Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fastbrændsel i PL27 silver

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
oleboddum
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10 sep 2008 18:47
Mit fyr: Scotte Black star s 16 kw
Areal: 180+25m2+200Lvvb
Brændsel: Lava Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 8860 Ulstrup

Fastbrændsel i PL27 silver

Indlæg af oleboddum » 08 jan 2009 20:03

Er der nogen der har leget med fastbrændsel i deres stoker? Med eller uden piller?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsel i PL27 silver

Indlæg af pelle » 08 jan 2009 22:25

Hej
Da jeg i sin tid, havde en hs multiheat. smed jeg sommetider lidt træ ind. altså kun en sjælden gang imellem. Det gav da varme, men også ekstra rengøring af kedlen.
mvh
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Fastbrændsel i PL27 silver

Indlæg af Troldmand. » 08 jan 2009 22:33

Smider aldrig pinde i mit pillefyr - som Pelle, sviner alt formeget.

Kissendrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 31 dec 2006 08:40
Mit fyr: Scotte
Areal: 190
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kissendrup Fyn

Re: Fastbrændsel i PL27 silver

Indlæg af Kissendrup » 08 jan 2009 23:09

Jeg smider da af og til en pind på. Jeg synes nu ikke det sviner kedlen så meget, men det kræver et stort forbrug og at man ikke bare stopfodrer den. Bare et par stykker på af gangen. Specielt hvis fyret har været slukket og man ved at den skal køre 100% i et stykke tid synes jeg det er optimalt.

tarbensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 jan 2009 10:55
Mit fyr: Benekov PL27 Silver
Areal: 217
Brændsel: Træpiller, brænde
Dagligt forbrug: 20
Geografisk sted: Langeland

Re: Fastbrændsel i PL27 silver

Indlæg af tarbensen » 14 jan 2009 11:28

Jeg har kun 3-4 ugers erfaring med min PL27 Silver, så jeg er en absolut begynder. Jeg forsøger at fyre med brænde om dagen som det primære, og om natten, hvor jeg sover, kører den på piller.
Jeg kører med en puls på 7-10 og en pause på 20 om natten, hvor fyret kun kører på piller. Jeg arbejder hjemme, og om dagen kører jeg så primært med brænde. Her sætter jeg pulsen ned til 2, så den klart kører i underkanten med piller. Derfor falder temperaturen lidt og driften ryger op på 100%, hvorefter jeg fyrer noget brænde på, så temperaturen kommer op igen.
Det fungerer fint. Jeg bruger ca. 15 kg piller om natten (8 timer) og 3-4 kg om dagen (16 timer).
Det er bedst med korte stykker tørt brænde, der kan ligge lige over tallerknen, hvor der luft nok. Tynde stykker er også meget bedre end tykke. Brændet er ovntørret bøgetræ fra et savværk, og mine større selvskovede kævler, der ikke nødvendigvis er lige så tørre, ryger i stedet i brændeovnen, hvor de kan få mere luft.
Mvh.
Jan


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fastbrændsel i PL27 silver

Indlæg af Flunk » 14 jan 2009 12:10

tarbensen skrev:Jeg har kun 3-4 ugers erfaring med min PL27 Silver, så jeg er en absolut begynder. Jeg forsøger at fyre med brænde om dagen som det primære, og om natten, hvor jeg sover, kører den på piller.
Jeg kører med en puls på 7-10 og en pause på 20 om natten, hvor fyret kun kører på piller. Jeg arbejder hjemme, og om dagen kører jeg så primært med brænde. Her sætter jeg pulsen ned til 2, så den klart kører i underkanten med piller. Derfor falder temperaturen lidt og driften ryger op på 100%, hvorefter jeg fyrer noget brænde på, så temperaturen kommer op igen.
Det fungerer fint. Jeg bruger ca. 15 kg piller om natten (8 timer) og 3-4 kg om dagen (16 timer).
Det er bedst med korte stykker tørt brænde, der kan ligge lige over tallerknen, hvor der luft nok. Tynde stykker er også meget bedre end tykke. Brændet er ovntørret bøgetræ fra et savværk, og mine større selvskovede kævler, der ikke nødvendigvis er lige så tørre, ryger i stedet i brændeovnen, hvor de kan få mere luft.
Mvh.
Jan
Kan du ikke udfylde din profil så vi kan se husstørrelse OSV
Tak
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar