Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
jensmed
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 jun 2008 13:08
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5 - 350
Areal: ca. 250 m2
Brændsel: Træpiller - 8 mm
Geografisk sted: Nørre Alslev - Nordfalster

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af jensmed » 19 feb 2009 21:26

Hej igen

Skønt at man kan få hurtige svar her i forummet - især når man pludselig bliver i tvivl.

Jeg er godt klar over at skorstensfejeren skal godkende tilslutning og sige god for fyrrummets indretning osv. og han har været på banen i forbindelse med renovering af skorsten (isodor).
Han fortalte mig bare hvordan det skulle være - og jeg er da også så småt i gang - men arbejdet tager jo som bekendt meget af ens fritid - .....suk.

Har læst andet sted her i forum ang. forsikringsselskabet - dem har jeg så ikke lige forhørt mig hos endnu.


- Jens -


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af Claus Birth » 19 feb 2009 21:29

Hej Jens!
Hvis du retter dig efter anvisninger fra din skorstensfejer, bør der ikke være nogen problemer med din forsikring, kontakt dog forsikringen når du nærmer dig en afslutning på projektet.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

wildwonsie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 feb 2009 10:40

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af wildwonsie » 24 feb 2009 22:37

Hej Alle
Jeg instalerede selv mit Baxi, men fandt ud af under vejs at der var en masse regler som skorstensfejeren ville have jeg skulle leve op til bla. gipsloft og pulverslukker samt overrislingsanlæg, så jeg kan også varmt anbefale at tage fejeren med på råd, samt kordinere med forsikringen så det ikke viser sig de har nogle strengere krav, man ikke kan leve op til.
mvh. Rene´

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af Jobak » 24 feb 2009 22:45

wildwonsie skrev:Hej Alle
Jeg instalerede selv mit Baxi, men fandt ud af under vejs at der var en masse regler som skorstensfejeren ville have jeg skulle leve op til bla. gipsloft og pulverslukker samt overrislingsanlæg, så jeg kan også varmt anbefale at tage fejeren med på råd, samt kordinere med forsikringen så det ikke viser sig de har nogle strengere krav, man ikke kan leve op til.
mvh. Rene´
De krav du skriver der, er det fordi du har fastbunde dyr i samme bygning? Han er da vist ikke helt med på loven ham skorstenfejeren ellers, tror jeg ikke.
Mit forsikringsselskab sendte en mand ud for at kigge. Da han så det var en Baxi sagde han, at det kunne jeg jo bare ha sagt så ville han ha sparet turen herud..
Han var egentlig også kun interesseret i om tilbagebrands tanken var tilsluttet.
Men der er helt sikkert forskel fra den ene forsikring til den anden.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

wildwonsie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 feb 2009 10:40

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af wildwonsie » 25 feb 2009 08:16

Hmm jeg ved ikke helt nøjagtigt hvad der er af regler, men har dog fundet ud af at der er stor forskel på skorstensfejere, og hvordan de tolker reglerne i forhold til en ervhervsbygning og privat.
og jeg måtte sætte gipsloft op uden på det fine profilbræddeloft, i den helt nye garage/værksted som ikke er erhverv.
plus de før nævnte ting, så jeg fatter ikke, hvorfor man skal sikre så ekstra meget, det er i mine øjne helt vanvittigt, men man er nød til at gøre som den lokale fejer siger ellers, bliver anlæget ikke godkendt, og så kommer problemet med forsikringen hvis man står uden godkendelsen.


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af Ole S. » 25 feb 2009 08:49

wildwonsie skrev:Hmm jeg ved ikke helt nøjagtigt hvad der er af regler, men har dog fundet ud af at der er stor forskel på skorstensfejere, og hvordan de tolker reglerne i forhold til en ervhervsbygning og privat.
og jeg måtte sætte gipsloft op uden på det fine profilbræddeloft, i den helt nye garage/værksted som ikke er erhverv.
plus de før nævnte ting, så jeg fatter ikke, hvorfor man skal sikre så ekstra meget, det er i mine øjne helt vanvittigt, men man er nød til at gøre som den lokale fejer siger ellers, bliver anlæget ikke godkendt, og så kommer problemet med forsikringen hvis man står uden godkendelsen.
Hej

Det er meget almindeligt, at der som minimum skal være gipsloft, oftest kræves der to lag, for at loftet overholder brandkravene idag. Tror ikke man finder en fejer der vil godkende et træloft i et fyrrum.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

maw1
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 185
Tilmeldt: 07 okt 2008 08:06
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: Ca. 300m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 20-35 kilo
Årligt forbrug: 8 - 10

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af maw1 » 26 feb 2009 20:08

nej kravet til loftet er som følgende...... 100 mm isolering, net så isolering ikke kan falde ned, og afslutning med 2 lag gips.......
(søg evt på nettet efter BD30 & DB60 sikring)

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af Jobak » 17 mar 2009 21:31

maw1 skrev:nej kravet til loftet er som følgende...... 100 mm isolering, net så isolering ikke kan falde ned, og afslutning med 2 lag gips.......
(søg evt på nettet efter BD30 & DB60 sikring)
Mon det også gælder hvis fyrrummet ikke er i samme bygning som beboelsen? Jeg forstod sådan på min fejer at en brandsikring primært er til for at beskytte fastspændte dyr.
Og dermed menes ikke fruen med håndjern på i sengen... :lol:
Jeg satte Troltex op istedet, så var jeg fri for det spartling og malingshalløj. Tror ikke det er dyrere når det bliver lagt sammen til sidst. Og det er jættenemt at sætte op.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Anders G
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 03 dec 2007 20:17
Mit fyr: Baxi MH 1.5 /350 ltr. u. ilt
Areal: 250 m2 i 2 plan
Brændsel: 8mm Træpiller svenske
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 20-25 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Næstved
Modtaget likes: 3 gange

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af Anders G » 18 mar 2009 16:55

Jeg fik min baxi installation godkendt i november. Fyret står i garagen, der er 2,4 mtr til loftet, der er profilbrædder, vandslukning standard baxi, og 6 kg pulverslukker i rummet. Ingen problemer siger fejeren for det står jo ikke i beboelsen. :P

jensmed
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 jun 2008 13:08
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5 - 350
Areal: ca. 250 m2
Brændsel: Træpiller - 8 mm
Geografisk sted: Nørre Alslev - Nordfalster

Re: overvejer køb af Baxi 1,5 - 350.....

Indlæg af jensmed » 18 mar 2009 20:16

Fejeren sagde at der skulle 2 lag gips + pulverslukker i rummet, ikke andet.
Fyrrum i beboelsen.

Nu er der kommet gips mm. - ja så er det vist bare at komme i gang - så må vi høre hvad fejeren siger når vi engang er færdige. :)


Besvar