Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Iltstyring TM3007 problemer

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
rasmuskk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 maj 2010 13:13

Iltstyring TM3007 problemer

Indlæg af rasmuskk » 13 jul 2015 21:57

Hej stokerpro

Jeg har problemer med iltstyringen på stokerfyret derhjemme fejlen er som følger: fyret var begyndt at gå ud hvor jeg opdager at ilt måleren står på 0. Jeg tænder fyret igen men den bliver ved med at stå på 0 så jeg slår iltstyringen fra, nogle timer efter hvor jeg ser til fyret er iltprocenten steget igen. Hvorefter iltstyrringen bliver slået til, jeg tænker at det er lambdasonden der er defekt og den bliver skiftet til en ny men fyret reagerer ikke rigtigt på at der er sat ny lambdasonde i, og iltprocenten bliver på 0 først efter nogle timer viser fyret den korrekte iltprocent, men der går ikke mange dage før fyret igen begynder at gå ud. Altså samme symptomer med denne lamdasonde som med den gamle. Jeg tænker jeg kan have fået en forkert model (ell def.) og køber derefter en lamdasonde ved hedestoker hvor der stod i beskrivelsen at den skulle passe til styringen men fejlen holder ikke op og jeg er kommet til konklusionen at det ikke er lamdasonden der er problemet men derimod styringen, men hvad kan være galt?

Ting jeg har prøvet:
Skiftet lamdasonde (2 gange)
Tjekket tilslutningen af lambdasonde
Genstartet fyret (mange gange)
Sat stikprop med jord på
Fyret: Bennekov R50 med TM3007 styring

Mvh. Rasmus


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Iltstyring TM3007 problemer

Indlæg af J-B » 13 jul 2015 23:52

Velkommen til.
Kommer der strøm til varmelegemet i lambdasonden? og har du kalibreret den? (kender ikke TM3007 men sonder skal normalt kalibreres)
Nogle styringer kalibrerer af sig selv når de bliver koblet til strøm, dog skal f. eks. røgtemp være under en hvis temp og sonden skal helst være i fri luft.
Kan du finde noget om det i din manual? ellers så må vi håbe at der kommer en TM3007 ekspert på banen.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Iltstyring TM3007 problemer

Indlæg af mgmone » 14 jul 2015 07:16

Hej
Hvilken type lanmbda sonde har du brugt ?
Tjek for overgang i NTC føler på snewgl rør.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

rasmuskk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 maj 2010 13:13

Re: Iltstyring TM3007 problemer

Indlæg af rasmuskk » 14 jul 2015 21:59

J-B skrev:Velkommen til.
Kommer der strøm til varmelegemet i lambdasonden? og har du kalibreret den? (kender ikke TM3007 men sonder skal normalt kalibreres)
Nogle styringer kalibrerer af sig selv når de bliver koblet til strøm, dog skal f. eks. røgtemp være under en hvis temp og sonden skal helst være i fri luft.
Kan du finde noget om det i din manual? ellers så må vi håbe at der kommer en TM3007 ekspert på banen.
Sonderne er kalibreret hvilket også virker fint men kun i kort tid hvorefter det er som om at sonderne ikke måler noget, for efter et stykke tid at virke igen.
mgmone skrev:Hej
Hvilken type lanmbda sonde har du brugt ?
Tjek for overgang i NTC føler på snewgl rør.
Hilsen Karsten
Den sidste lamdasonde der er sat i er denne af mærket ntk (kan ikke lige huske model): http://www.hedestoker.dk/1963_lambasond ... _3012.html
Det med NTC føleren vil jeg tjekke

rasmuskk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 maj 2010 13:13

Re: Iltstyring TM3007 problemer

Indlæg af rasmuskk » 15 jul 2015 18:51

Tjekkede fyret idag for at se om det var NTC føleren, den viste -7 grader hvilket ikke kan være rigtigt. Så er det føleren der har været problemet hele tiden?
VH. Rasmus


Besvar