Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
CarstenP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 dec 2007 19:59
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 170 m2
Brændsel: træpiller
Geografisk sted: Sydsjælland

Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Indlæg af CarstenP » 01 dec 2007 20:31

Hej
Jeg fik i august opsat en benekov R15. Jeg havde i starten en del problemer med at det satte ud pga. overkog. Fik via mobil med Liagro ændret på O2 og diverse andre ting i opsætningen. God service! Nu kører kedelen nogen lunde med flere ting har undret mig. Vi varmer 170 m2 op med 150 mm isolering på spidsloftet og 100 mm. under gulvbrædderne. Forbruget er kommet bag på mig. Jeg fik blæst 6 tons svenske træpiller ind på staldloftet for ca. 11000 kr.. Jeg vil tro at halvdelen af træpillerne snart er brugt, men havde forventet af de 6 tons ville række til en hel fyrringssæson.
Kan kedelen være indstillet forkert således at den ikke brænder effektivt nok. Har konstateret et par gange at der har ligget en større mængde træpiller i askeskuffen som stadig ikke var brændt ud. Er det muligt at den presser flere træpiller op end der er behov for.? Jeg kan høre at sneglen kører for hver 25 sek.
Derud over skal jeg fylde magasinet på godt 320 L.med træpiller hver 2. til 3. dag. Havde forventet det kunne klare sig lidt længere af gangen.

I panelet står følgende: Drift 60 %, Temp. 67 C, O2 12 %, Røgtemp. 69 C, aktuel puls 4.80 s., aktuelpause 23 sek.
Forbrug: 672 kg, 8d, 07 t, hvilket jeg ikke forstår mig på?

NB: Købte kedelen for at fyrre med korn, men priserne nåede jo at stige så voldsomt hen over sommeren, at det ikke kunne betale sig at give 180 kr. for 100 kg., når træpillerne kostede det samme og efter sigende er nemmere at fyrre med.

Er der noget jeg bør ændre på?

Mvh. Carsten


Brugeravatar
Gvc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 07 jan 2007 18:25
Mit fyr: Woody 10kw med Blackstar
Areal: 180
Brændsel: Genfa 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7830
Dagligt forbrug: ca 18
Geografisk sted: Uden for Holstebro

Re: Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Indlæg af Gvc » 01 dec 2007 21:47

Hej Carsten...

De tal som du skriver kan man ikke bruge, det er de aktuelle den kører med p.t. Du skal ind i indstillinger og skrive pause samt nomal indstillinger ned..

altså ned i bunden af display. pil til højre og vupti så kommer de..

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Indlæg af Klaus » 02 dec 2007 05:56

Hej Karsten og velkommen til...
Som Gvc skriver kan vi godt bruge dine indstillinger, så frem med dem ;)
En anden ting der vil hjælpe på opklaringsarbejdet er er din R15 en alm korn model med 2 rør og en keramikbue over brænderen, en tornado model med en stor keramiksten med huller der blæser ned på tallerkenen eller en pille model med bare en tallerken.?
En ting der springer mig i øjene er din røgtemperatur er meget lav :shock: Har du tjekket om der er kondens i din skorsten ?
Men den første ting som er en alm begynder fejl er ligger din tallerken fast, den må ikke ligge løs da den så vil pære mange halvbrændte piller ned i din aske og derved bruger du selvfølgelig flere, ligger den løs skal du have fat i noget ovnkit og ligge en ny pølse i !
Den skal køre piller ind for hver ca 20sek da det er optimalt, justerer du den op vil sneglen bare køre mere ind, ved den gør det får du en mere ujævn forbrænding, og måske større forbrug.
Håber ikke det helt tog modet fra dig :wink:

CarstenP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 dec 2007 19:59
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 170 m2
Brændsel: træpiller
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Indlæg af CarstenP » 02 dec 2007 19:42

Hej
Det må være kornmodellen jeg har med keramikbue oppe over bålet. Et lille rør stikker ned i bålet – den styrer ilten går jeg ud fra? og derudover er der et større rør lige når jeg åbner lugen, der går foroven og ned i en jernkasse under bålet.

I opsætningen under Pause står der Stokerpuls 5,0 s og stokerpause 480 s., Genstart 25 % og efterløb 15 s.
Under Normaldrift står der Stokerpuls 8,0, Pause 20,0 og pause under 20 %

I den nederste skorstensluge er der ikke noget kondens at se, men den øverste luge oppe på loftet var meget våd af kondens og selve skorstenen var også meget fugtig med sort kondens. PT er røgtemperaturen 60 C. Hvad skal jeg gøre ved det?
Min trækstabilosator sidder på skorstenen, 50 cm oppe over røgrøret og står på 15 pa.

Venter stadig på en instruktionsbog fra Liagro. Den var under udarbejdning i august pga. af nyt software. Kan stadig ikke se at den kan downloades fra deres hjemmeside.
Er derfor ikke helt hjemme i fagudtrykkene: Tallerkenen? Er det den plade hvor pillerne kommer op igennem. Den ligger ikke umiddelbart løs. Jeg mindes også at VVS´ eren kittede forskellige steder da han lagde stenene ind.

