Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Genvej til indfyringserfaring med Baxi MH 2.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
marmad
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 maj 2010 14:35
Mit fyr: Blackstar 16KW
Areal: 230
Brændsel: Træpiller

Genvej til indfyringserfaring med Baxi MH 2.5

Indlæg af marmad » 10 maj 2010 08:42

Hej alle

Jeg er helt ny fyrpasser, der pt. kun har 2 mdr's praktisk erfaring, samt læst en lidt herinde. Jeg poster dette indlæg, da jeg ikke syntes at have fundet hjælp nok endnu.

Jeg blev den lykkelige ejer af et MH 2.5 sammen med ca. 200 kvm gammel skole i 2 plan uden hulmurs- og etageadskillesesisolering for godt 2 mdr. siden. Som du nok har regnet ud betyder det at varmeforbruget stiger når den kolde vind får flere meter i ryggen.

Jeg har indtil nu fyret med Overgaard Gods piller og bliver ved lidt endnu - jeg skal lige have lidt mere erfaring inden jeg evt. går over til flis.

Inden der går alt for mange indstillingsværdier i den, vil jeg gerne formulere mine sparsomme erfaringer. En af de første ting jeg ændrede var "set kedeltemp" - stod til 60 grader og kunne se at Baxi anbefaler min. 80 pga. tærring af kedel, så det blev 80 grader. Så vidt jeg observerede var flamme og røg fin nok ved både 60 og 80 grader og det eneste problem jeg egentlig havde, var at jeg ikke selv stod bag indstillinger og at fyret ofte smed A-1 alarm pga for lav røggastemp (under 100 grader i 30 min). Et par gange har det også resulteret i let tilbagebrænding, som jeg tror skyldes at pillerne brænder så godt at de stille og roligt kan finde vej tilbage gennem sneglen med ilt fra manglende kighulsdæksel - det er i hvert fald kun observeret i forbindelse med A-1 alarm.

Nå, for godt en uges tid siden kunne prins pilfinger ikke holde hænderne i lommen længere og efter igen at have søgt råd herinde falgt valget på Thys standard indstillinger, som jeg siden fandt ud af var til fyr med iltstyring :D

Nu kører jeg med som anbefalet i anden tråd;
-20 H0,8 L0,5 P03
100 % : blæs 25, 30 sek
30-100%: blæs 22, 47 sek
Pause: 10

Jeg vurderer at pilleforbrug er lidt højere pt. 35 kg. i døgnet end det var før jeg begyndte at "pille". Derfor overvejer jeg at tage udgangspunkt i de gamle indstillinger, hvor jeg vil tro at der slet ikke blev brugt pausefyring.

-20 H0,5 L0,2 P01
100 % : blæs 35, 30 sek
30-100%: blæs 17, 60 sek
Pause: 10

Hvad skal jeg stille på ved sidstnævnte for at holde røggastemp. lidt højere, så jeg undgår daglige A-1 alarmer?
Hvad er jeres holdning til kedeltemperatur skal den ikke holdes på de 80 grader anbefalet?

God mandag.

Mvh. Skoleinspektøren


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Genvej til indfyringserfaring med Baxi MH 2.5

Indlæg af Claus Birth » 24 maj 2010 00:08

Hej Marmad!
Tillykke med skolen. Baxi MH 2,5 er en kraftig sag, der skal megen kulde eller store arealer til at lægge den ned, så den ikke kan følge med.
Erfaring tager tid, gode råd om indstillinger er der mulighed for her. Prøv lige at beskrive lidt om din bolig og dit fyr før nogen kan hjælpe dig, din profil.
Det største problem for dit fyr er når det ikke skal lave varme, dvs. i sommerhalvåret har det for stor ydelse i forhold til aftaget effekt.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Besvar