Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gode råd søges til Baxi 4.0

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Lemamo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11 apr 2023 11:24
Givet likes: 1 gang

Gode råd søges til Baxi 4.0

Indlæg af Lemamo » 11 apr 2023 12:57

Hej

I efteråret overtog min kæreste og jeg en stor landbrugsejendom og det der-til-hørende Baxi 4.0 med iltsyring, og lad os bare sige det har været en meget lang vinter. Ved opstart af fyret i oktober blev fyret tilset af ef vvs´er og alt var efter signe i orden. her efter ca. 6 mdr. er vi nu eksperter i rensning af fyr efter tilbagebrænd, tømning for aske, påfyldning af vand osv. men lige lidt hjælper det, vi har sjældent mere end 14 dage uden store problemer med fyret :| . I går var den så gal igen, men på en ny måde. Fyret gik helt ned på 65 i fremløb( sat til 75) og fyret var næsten gået ud, gløderne var langt inde i sneglen og der kom en sydende lyd, da jeg kørte piller frem var de drivvåde, og jeg tænkte, sørens endnu en tilbagebrand, men alt i pilletanken var knastørt. Der plejer at være massere at sod, os og røg når overrislingen har været aktiveret. Det var altså kun pillerne i fyrkammeret og sneglen der var våde. Er der nogen der har et bud på hvad der kan være gået galt? Samtidig vil vi meget gene vide om man kan reducere fyrets ydelse, da det helt tydeligt er over dimensioneret til vores behov.

vi opvarmer et hovedhus med radiatorer på 475 kvm og en sidebygning med gulvarme på ca 160 kvm.
håber nogle har lidt ideer :)

Mvh. lena


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Gode råd søges til Baxi 4.0

Indlæg af Jens » 11 apr 2023 19:14

De våde piller kunne skyldes, at din syr-ventil lækker lidt.
Måske sidder der lidt skidt i klemme i den efter den sidste gang, den brændte tilbage.
Men med lidt tålmodighed, så skal brugeren @thy nok melde ind med kvalificerede svar på alle jeres evt spørgsmål (i hvert fald så længe de drejer sig om Baxi stokere 😉)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Gode råd søges til Baxi 4.0

Indlæg af thy » 11 apr 2023 19:53

Lemamo skrev:
11 apr 2023 12:57
Hej

I efteråret overtog min kæreste og jeg en stor landbrugsejendom og det der-til-hørende Baxi 4.0 med iltsyring, og lad os bare sige det har været en meget lang vinter. Ved opstart af fyret i oktober blev fyret tilset af ef vvs´er og alt var efter signe i orden. her efter ca. 6 mdr. er vi nu eksperter i rensning af fyr efter tilbagebrænd, tømning for aske, påfyldning af vand osv. men lige lidt hjælper det, vi har sjældent mere end 14 dage uden store problemer med fyret :| . I går var den så gal igen, men på en ny måde. Fyret gik helt ned på 65 i fremløb( sat til 75) og fyret var næsten gået ud, gløderne var langt inde i sneglen og der kom en sydende lyd, da jeg kørte piller frem var de drivvåde, og jeg tænkte, sørens endnu en tilbagebrand, men alt i pilletanken var knastørt. Der plejer at være massere at sod, os og røg når overrislingen har været aktiveret. Det var altså kun pillerne i fyrkammeret og sneglen der var våde. Er der nogen der har et bud på hvad der kan være gået galt? Samtidig vil vi meget gene vide om man kan reducere fyrets ydelse, da det helt tydeligt er over dimensioneret til vores behov.

vi opvarmer et hovedhus med radiatorer på 475 kvm og en sidebygning med gulvarme på ca 160 kvm.
håber nogle har lidt ideer :)

Mvh. lena
spændende

den står forkert og er alt for stor..

så alle indstillinger listes her så kikker vi på det
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar