Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Gravoren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 05 okt 2016 13:31
Mit fyr: Baxi 2.5 1999 25kw
Areal: 350+overetage+250m2
Brændsel: Morfinpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733

Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af Gravoren » 11 nov 2023 15:17

Kære Baxi brødre!

Jeg har et problem med lav retur temperatur efter at have skiftet min gamle pumpe til en ny!


Pumpen har løftehøjde som den tidligere (4m) som nemt drev huset, den nye pumpe leverer også fin varme med høj retur temperatur når alle radiatorer kalder på vand.

Det øjeblik der ikke er det store behov i radiatorerne "modulerer" pumpen ned og siger at den kun flytter 0,1m3 i timen (når der er stort behov for vand leverer den 1-2m3/t uden problemer) det bevirker at returvandet til tider bliver kølet helt ned til 30°

først har jeg fået pumpen installeret af en VVS ven da jeg satte ny varmtvands beholder op i stedet for oliefyr (det lavede udelukkende varmt vand i sommersæsonen)

Returen var jo for lav så jeg fik en anden VVS'er til at installere en shuntventil med føler. (RAVI føler ligger oven på retur rør under rørskål påsat med strips)

Læg mærke til at ventilen lukker vand fra retur op i fremløb, hans tanke var at så ville vandet i hele kredsen opvarmes til 50-60° det giver bare ingen mening for mig! Hvis fremløbet er 80° og man lukker 30° retur ind i fremløbet så kan returen vel ikke blive varmere.

Anlægget er med åben ekspansion med ca 8m fra kedel til ekspansion, han siger nu at hvis vi laver lukket ekspansion så vil det blive pisse godt da det større tryk gør at man kan flytte vandet hurtigere.
Giver det overhovedet mening?

Problemet er at så længe pumpen modulere ned til tæt på fuldt stop så er der intet flow tilbage mod kedlen og returvandet afkøles til 30-40°, vil det blive bedre med en lukket ekspansion eller vil det være det samme?

Min tanke var at vende ventilen så den lukker varmt fremløb ned i kold retur for at få returen op i temperatur.
Til gengæld så varmer man kun den lille næsten lukkede kreds, vil det så ikke lave meget mere pausefyring?

Jeg kunne egentligt bedre lide det som det var før, hvor pumpen kørte for fuld smæk konstant og returen altid var omkring 60° men de nye pumper kører ikke bare konstant flow selv om de bliver indstillet til det.

Kan jeg overhovedet redde det her uden at skulle ud at investere igen? :(

Håber at der nogen der har de vises sten!

Billede
Billede
Billede
Billede


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af thy » 11 nov 2023 19:45

det er normalt at man blander fremløbsvandet i returen for at få højere retur ved fyret
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af thy » 11 nov 2023 19:49

thy skrev:
11 nov 2023 19:45
det er normalt at man blander fremløbsvandet i returen for at få højere retur ved fyret
det er vist bare du har den røde pil vendt forkert ned mod ventilen som skal åbnes næsten helt
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Gravoren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 05 okt 2016 13:31
Mit fyr: Baxi 2.5 1999 25kw
Areal: 350+overetage+250m2
Brændsel: Morfinpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733

Re: Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af Gravoren » 11 nov 2023 20:23

Det ville jeg også mene fra fremløb til retur.
Jeg har den fuldt skruet op men det bliver kun varmt ned til T stykket, hvis jeg cykler igennem de forskellige settings på pumpen går den op til måske 0,5m3/t i kort tid og retur temperatur stiger lidt.

Problemet er at pumpen næsten går i stå når der kun bliver kaldt på lidt vand fra radiatorerne.

På første billede peger pilen på ventilen opad, fra returen op til fremløb er det ikke den forkerte vej, eller er det du siger mht den røde pil, er at den er åben begge veje sådan en fætter?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2023 20:26

Åben og lukket ekspansion er et fedt, så den VVS ville jeg ikke bruge igen.

Han har shuntet huset, hvilket jeg ikke vil sige er en dårlig ide med fremløb på 80, børn (og andre) risikerer at brænde sig på en radiator der er 80 grader i toppen.

Så ventilen er som sådan god nok, men jeg ville når det skulle være sætte den til at blande ind efter VVB, så kan du jo sænke fremløbet til behovet 25-65grader efter ude temperaturen (hvis det forgår automatisk hedder det vejrkompensering).

Det dårlige er at at pumpen skal sidde i kedelkredsen for at en ventil eller en hane eller noget andet kan påvirke retur temperaturen på kedlen.
Så noget er lavet om hvis du tidligere havde en højere retur temperatur, eller også er der en hane et andet sted i systemet som lukker fremløbsvand i returen. Og det kan din fremløbs shunt godt fucke op.

