Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

R25 Tornado div. problemer- hjææælp

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Holmenlund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 nov 2007 12:42

R25 Tornado div. problemer- hjææælp

Indlæg af Holmenlund » 25 nov 2007 17:50

Jeg er ny stokerejer og meget grøn på området håber at i kan bære over med mig.. jeg har købt træpiller 8mm der kommer slakker og det lugter af sur snade udenfor jeg kan se lidt sort røg komme op fra skorstenen kører det faste pillepogram som er inkodet fra liagro. Syntes jeg bruger alt for mange piller. 40-50 kg i døgnet ?? Gammelt hus på landet fra 1870 på 400 m2 benytter ca. 230 m2.De gamle ejere brugte ca. 3000 l fyringsolie og suplerede med 20-30 rummeter træ 25-30.000 kr om året Har været ude for at displayet viser "stoppet max o2" har trækstabilisator monteret tror at det er blæsten som vi har haft de seneste dage som der slår ned i min skorsten. Har cyklon monteret men syntes at den døjer med at suge de 8mm piller ind og inde i magasinet i fyret er det som om at pillerne forsvinder ned i midten og der stadig hænger nogen tilbage op af siderne i magasinet. Er det fordi at det er 8mm piller og at det er bedere med 6mm.? og jeg oplever at når jeg åbner ned til magasinet er der Meget Røg som kommer derfra, og kanterne er gule.Kan det være rigtigt?? mine indstillinger er puls =9 og Pause=20 og O2=9. Hvor køber man gode piller?? hvad skal indstillingerne stå på i "pille pogrammet" som er bedere end de for programerede. Skal det være 8mm eller 6mm piller. Mange spørgsmål håber nogen kan hjælpe. Hilsen den "Grønne"


Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: R25 Tornado div. problemer- hjææælp

Indlæg af Balslev » 25 nov 2007 18:32

Hejsa

Følger ønsket O2 den målte eller ligger den et parprocent over?
Hvilket mærke er træpillerne?

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: R25 Tornado div. problemer- hjææælp

Indlæg af Klaus » 26 nov 2007 06:56

Syntes ikke forbruget er voldsomt, det er ca det samme her :wink: Alene de 3000 liter olie er jo 6ton piller og 20-30 meter træ er dælme også en del :shock:
Max O2 kan vist justeres hvis den render op i den høje ende, i O2 menuen, men kan også justere den tid der hedder "Tid over" (mener jeg) lidt op.
Slagger er en hård masse der ligger i ildstedet og det er lissom sten eller jern i trævler der er filtret sammen ! Hvis dit fyr lugter af sur snade :lol: er det nærmere en flamingo agtig masse du oplever !? Når snadelugten forsvinder, vil forbruget også falde lidt.
Men som udgangspunkt skal du vist have fat i Liagro og have dem forbi og kikke på cyklonen og røgen i magasinet, også kan de jo lige kikke på det andet også icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Nillerbee
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 06 aug 2007 11:58
Mit fyr: Benekov PL 27 (Tornado)
Areal: ca. 250 m2+100L VVB
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 12-14t
Geografisk sted: Bornholm

Re: R25 Tornado div. problemer- hjææælp

Indlæg af Nillerbee » 26 nov 2007 07:09

Halløj og velkommen..

Ikke for noget men hvis det er et nyt fyr med en ny styring. Er det så ikke lovligt lidt i puls??? Ja jeg spørger bare :wink:

Jeg var oppe på omk. 12 i puls (dvs. 12 ved 100% drift) med piller.
(TM3006 vers 7.90.02b)

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: R25 Tornado div. problemer- hjææælp

Indlæg af Klaus » 26 nov 2007 07:12

Nillerbee skrev:Halløj og velkommen..

Ikke for noget men hvis det er et nyt fyr med en ny styring. Er det så ikke lovligt lidt i puls??? Ja jeg spørger bare :wink:

Jeg var oppe på omk. 12 i puls (dvs. 12 ved 100% drift) med piller.
Der er åbenbart noget forskel på sneglenens vindinger på samme modeller af fyr !! Jeg kører med puls 6.
Men kan den lugte af snade får den nok :wink:


Holmenlund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 nov 2007 12:42

Re: R25 Tornado div. problemer- hjææælp

Indlæg af Holmenlund » 26 nov 2007 23:36

Mine træpiller er 8mm som jeg har købt af en som får dem via tyskland fra estland letland lithavn derover fra et sted. klare poser 16 kg. Mistænker dem for at være af dårlig kvalitet. Har hørt at de kan være fyldt med sand..? jeg får slakker der ligner koraller og det ser ud som om der er" kviksøls" klumper deri.. Købte kun en palle heldigvis. Har her til aften kommet fire poser i altså 64 kg. syntes det er vildt. Hvad skal jeg ændre på for at få den til at brænde mere økonomisk. Kunne de ikke bare lave et lørdagskursus hos liagro så man kunne blive lidt klogere til at fyre med de forskellige ting?? Vilke træpiller bør jeg fyre med skal man op og give 2500 kr. for et tons svanemærket piller fra shell ,eller er der alternativer. Suk.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: R25 Tornado div. problemer- hjææælp

Indlæg af Klaus » 27 nov 2007 06:33

Så er det rigtig slagger du døjer med, prøv at blande lidt kridt i, som du får ved foderstoffen, jeg brænder også den slags træpiller men slagger er ikke det store problem for en Benekov, den plejer at komme af med det af sig selv.. Ellers kan du rage det ud efter behov, askeringen skal dog helst blive liggende.
Nå men tilbage til forbrændingen.
Tjekliste:
Ligger tallerkenen som asken ligger på løs ? (tjekkes ved at løfte den let med en lang pind)
Er låget på tornadoen tæt ? (tjekkes med en skruetrækker)
Lukker lågerne tæt ?
Disse to ting er meget vigtige når man kører med iltstyring, da hvis de er utætte vil styringen overfodre og snadelugten kommer.
Hvis alt dette er i orden så prøv at sætte O2en op med 0,5% pr dag indtil du ser en forbedring.
Prøv også sætte din puls ned, men vær opmærksom på den stadig kan få din O2 til at falde ved 100%drift.
Har du en trykstyret pumpe så prøv at sætte den over på manuelt.
Og nej Liagro skal da ikke afholde kurser, så vil os nørder herinde jo mangle noget at kloge i :lol:
Og lige til sidst, vil du ikke udfylde din profil, det kunne være vi var naboer ! :wink:


Besvar