Glanssod

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Glanssod

Indlæg af Walder »

OK - konklusionen er for svag forbrænding til for kolde flader = dannelse af glanssod.
Jeg prøvede lige med ovnrens, og det opløser relativt nemt glanssoden, og den kan herefter skrabes af med en spartel - men det er lidt snasket.
Tak for mange input.

Walder

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Glanssod

Indlæg af Walder »

Jeg fandt lige dette link:
http://pellets.dk-teknik.dk/cms/site.aspx?p=462
http://pellets.dk-teknik.dk/dk-teknik_d ... c&fname=11 Villa anlæg.pdf&pdf=true

Her er et uddrag:
Årsag til løbesod
Årsagen til sodlaget er normalt en kombination af dårligt isoleret skorsten, lav røggastemperatur og ufuldstændig forbrænding.
Når man lukker for lufttilførslen, vil brændslet holde i længere tid, men til gengæld vil uforbrændte røggasser sætte sig i fyringsanlægget og skorstenen som sod. Når der lukkes for lufttilførslen, vil røgens hastig-hed blive mindre, og vanddampene i røgen vil fortætte i skorstenen og blande sig med de uforbrændte røggasser. Når dette er sket, ses der ofte i skorstenen et sodlag med en blank overflade (glanssod).

Risiko for skorstens-brand

I værste fald kan der opstå skorstensbrand. En eventuel skorstensbrand opstår som regel under optænding eller ved påfyring af brænd-sel. Her tilføres masser af luft, og der opnås derved så høje temperatu-rer, at glanssoden antændes.

Foring i skorsten løser problemet

For at forebygge kondens kan skorstenen isoleres indvendigt ved, at nedsænke eller støbe en isolerende kerne inde i den gamle skorsten. Man kan også sænke en stålforing ned i skorstenen. En foring medfø-rer samtidig, at skorstenen bliver mere tæt.

Egenkontrol af kon-dens

Forbrugeren kan selv kontrollere, om der er kondens i skorstenen, ved at tage renselemmen af oppe på loftet og med en finger gnide på mur-sten og fuger indvendigt i skorstenen. Hovedreglen er: Bliver fingeren våd og fedtet, er der kondens.


Altså - glanssod opstår af ufuldstændig forbrænding og det har vi ved pausefyring.
Gad vide om vi ved at øge frekvensen samt luftmængde under pausefyringen så kan komme problemet til livs? Det skal i hvert fald prøves!

Walder
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Glanssod

Indlæg af Steffeno »

Jeg har ikke de samme problemer mere efter at jeg har justeret fra 60 gr. til 70 gr. fremløbstemp. det var åbenbart nok til at der kommer en smule mere knald på så den brænder rent. Nu er der koldt udenfor, så forbruget er det større og jeg har sænket temperatiren igen, men den holder sig stadigt ren.

Pausefyring er altså noget skidt...
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns
tnordholt

Re: Glanssod

Indlæg af tnordholt »

Altså, er vi så ikke ved at komme frem til at den mest effektive kur er et flerægget sværd...Først fuld skrue på kedlen et døgns tid (så høj temp. den kan komme op på), derefter gasbrænder for at fjerne resten, eller alternativt kaustisk soda og en spartel.

Besvar