Fyring med majs i Baxi 2,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
HSC
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Fyring med majs i Baxi 2,5

Indlæg af HSC »

Lige et tillægsspørgsmål til denne her...

Kan man fyre med cornflakes i sin Baxi?

Blevet tilbudt 16 paller á 500 kg for 1.000,- :O)
Men sælger har prøvet dem i sin Baxi 1,5'er uden det store held...
Findes der nogen brændværdi på det? Er jo lavet af majs...
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Fyring med majs i Baxi 2,5

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Konen havde både en sæk cornflakes og en sæk müsli der var blevet for gamle ( heste foder ), og de røg begge to i tanken på Baxi'en, og det spiste den med stort velbehag. Der var vel ca. 20 kg tilbage i hver sæk. 8)

Nu røg de jo så bare op i tanken, hvor der var majs i forvejen, og kun 20 kg af hver, så det kan vel næppe betragtes som en valid og fuldgyldig test, men Baxi'en brændte det da af uden problemer overhovedet.

Jeg vil dog forvente det er svært at starte fyret op på ren cornflakes. De er sikkert i lighed med både korn og majs lidt svære at få 'gang i', jeg skal i hvert fald have et rigtigt godt bål af træpiller som opstart, men så kører det ellers bare der ud af. 8)

PS. Tak for din hilsen på St.Nipples Day 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Benny Pedersen

Re: Fyring med majs i Baxi 2,5

Indlæg af Benny Pedersen »

Hej Hej. når de høster majs altså kun selve kernerne . så gør de det med en mejetærsker med et majsbord.
det er på samme måde som når de høster korn. altså det er kun kernerne som kommer i tanken..
mener ikke de gør det så meget i Dk pga majsen kan ikke nå at blive moden nok. og at vand pct er svær at få under 40 ..
normalt snitter man majsen med en finsnitter som tager hele planten undtaget de nederste 40 cm .
de kan også "plukke" kolbemajs det gør de også med en finsnitter hvor de stadig klipper planten af ca 40 cm over jorden
men der er det kun kolben som kommer ind i selve snitteren resten falder på jorden igen. det giver en meget mere intensiv
foder. sidste mulighed er den med mejetærskeren som jeg skrev aller først..

kan man lugte at der bliver fyret med majs??
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Fyring med majs i Baxi 2,5

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Der er næsten ingen der fyrer med majs, fordi det koster ca det dobbelte af korn på grund af den højere foderværdi, mens brændværdien kun er en anelse højre en korn, så det er en skidt forretning af fyre med majs.

En anden årsag til den høje pris på majs er vandprocenten i nyhøstet majs, som nævnt i forrige indlæg, og det koster ca 20 kr pr 100kg at få det nedtørret til 14-15% vandindhold.

Kan man derimod få spildmajs til ca samme pris som korn, så er det rigtigt fint at fyre med.

Og for at svare på spørgsmålet : Nej, det lugter ikke udendørs eller i fyrrum at fyre med majs, i hvert fald ikke på en Baxi 2.5 med iltstyring. Men åbner du lågen ind til brændkammeret, så kan det godt lugte lidt af popkorn 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar