Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Status fra en (næsten) nybegynder

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Stofferdrengen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 02 aug 2010 00:46
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2,5 u. iltstyring
Areal: ca 280 opvarmet
Brændsel: Neova 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 30+
Årligt forbrug: 7 - agtigt
Geografisk sted: Midtsjælland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Status fra en (næsten) nybegynder

Indlæg af Stofferdrengen » 19 jan 2011 23:32

Hej alle

Jeg ved ikke, om det kan interessere nogle, men jeg ser at vi hver måned bliver flere og flere herinde - og måske også nogle som er helt nye i stokerverdenen. Derfor kan det være, at nogle kan bruge de erfaringer, som jeg har gjort mig de seneste par måneder.

Vi overtog et hus med en Baxi 2,5 for ca 3 mndr siden. Det krævede en del bare at finde ud af hvordan skidtet skulle tændes, men med hjælp fra en ven med en manual gik det.

Da kulden pludselig satte ind i begyndelsen af november, var vi totalt uforberedte og i fyrrummet lå der bare 2 sække. Ups. Ned hos naboen og låne 10 sække til den første ladning nåede frem.

I begyndelsen buldrede fyret derudaf så huset rystede, men men men, hvad ved bønder om agurkesalat. Efter at have hørt på det et par dage og søgt rundt på nettet nærlæste jeg manualen (det gør man jo helst ikke som mand :oops: ) og hovsa. Den skulle ikke have 80 blæs :roll: Hurtigt blev fyret indstillet efter manualen og stilheden bredte sig i huset. På 2 dage var tanken tom, men nu gik det bedre.

Da det rigtigt blev koldt røg forbruget dog helt i vejret. 6 sække om dagen var ikke unormalt. Et opkald til Thy (kan KUN anbefales) afstedkom helt nye indstillinger - og ja, jeg forstod næsten alt, hvad han sagde icon_cheesygrin.gif
Efter et par forespørgsler her på forummet gik det også op for mig, at fyret skulle renses :roll: Ok ind og ud med børsten et par gange - det måtte da være fint... indtil det gik op for mig at børsten kunne sættes på en boremaskine. Pludselig væltede asken ud og fyret kørte pænt bagefter.

Længe har svigerfar med teknisk snilde og undertegnede fulgt rør, ledninger, slanger rundt i huset for at finde ud, hvordan varmeanlægget hænger sammen. Der er også solvarmer koblet på, men det er vi slet ikke nået til endnu :) Thy så et billede af fyret og bemærkede, at 6 meter uisolerede rør koster 500 kg piller om året. Har nu monteret knap 30 (!) meter rørskåle i hele huset. Endnu en ups'er :oops: Det må have kostet MANGE pillepenge.

Efter at have konstateret luft i en radiator på 1. sal med følgende trykfald efter tømning skulle der minsandten også fyldes vand på anlægget. Det tog kun 2 dage at regne den ud :D Verdens hemmeligste påfyldningsstuds blev fundet og en vandslange indkøbt... og øh.... hvilket tryk leder vi så lige efter? Hm.... også det blev ordnet.

Status - og jeg arbejder stadig på optimering af fyr, rør og isolering i huset er:

Forbrug i denne fyringssæson indtil videre 6 tons! Det synes jeg er meget :(

Ændringer i temperaturen udenfor kræver ændringer i indstillingerne på fyret, for pludselig er der for mange ubrændte piller, for lidt ild, for høj røgtemp, for lav røgtemp, for lav returløbstemperatur osv osv. Og ofte må jeg gætte mig frem, men fornemmer, at mine gæt bliver mere og mere kvalificerede. Nuy undre jeg mig over trækstabilisatoren og dens indstilling - det havde jeg sågu ikke overskud til for en måned siden :great:

Nu er temperaturen udenfor som bekendt steget - og mon ikke jeg må krybe til korset og spørge Thy til råds igen. For igen er fyret ustabilt og giver sort aske og slagger.

Ja, det er ikke helt nemt sådan pludselig at være stokerejer - når det tidligere har været fjernvameselskabet, der klarede det hele :D Men mon ikke man lærer det med tiden?

Med venlig hilsen en lidt klogere stokerejer


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Status fra en (næsten) nybegynder

Indlæg af Ulrik » 19 jan 2011 23:43

Tak fordi du deler dine erfaringer med os. Det er guld værd.
Forbrug gider jeg slet ikke snakke om i denne sæson :)
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Status fra en (næsten) nybegynder

Indlæg af thy » 20 jan 2011 00:02

tja det er da noget af en start...

trækstabilisator skal bare åbne nemest det vil sige tippe så let som mueligt...

dit fyr er jo for stort.....så nu pausefyrer det sikkert...

så nu skal den pines helt der ned hvor den lige kan holde røgtemp på 90-100grader på lav...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Stofferdrengen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 02 aug 2010 00:46
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2,5 u. iltstyring
Areal: ca 280 opvarmet
Brændsel: Neova 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 30+
Årligt forbrug: 7 - agtigt
Geografisk sted: Midtsjælland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Status fra en (næsten) nybegynder

Indlæg af Stofferdrengen » 20 jan 2011 00:40

Tja Thy, hvis bare det var så vel. Fyret går mest på 30 %. Om dagen lidt ned på pause og om natten lidt op på 100 % - men afgjort mest på 30 %.

Indstillinger efter en gang rensning her til aften er på 30 %
0.1 sek
19 blæs
25 sek

Jeg har sat lidt mere blæs på og længere tid mellem indføring, for at komme sort aske og mange piller i brændrummet til livs. Er den god nok?

I øvrigt faldt røgtemperaturen under 100% kørsel fra 195 c til 155 c efter rensning her til aften... Wow! Men vel stadig lige høj nok??

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Status fra en (næsten) nybegynder

Indlæg af thy » 20 jan 2011 07:36

Stofferdrengen » 20 Jan 2011, 00:40 skrev:Tja Thy, hvis bare det var så vel. Fyret går mest på 30 %. Om dagen lidt ned på pause og om natten lidt op på 100 % - men afgjort mest på 30 %.

Indstillinger efter en gang rensning her til aften er på 30 %
0.1 sek
19 blæs
25 sek

Jeg har sat lidt mere blæs på og længere tid mellem indføring, for at komme sort aske og mange piller i brændrummet til livs. Er den god nok?

I øvrigt faldt røgtemperaturen under 100% kørsel fra 195 c til 155 c efter rensning her til aften... Wow! Men vel stadig lige høj nok??
ideen med længere pause er rigtigt nok....
mere luft også ....
men ikke begge dele... gå ned til hvad blæs var inden

det er sikkert pausefyringen der giver det sorte look...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Stofferdrengen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 02 aug 2010 00:46
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2,5 u. iltstyring
Areal: ca 280 opvarmet
Brændsel: Neova 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 30+
Årligt forbrug: 7 - agtigt
Geografisk sted: Midtsjælland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Status fra en (næsten) nybegynder

Indlæg af Stofferdrengen » 20 jan 2011 17:48

Ok. Den flytter jeg lige ned igen...


Besvar