Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benekov Ling 25 opstart

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
JannikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 dec 2021 20:56

Benekov Ling 25 opstart

Indlæg af JannikN » 02 dec 2021 13:51

Hej med jer alle,

jeg overtog i sommers et hus med solvarmeanlæg og et Benekov Ling 25 fyr med RKU-3 styring. Jeg ved intet andet end hvad der står i manualen, men nu skal jeg for første gang have optændt fyret...
Det har ledt mig til et par spørgsmål som jeg ikke har kunnet finde svar på ind til videre.

Først og fremmest, så lægger der nogle tynde plader som skal placeres i kedlen. Er disse strengt nødvendige for min drift? Og er der nogen der ved præcist hvor disse skal placeres? Det skal siges, at jeg fandt én af dem liggende ovenpå nogle piller der allerede var kørt ind i systemet. Men jeg tænker, at det ikke kan være den helt rigtige måde at gøre tingene på ;)

Som en anden ting, ved manuel opstart af fyret, er det så korrekt, at jeg bare tænder nogle piller på risten, og derefter tænder for ventilatoren og brændstoftransporten og så kører det derfra? Indstillingerne på styringen er noget jeg har tænkt mig at arbejde med hen ad vejen, men jeg lader indstillingerne stå som tidligere ejer har forladt dem.

Alle tips og tricks modtages med kyshånd!

Mvh


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Benekov Ling 25 opstart

Indlæg af mgmone » 07 dec 2021 06:24

Hej
Tillykke med din klassiker, der skal være et "tag " af keramiske plader over brænderen for at fordele varme jævnt i kedlen og udnytte pillerne bedst. de placeres så der bliver 4 huller, to langs hver side af kedel.
Ved opstart tænder du for snegl på display og kører piller ferm til de er på højde med toppen af brænder, tænd med lidt tændvæske tænd ventilator, når der er fin flamme trykkes på auto på styring.
sørg for at brænder er limet med oven fast kit på bag siden således at al luft kommer igennem midten af brænder tallerkenen og ikke under den. Std indstillinger:
Snegl on 8 sec (punkt3)
Snegl off 25 sec (punkt 4)
Luft 45-50
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Besvar