Er meget taknemmelig for den interesse I viser! :wink:
Carsten

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Indlæg af Klaus » 03 dec 2007 07:09

Jamen så er vi allerede på vej :great:
Det er en tornado model du har, det store rør der går op i keramikpladen over brændstedet fører luft derop så den tilfører luft oppefra og nedefra via tallerkenen.
Det lille rør i brændstedet er til aut.tænding, du kan pille røret af her i vinter da du jo ikke har det store behov for at tænde op nu, men det bestemmer du jo selv men det sparer lidt slitage på røret.
Og iltsonden sidder i starten af røgrøret, den lille varme og den anden er røgtemperatur føleren.
Og ja tallerkenen er den brændslet brænder på og den må som sagt ikke ligge løs, hvis den ikke gør det så tjek om du har en sod kant ca 3-4 cm under kanten ! Den kan også drille lidt at fjerne da der næsten ingen plads er, men ring til Liagro så sender de en sodringsrenser sammen med en manual, du kan med lidt held fjerne kanten med et lille ko-ben eller en skruetrækker.
Har du også tjekket om låget i tornadoen ligger løs ?
Fordi det er så vigtigt at det hele er tæt er fordi :
Når iltsonden får af vide den skal holde fx. 9,5% O2 og den er utæt og der kommer falsk luft ind stiger O2en og den vil tilføre mere brændsel for at få O2en til at falde, og den vil pga utætheden overfodre.
Du har ikke skrevet din O2 men den skal stå til ca 9,5% ellers ser dine indstillinger fine ud, står den på pilleprogrammet ? Hvis din styring er så ny..?
Hvis du åbner lågen og venter 1 min hvad viser din O2 så ? Den skal gerne stå på ca 21 % ellers skal den kalibreres.
Og så til skorstenen :wink: din trækstabilisator kan du sætte til 10pa, hvis den er lukket hele tiden kan du ligge et eller andet i klemme så den står 1 cm åben, det giver en lidt tørrere skorsten og din røgtemperatur kan du justere på ved at dreje på det håndtag der sidder bag på kedlen under afdækningen, det kan være du skal have åbnet ned i kedlen og løsne den vippeanordning/by-pass(fagsprog ;) ) der sidder til at styre røgtemperaturen, jeg vil tro den sidder fast hvis du aldrig har pillet ved den.
Din røg temperatur skal med piller være 90-110grader vil jeg tro men nogle har været heldig at kunne holde skorstenen tør helt ned til 80 grader, men prøv dig frem. Din røgtemperatur skal med korn være 140grader for at undgå tæring.
Du kan finde en manual og en masse andet her : http://liagro2.s-2.dk/?pid=55&sub=63&sub2=24
Fyret hedder MGM15 men er næsten en tvilling til din 15ner så jeg vil da næsten vove påstå du kan bruge det hele..
Ellers har du jo Stoker Pro Forum smiley140.gif
Håber du kom et skridt nærmere ?


CarstenP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 dec 2007 19:59
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 170 m2
Brændsel: træpiller
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Indlæg af CarstenP » 03 dec 2007 20:55

O2 er indstillet til 9,5 % som du anbefaler, men den steg ikke til 21 % med lugen åben. Kalibrede derefter ilten og derefter steg den til 20 % med lugen åben. Så er den fixet !
Fik åbnet ned til kedelen og by-pass. Arbejdede lidt med den. Det hele var støvet en del til med aske. Fik det hele børstet lidt af og arbejde lidt med rense-håndtaget.
Fandt ud af hvordan skruen åbner by-pass´en. Når skruen er nede, åbnes by-pass´en og der kommer mere varm luft igennem, således at temperaturen på skorstensrøgen stiger, tænker jeg ?
Har endnu ikke kunne registrere end højere temperatur i skorstensrøgen, men tjekker den senere i aften

Tallerkenen sidder løst og der er sod 3-4 cm under kanten. Den skal kittes fast kan jeg forstå!
Går ud fra at kedelen/bålet skal slukkes og køle af før jeg kan kitte den fast? Hvilken kit skal jeg ud og købe ?
Bestiller en sodringsrenser!
Har downloadet manualen til MGM 15 – og må se nærmere på den.
Rart at blive lidt klogere på min R15 !
Har haft rasende travlt med ombygning og familie med små børn – så min R15 har været noget forsømt !

Tak :)

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Indlæg af Klaus » 03 dec 2007 21:22

Mener jo mere du skruer bypassen ud jo højere røgtemp !? Eller husker jeg forkert !?
Ja den skal kittes om, du skal bruge ovnkit det kan købes ved alle tømmerhandler, men skal du have fat i Liagro så er det vist billigere der, køb en ekstra tube :wink:
Du kan se i MGM15 manualen hvordan du kitter på side 21-22
Man hiver tallerkenen ud og pærer en pølse på kanten og ligger den på plads, det kræver lidt snilde, og til slut lige køre en finger langs kanten så du er sikker på den er tæt, og ja det er rarest den er kold, tornadoen er varm meget længe.
Skal tornadoen også kittes så fjern alt gammel kit, slib den med et grov stykke sandpapir og tør efter med en våd klud for at få støvet af, ellers holder det ikke ret længe.
Lad det stå en kold øls tid før du tænder op igen, og lad den køre opstart i 15 min, alt der bliver varmt udvider sig, du ved ;)

Kender godt tidsproblemet...
Men bare rolig vi skal nok få det fixet focus.gif

Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Indlæg af Dyrehavevej » 03 dec 2007 22:32

Hej Klaus

Jeg må lige blande mig lidt :wink:

Der står i manualen til MGM at O2 skal stå på 6,5.

Er det ikke meget lavt ? Jeg kører nu med brænderhovedet fra MGM for at undgå tilsodning,
men må desværre sige at problemet er fuldstændig det samme.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Er min Benekov R15 indstillet rigtigt ?

Indlæg af Klaus » 04 dec 2007 06:53

Sodproblemet kan nogle gange løses ved at sætte O2en op jeg har kørt med helt op til 11% med mine 2sort piller. Men hold øje med forbruget, stiger det så er du kommet for langt op.


Besvar