Update: ser lige at ventilen føler på retur temperaturen. Det giver overhovedet ingen mening det der, hvis tegningen ellers er rigtig.
Dvs. at ventilen åbner hvis returen er kold, så fremløbet også bliver koldt. Så er både fremløb og retur kold (som skrevet, det giver ingen mening)
Senest rettet af Hjemme teori 11 nov 2023 20:35, rettet i alt 2 gange.
Mvh. Sophus


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2023 20:29

Og din åbne ekspansion bør sidde på fremløbet uafspærreligt fra kedlen, måske det kan godkendes hvis der er en overtryksventil på kedlen?
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2023 20:40

her et eksempel. Pumpen kunne også sidde på returen(men skal stadig bare sidde i kedelkredsen)
Skærmbillede 2023-11-11 203832.jpg
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Gravoren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 05 okt 2016 13:31
Mit fyr: Baxi 2.5 1999 25kw
Areal: 350+overetage+250m2
Brændsel: Morfinpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733

Re: Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af Gravoren » 11 nov 2023 21:02

Hjemme teori skrev:
11 nov 2023 20:40
her et eksempel. Pumpen kunne også sidde på returen(men skal stadig bare sidde i kedelkredsen)
Skærmbillede 2023-11-11 203832.jpg
Så problemet kan være at pumpen sidder udenfor ventilen?

Stadig så modulere pumpen så langt ned, hvis den siger 0,1m3 i timen er det jo ikke mere end 1.7L i minuttet!

Men der er fint varme på alle steder i huset.

Det ville måske være nemmere bare at finde en ny pumpe det kan køre ægte konstant flow, for alt virkede fint før den nye pumpe
Hjemme teori skrev:
11 nov 2023 20:29
Og din åbne ekspansion bør sidde på fremløbet uafspærreligt fra kedlen, måske det kan godkendes hvis der er en overtryksventil på kedlen?

Godt set, der gik rør til ekspansion på fremløb fra tidligere oliekedel som et sløjfet, eksisterende rør er fra sløjfet brændekedel, den flytter jeg.

Jeg ligger lige den lille og svarer på det jeg missede 😊

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2023 21:13

Gravoren skrev:
11 nov 2023 21:02
Så problemet kan være at pumpen sidder udenfor ventilen?
Det er problemet - med mindre der er en bypass fra fremløbet til returen du ikke har opdaget.

Stadig så modulere pumpen så langt ned, hvis den siger 0,1m3 i timen er det jo ikke mere end 1.7L i minuttet!
Ja, det er 100l/t med en diff på 50grader er det 5,8 kw. Lyder som en rigtig fin pumpe
Hvis du får returen op på 60, ved at få pumpen ind i kedelkredsen, skal den flytte 250l/t

Men der er fint varme på alle steder i huset.
Ja, det skal forhåbentligt være koldere før 5,8kW, bliver for lidt


Det ville måske være nemmere bare at finde en ny pumpe det kan køre ægte konstant flow, for alt virkede fint før den nye pumpe.
Hvis det skal virke, skal der være en bypass på huskredsen du ikke har opdaget, så pumpe kommer ind i kedelkredsen
Og luk bare den ventil, som den sidder nu (placering af føler), giver den ingen mening, skaber højst rod i systemet


Godt set, der gik rør til ekspansion på fremløb fra tidligere oliekedel som et sløjfet, eksisterende rør er fra sløjfet brændekedel, den flytter jeg.

Jeg ligger lige den lille og svarer på det jeg missede 😊
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Retur for lav efter montering af Alpha2 pumpe

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2023 21:24

du snakker om oliekedler mm. men skriver at problemet er at pumpen er skiftet.

Jeg tror der er lavet noget om, du ikke har forstået og du har først opdaget problemet nu. Hvis din tegning er korrekt er pumpen ikke problemet, men derimod noget andet der er lavet om eller er gået i stykker. Og den nye RAVK har ikke noget med det at gøre og er spildte penge. Men den kan bruges hvis du flytter pumpen om bag RAVK'en og vender flowretningen samt sætter føler over på returen sammen med pumpen, så vil den virke fint som kedelshunt.

Når du har det skildt det ad ville jeg også sætte en fjeder belastet kontraventil på returen fra huset, da en 2 vejs ventil kan have svært ved at følge med, ved høj ydelse/flow. Her kan kontra ventilen hjælpe med at få vand gennem 2 vejsventilen.
Mvh. Sophus


Besvar