Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken puls ?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
poul jensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30 dec 2006 10:05
Mit fyr: Benekov 25 silver m/ Tornado
Areal: 350
Brændsel: roefrø og andet sært
Dagligt forbrug: 65 kg pt.
Årligt forbrug: 18
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 1 gang

Hvilken puls ?

Indlæg af poul jensen » 15 dec 2007 20:57

Hej
Jeg fyrer i øjeblikket med en blanding af roefrø og solpiller med meget smuld. Brændværdien vel omkring 4000 - 4100 kcal, dvs lidt under træpiller. Brændslet ligner næsten savsmuld i konsistens. Mit fyr kører sådan set fint - ingen røg osv. Der kommer imidlertid lidt uforbrændt materiale i asken som irriterer mig. Jeg kører på kornprogrammet men har justeret puls og ilt. Regner med at pulsen skal ned fordi brændslet er mere kompakt.
Holder det ? Ilten er lidt over det ønskede også ved fuld last. Tallerknen er kittet for nylig og virker ikke løs.
Ilt 8,5% Puls 7,5 Forbruget bestemt til den høje side ca. 60-70 kg/dag.
Nogen forslag ?
mvh
Poul Jensen
ps. har midletidig droppet Tornadoen og kører med kornbue.


Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Hvilken puls ?

Indlæg af Dyrehavevej » 15 dec 2007 22:41

Hej Poul

Udfyld din profil. Det gør det meget nemmere at hjælpe dig :great:

Dyrehavevej

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvilken puls ?

Indlæg af Klaus » 16 dec 2007 08:57

Hej Poul
Jeg har også gode erfaringer med solpiller, men jo en del aske.
Da jeg fyrede med raps smuld gjorde tornadoen problemet mindre med uforbrændt smuld sammen med en bredere tallerken, og vær opmærksom på en sodkant den kan godt drille selvom den ikke er stor når man fyrer med smuld.
Måden jeg finder pulsen på er, stop fyret en time så temperaturen falder, Tænd op igen så fyrer kører 100% og leg med pulsen så den passer til at holde den ønskede O2 og så ligger du et sekund til, den skal jo gerne kunne vende en opadgående O2 :wink:

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Re: Hvilken puls ?

Indlæg af Henrik M. » 17 jan 2008 22:43

Hej

Jeg har fyret med Solpiller gennem en periode på 3 måneder. Jeg havde lige indstalleret min Twinheat Cpi12, og skulle samtidigt lige eksperimentere med noget alternativt brændsel. Det var en udfordring den første tid.

Jeg startede også ud med Korn programmet, men det fungerede ikke - endte med tilbagebrand pga. en prop af slagge samtidig med brodannelse i magasinet.

Jeg kontaktede leverandøren leverandøren af Solpillerne, samt Twinheat, og har efterfølgende fået det til at køre fornuftigt.

Solpiller kræver tilsyneladende en høj ilt%.(mellem 10-12% ved 100% ydelse) kører selv med 10,5%.
Pulsen har jeg sat til max 5,5 sek. hver 70 sek. Når den kører meget brændsel ind ad gangen modvirker det slaggedannelsen
til en vis grad. Derudover har jeg iblandet foderkridt mod slaggedannelse + delvis neutralisering af det høje svovlindhold (tæring).
Jeg har også set det som nødvendigt at tilslutte omrøreren, for at undgå brodannelse.

Jeg skal stadig fjerne slagger 1-2 gange i døgnet og rense kedel én gang om ugen, da røgvendersystemet askes til.

Jeg kom ned og bruge 30-40 kg. per døgn i november/ december.

Har snart brugt mine 3,8 indblæste tons. Økonomien i det har været rimelig, men pga. besværet tror jeg ikke at jeg kommer til at fyre med Solpiller igen.

Held og lykke med justeringerne.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvilken puls ?

Indlæg af Klaus » 18 jan 2008 04:47

Henrik M. skrev:Hej

Jeg har fyret med Solpiller gennem en periode på 3 måneder. Jeg havde lige indstalleret min Twinheat Cpi12, og skulle samtidigt lige eksperimentere med noget alternativt brændsel. Det var en udfordring den første tid.

Jeg startede også ud med Korn programmet, men det fungerede ikke - endte med tilbagebrand pga. en prop af slagge samtidig med brodannelse i magasinet.

Jeg kontaktede leverandøren leverandøren af Solpillerne, samt Twinheat, og har efterfølgende fået det til at køre fornuftigt.

Solpiller kræver tilsyneladende en høj ilt%.(mellem 10-12% ved 100% ydelse) kører selv med 10,5%.
Pulsen har jeg sat til max 5,5 sek. hver 70 sek. Når den kører meget brændsel ind ad gangen modvirker det slaggedannelsen
til en vis grad. Derudover har jeg iblandet foderkridt mod slaggedannelse + delvis neutralisering af det høje svovlindhold (tæring).
Jeg har også set det som nødvendigt at tilslutte omrøreren, for at undgå brodannelse.

Jeg skal stadig fjerne slagger 1-2 gange i døgnet og rense kedel én gang om ugen, da røgvendersystemet askes til.

Jeg kom ned og bruge 30-40 kg. per døgn i november/ december.

Har snart brugt mine 3,8 indblæste tons. Økonomien i det har været rimelig, men pga. besværet tror jeg ikke at jeg kommer til at fyre med Solpiller igen.

Held og lykke med justeringerne.
Fedt med lidt erfaringer :great:
Kan dog lige fortælle at en Benekov nok har nemmere ved at komme af med slagger da slaggeren bare skal skubbes ud over kanten, hvor det åbenbart har svært ved at komme ud af røret på en TwinHeat.
Jeg har i alt fald slet ikke set slagger mens min spiste sig gennen et ton.
Jeg har lagt lidt om smuldfyring op her : viewtopic.php?f=23&t=2443


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvilken puls ?

Indlæg af Klaus » 18 jan 2008 04:47

Mon forresten Poul har helt givet op ??


Besvar