Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af Michael_B » 16 dec 2012 17:05

Hejsa i forummet

Nu må jeg hellere melde mig på banen :)

Vi er for nyligt flyttet i hus hvor der er pillefyr og idet det er mit første pillefyr er det hele stadig ret nyt

Det er et V-Ling 25 fyr der er tale om og jeg tog lidt pics af det også her :

Billede
Billede
Billede
Billede

Ting jeg har nogenlunde styr på :

En gang om dagen åbner jeg ind til flammerne og fjerne aske og slagger fra den runde sten (ved ikke engang hvad den hedder, den der er billede af)

Min. en gang om måneden slukker jeg fyret i en times tid og tager toppen af og fjerne det værste aske og skidt der er der.

Men ud over det så fik jeg en ret hurtig gennemgang fra tidligere ejer over hele installationen med rør o vand og hvordan det hele er sat sammen, meeen som uvidende inden for faget så er det ik så meget som har hængt ved :)

Indstillinger har jeg ikke rørt ved da han sagde at han havde kørt med nuværende i over et år og det fungerede fint og umiddelbart gør det stadig, returvand temp er sat til 65 grader og fyret har fast tilførelse af vand.

Så er jeg ligesom her :) Jeg har fundet en bruger manual på en af de sider der bliver linket til herinde, men puha det er tør læsning når man ikke har helt styr på hvordan tingende virker, jeg er mere "se og rør" typen, hader at læse om ting, så hellere pille, rode, rage :P

Så har i nogen ting jeg yderligere kan gøre eller andre ideer til hvordan jeg kan holde fyret i tip top stand? ud over at læse den tørre manual? :)


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af mgmone » 16 dec 2012 18:46

Hej Michael
På det ene billede ser det ud til at dine "tagsten" vender således at røgen kan gå lige op i midten, det skal de ikke, de skal vende med de 4 huller til røggas ud mod hver sit hjørne for at varmen bliver bedst fordelt og optaget i kedlen. Flammen må godt være mere gul (mindre luft) stilles på L 25 af din årgang med dreje spjældet på blæseren.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af Michael_B » 16 dec 2012 19:03

Er det "bare" ta dem ud og vende dem eller? nu siger du spjældet på blæseren :) hehe..husk nu...jeg er n00b inden for dette

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af Rene`larsen » 16 dec 2012 19:15

Michael_B skrev:Er det "bare" ta dem ud og vende dem eller? nu siger du spjældet på blæseren :) hehe..husk nu...jeg er n00b inden for dette

ja bare tage dem ud, men dem begge på samme tid og de er mega varme.

Der går et rør fra magasin til fyret, på siden af det rør sider der en blæser (helt ind mod fyret) med et spjæld på
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af Michael_B » 16 dec 2012 19:39

det burde være til at finde ud af, jeg kan ta nogen svejsehandsker med hjem fra work, andre ting jeg selv kan?

Jeg læste lidt om nogle forskellige som havde en slags service abbonement på ens fyr, det har jeg godt nok overvejet men kan det svare sig eller hvordan ligger det? skorstensfjeren har vel ik rigtig noget med fyret at gøre eller?


Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af Michael_B » 16 dec 2012 20:36

Nu var jeg lige ude og kigge og ja jeg kan se at der sidder noget som godt kunne ligne et spjæld, men hvilken vej skal jeg drejer det og hvor meget? og skal der være fuld gang i ilden imens jeg indstiller?

Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af Michael_B » 17 dec 2012 09:09

Nu har jeg prøvet at stille lidt op og ned på spjældet, men hvornår ved jeg så om det er nok? Jeg skal vel holde øje med om den brænder pillerne ordenligt og så skrue ned for fødning? Og hvilken indstilling på rku ændre man det hvis det er?

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af Bagger » 17 dec 2012 13:13

Håndtaget på spjældet skal ned mod gulvet for at lukke for luften. For ændre fødemængden trykker du på 4 indstiller værdien i sekunder til det antal du vil have og derefter stjerne *. Displayet vil nu sige ok hvis den har registreret den ændrede værdi. Du kan ligeledes indstille pausetiden i mellem sneglen kører piller ind. Det gøres på knappen 5 og samme fremgangsmåde som før.

Ved stor rensning kan det anbefales at pille tallerkenen ud og sørge for at der er gennemgang i alle lufthullerne.

Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af Michael_B » 17 dec 2012 17:17

Så fik jeg taget lidt pics efter det har kørt godt 24 timer urørt, og jeg tog nogen pics umiddelbart lige efter jeg have renset kanten på stenen imens den var ved at varme

Jeg prøvede at trykke på 4 på RKU og den skrev "no 14" jeg prøvede så at klikke på tast 1 og fyret slukkede, prøvede flere ting og endte med jeg måtte slukke helt og tænde igen inden jeg lavede noget jeg ik kunne finde ud af :)

Nej jeg har ikke fået vendt keramik stenene endnu, glemte svejse handsker på job :)

P.S. disse pics er vel og mærket efter jeg har kørt spjældet lidt ned for luft tilførelse, gjorde jeg igår

Billede
Billede

Billede
Billede
Billede

Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

Hjælp til Nybegynder / tips og tricks / V-Ling 25

Indlæg af Michael_B » 17 dec 2012 20:37

Så fik jeg leget lidt mere, jeg fandt ud hvordan man ændre værdien, ændrede "fødning" fra 14 til 13 sek og start fra 36 sek til 40, nu må vi se om det virker :)
Sad og kiggede imens den kørte det og så umiddelbart fint ud, hvis i har andre ideer til optimal indstillinger så kom endelig med dem :)


Besvar