblede ud,og fyret gik ud.Jeg ser på sækken der er tilsat 6% aske,og det må vel betyde øget kridtmængde for at undgå slagge,det starter så problemet med snegl der knager og kridtprop.
Jeg kører efter de opservationer kun med foderkridt fra Kongerslev kalk,det kører uden problemer. Det kan lige indskydes,jeg har ikke aktier i Kongerslev.
Hvis sneglen knager kan man hælde lidt spild,- -mener rapsolie ned i magasinet der hvor brændslet synker 1/2 l ca,så holder den med knageriet :shock:


Besvar