Baxi 2,5 indstillinger

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Jespernj
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

Baxi 2,5 indstillinger

Indlæg af Jespernj »

Hej Alle.

Først og fremmest tak for et rigtig godt forum. Jeg har længe snust rundt herinde, og man bliver jo klogere dag for dag.

Jeg har her for et halvt års tid siden købt hus, og den tidligere ejer havde fået installeret en baxi 2,5 som jeg jo så altså har overtaget. Kanon fyr - ingen tvivl om det. det kører bare, har aldrig været gået ud eller i det hele taget drillet med noget som helst.

Jeg har indtil for nyligt fyret med træpiller, men da jeg har familie med gård og dermed korn, så er jeg begyndt at fyre med havre nu. det koster nærmest ingenting, og det er jo dejligt.
I princippet kører det rigtig fint med havren. eneste ulempe er at det giver en hel del aske, og jeg bliver nødt til at tømme den hver dag. det er lidt trælst!

Mine spørgsmål drejer sig lidt om indstillingerne. dem den kører med nu er dem som den kørte med da jeg fyrede med piller - og de er programmeret af den smed der opstillede fyret.
Jeg ved ikke hvad jeg bruger af kilo helt præcist, men beholderen skal fyldes efter 4 døgn (ca. 350L). da det var træpiller kunne jeg klare mig i 6 døgn - men stadigvæk langt langt billigere

I vinters var forbruget ca 3,5 døgn på en beholder-fuld træpiller.

Indstillingerne er som følger:

Høj ydelse:
Sekunder mellem indføring: 18
Luft: 33
Røgtemperaturen bliver ca. 180-200 gr.

Lav ydelse:
Sekunder mellem indføring: 40
Luft: 12
Røgtemperatur ca. 120 gr.

Set-punkt for temp. er 80 gr.
Returløb er altid ca. 3-4 gr. under fremløbstemperaturen

Jeg har 8 ud af 10 turbolatorer monteret, ellers synes jeg at røgtemperaturen bliver for lav når fyret kører på lav ydelse.

Jeg opvarmer 251m2 bolig i ét plan (lige pt. er det jo varmt så det er kun gulvvarmen der kører, ca. 70m2) samt 150m2 værksted periodisk (og kun om vinteren) Huset er fornuftigt isoleret, 275mm på loft, og alle gulve med varme er helt nye, dvs. 300mm flamingo - værkstedet er lettere isoleret, men er altså meget sjældent med varme på. rørene fra fyret over til huset er fjernvarmerør.

derudover opvarmes 350L brugsvand i beholder der står i fyrrymmet, ca. 30m fra huset i seperat bygning (hal)
Der er cirkulation på brugsvandet 24 t. i døgnet året rundt. (ved det er dyrt, skal også have lavet det om når tid kommer)

Der er ikke iltstyring på fyret.

Hvad vil i mene er mest økonomiske indstillinger?
Og hvad med mit forbrug, lyder det normalt, eller er det helt henne i hegnet.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Baxi 2,5 indstillinger

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg skal ikke kloge mig på indstillingerne, for jeg har iltstyring på min Baxi 2.5, og den er erfaren nok til selv at modulere instillingern løbende, også selv om jeg finder på at skifte brændsel.

Derimod :
- lyder det rigtigt nok at du bruger mere hvede end træpiller, fordi hvede typisk har en brændværdi på 14.5 MJ/kg hvorimod træpiller typisk har brændværdi på 17.6 MJ/kg

- synes Baxi'en kører bedst med en lidt højere driftstemperatur ved fyring med korn kontra fyring med træpiller, og det medfører sikkert også en smule højere forbrug

- så giver korn helt klart mere aske end træpiller, fordi træpiller har typisk askeindhold på 0,3% mens hvede har et indhold på 4.6%, så det er jo 15 gange mere !!

- der er mange der tilsætter kridt for at reducere aske og slagge problemet ved kornfyring, så det kunne jo prøves. Jeg tilsætter ikke selv kridt, for jeg vil hellere have lidt slagge end en masse aske, så det er vist et temperament spørgsmål

- så er der også mange der kører med snegleforlænger ved kornfyring, for at få slået slaggen i stykker, så det kunne jo også prøves. Jeg kører selv med forlænger.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Besvar