Lidt piven i krogene

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
BumleDK
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 84
Tilmeldt: 11 dec 2010 20:46
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 160+90 kælder
Brændsel: Havre
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 40 kg
Årligt forbrug: ?

Lidt piven i krogene

Indlæg af BumleDK »

Hej,

En kort status:
Så har mit R15 holdt sig igennem endnu en vinter uden skavanker. Eneste vedligehold har været en grundig rensning med ny kitning af tornado og brænderhoved.

Jeg har brændt på den gode side af 5 tons havre og en enkelt palle træpiller. På de kolde dage har den forbrugt 40 kg havre i døgnet. Pt. ligger vi omkring 15 - 20 kg. Når jeg skifter til styring på buffertanken (min VVB) ligger forbruget omkring 10 - 15 kg pr. døgn.

Den sidste uges tid er den begyndt at hyle lidt fra sneglen, så jeg tænker det er nok tid til idt forårsrengøring. Hvor meget plejer I at gøre ved jeres fyr? Jeg overvejer trække sneglen ud for at smøre kobberpaste i bøsningerne (i forventning om det tager hylelyden). Jeg gruer lidt for om det kan være en skæv sneglevinding...

Men ellers står den bare på rensning og kitning for mit vedkommende. Men øh hvad gør I andre og nogen tips til hyleriet?

Michael_lind
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 131
Tilmeldt: 20 jan 2009 17:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 166
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Dagligt forbrug: 22
Årligt forbrug: 6

Lidt piven i krogene

Indlæg af Michael_lind »

Håber du slipper af med det piven, har nemlig selv samme problem og er lidt spændt på hvad der skal til for at slippe af med det.
Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Lidt piven i krogene

Indlæg af Thomas83 »

Jeg tror du skal passe på med kobberfedten, den har det med at tørrer ud efter tid. er det ik muligt at montere en smørrenippel og så bruge almindeligt fedt?
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Lidt piven i krogene

Indlæg af KristianVilhelm »

Det er ikke jeres askesnegl der piver? Min hyler helt vildt hver gang jeg har tømt aske kassen, der skulle nok have været et eller andet i kassen til at styre sneglen noget bedre.
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Lidt piven i krogene

Indlæg af Kruse »

I enden af sneglen sidder der en plastik ring, der kan der vist komme sand i klemme og give piven.
I følge Karsten skulle den ikke være nødvendig og nemt undværes( jeg har den ikke i længer)

Tag motor og endeplade med leje af så tror jeg faktisk du måske kan få den ud uden at tage snegl ud.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

BumleDK
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 84
Tilmeldt: 11 dec 2010 20:46
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 160+90 kælder
Brændsel: Havre
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 40 kg
Årligt forbrug: ?

Lidt piven i krogene

Indlæg af BumleDK »

det er ikke askesneglen. det kommer helt tydeligt når der fødes brændsel til bålet. Jeg sænkede celleslusens gearing. det hjalp lidt, men den knirker fortsat.

Karsten lavede engang service på fyret og da sprayede han noget han noget fedtstof på lejet inde i kedlen. Det hjalp også.

Jeg er næsten sikker på almindeligt fedt vil brænde væk inde i kedlen.

Besvar