Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BAXI multi-heat 1.5 og Gulvvarme

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
mlh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 dec 2008 17:42
Mit fyr: BAXI Multi Heat 1.5
Areal: 240
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Rødding

BAXI multi-heat 1.5 og Gulvvarme

Indlæg af mlh » 22 dec 2008 14:06

Hej,

Jeg har et par spørgsmål vedr indstillinger af gulvvarme - jeg kører via shunt. Jeg har 2 termostater på gulvvarmekredesen, er der nogen der ved hvad disse 2 termotater påvirker??? Jeg har vedhæftet et par billeder.

Desuden har jeg en termostat på min retur fra varmtandsbeholderen, hvilken funktion har den når den sidder på retur??? Sikkert nogle indlysende spørgsmål, men jeg har absolut ingen begavelse indenfor VVS

[img][http://vvs.hyla-gruppen.dk/#2.2]


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: BAXI multi-heat 1.5 og Gulvvarme

Indlæg af Flunk » 22 dec 2008 14:11

Prøv at vedhæft filen endnu engang?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

mlh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 dec 2008 17:42
Mit fyr: BAXI Multi Heat 1.5
Areal: 240
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Rødding

Re: BAXI multi-heat 1.5 og Gulvvarme

Indlæg af mlh » 22 dec 2008 14:28

Flunk skrev:Prøv at vedhæft filen endnu engang?
Her er links til billederne, kan ikke finde ud at indsætte dem :-(

http://vvs.hyla-gruppen.dk/#2.0
http://vvs.hyla-gruppen.dk/#2.1
http://vvs.hyla-gruppen.dk/#2.2

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: BAXI multi-heat 1.5 og Gulvvarme

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 dec 2008 16:26

Hej mlh
En termostat der sidder på returen fra din v.v.beholder, har til opgave at sørge for, der cirkulerer varmt kedelvand gennem den indbyggede spiral, der sidder i v.v.beholderen og opvarmer det varme brugsvand.
Når du går i bad og bruger varmt vand, så kommer der en tilsvarende mængde koldt vandværkdvand ind i beholderen, dette kolde vand vil afkøle spiralen, og det bliver termostaten opmærksomt på, så åbner den en lille smule og tillader, det varme kedelvand at sive gennem spiralen indtil returen er oppe på den i forvejen indstillede temperatur.

Og sådan fungere termostaterne på gulvvarmeslangerne også. (De kører bare på en noget lavere temperatur.)
Men princippet er det samme.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

mlh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 dec 2008 17:42
Mit fyr: BAXI Multi Heat 1.5
Areal: 240
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Rødding

Re: BAXI multi-heat 1.5 og Gulvvarme

Indlæg af mlh » 22 dec 2008 16:58

Ernst Drastrup skrev:Hej mlh
En termostat der sidder på returen fra din v.v.beholder, har til opgave at sørge for, der cirkulerer varmt kedelvand gennem den indbyggede spiral, der sidder i v.v.beholderen og opvarmer det varme brugsvand.
Når du går i bad og bruger varmt vand, så kommer der en tilsvarende mængde koldt vandværkdvand ind i beholderen, dette kolde vand vil afkøle spiralen, og det bliver termostaten opmærksomt på, så åbner den en lille smule og tillader, det varme kedelvand at sive gennem spiralen indtil returen er oppe på den i forvejen indstillede temperatur.

Og sådan fungere termostaterne på gulvvarmeslangerne også. (De kører bare på en noget lavere temperatur.)
Men princippet er det samme.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
Hej Ernst,

Tak for dit svar - det gav mig forståelse af termostaten på varmvandsbeholderen :-)

MEN du skriver at termostaterne på gulvvarmen fungere på samme måde.....skal det forståes på den måde at den ene styre temp på frem-temp - og den anden på temp på retur??? og hvordan er den "optimale"indstilling på disse to - skal der være stor eller lille forskel???


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: BAXI multi-heat 1.5 og Gulvvarme

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 dec 2008 17:17

Den fælles termostat, der sidder på fremløbet, indstilles til den temperatur, du ønsker skal ind i gulvvarmeslangerne for. e.ks. 40 grader.
Herefter sidder der en returtermostat på hver returslange, som sørger for, at returslangen ikke bliver alt for kold.
Når vandet afkøles i slangerne, så åbner returtermostaterne indtil de mærker den i forvejen indstillede temperatur.

Nu kan man jo ikke forvente, at de styrer varmeslangerne ved højere temperaturer, end fremløbstermostaten er indstillet til.
Jeg synes, det vil være fornuftigt at stille fremløbet til ca. 40 - 45 grader, og returtermostaterne til 25 - 30 grader.
Det er noget man kan prøve sig lidt frem med.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

mlh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 dec 2008 17:42
Mit fyr: BAXI Multi Heat 1.5
Areal: 240
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Rødding

Re: BAXI multi-heat 1.5 og Gulvvarme

Indlæg af mlh » 22 dec 2008 18:25

Ernst Drastrup skrev:Den fælles termostat, der sidder på fremløbet, indstilles til den temperatur, du ønsker skal ind i gulvvarmeslangerne for. e.ks. 40 grader.
Herefter sidder der en returtermostat på hver returslange, som sørger for, at returslangen ikke bliver alt for kold.
Når vandet afkøles i slangerne, så åbner returtermostaterne indtil de mærker den i forvejen indstillede temperatur.

Nu kan man jo ikke forvente, at de styrer varmeslangerne ved højere temperaturer, end fremløbstermostaten er indstillet til.
Jeg synes, det vil være fornuftigt at stille fremløbet til ca. 40 - 45 grader, og returtermostaterne til 25 - 30 grader.
Det er noget man kan prøve sig lidt frem med.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
Hej Ernst,

tak for dit svar, jeg har nu forstået "princippet"i systemet. Jeg har rumfølere i alle rummene, og har indstillet disse. MEN der sidder jo så 1termostat mere på selvegulvvarmkredsen, for mig at se (og det er sikkert ikke rigtigt) så er det en slags retur termostat, men hvad formål tjener den, når der er er rumføler/termostater på alle slangerne????

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: BAXI multi-heat 1.5 og Gulvvarme

Indlæg af john m » 22 dec 2008 18:47

Hej som jeg ser det på billedet er den nederste termostat til at styre temp i
gulvvarme,det ser ud til at den har en føler oppe på fremløb.
Den anden hane er straks værrer, måske noget flow reg. i forbindelse med en
kontravent. Dette er bare et forslag ,det er svært at overskue på billeder
håber det hjælper lidt. :)
mvh john.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Besvar