Baxi 2,5 soder meget

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Holmen
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 okt 2022 18:13
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5
Areal: 290
Brændsel: Vida / Grizzly

Baxi 2,5 soder meget

Indlæg af Holmen »

Hej i blå stue

Jeg har i August overtaget et hus med en baxi multiheat 2,5 uden iltstyring. Jeg har brugt en del tid herinde på at læse diverse opslag ang. indstillinger og fandt nogenlunde noget der virkede. Det skete desværre at jeg fik en tilbagebrand grundet min lettere hullede hukommelse, at jeg ikke fik fyldt nok piller på til at klare at jeg var væk i en dag.
Jeg fik renset og boret det hele ud, samt skruet bundprop ud og renset det igennem med en lang jerntråd. Det undrede mig at der ikke kom vand ud af bundproppen, men jeg har efterfølgende ikke haft problemer med våde piller, og og der kommer fint med luft ud af både hullet fra bundprop og hullerne i brandkammeret.
I samme omgang måtte jeg skifte fra mine vida træpiller til grizzly (dem jeg kunne få fat i under manglen i sommers). Efterfølgende har jeg oplevet problemer med at både brændkammer og turbulator rørerne soder helt til. Dette har jeg ikke haft problemer med før tilbagebrand og skift af træpiller.

Jeg ville høre om der var nogen der kunne give mig et råd eller to til indstillinger ellre forklaringer.
Jeg bor i et hus på 300 kvm med ca. 150kvm med gulvarme og 150 kvm med radiator, samt har 230kvm værksted, der kun er opvarmet til frostfrihed (ca. 10 grader). Isolering begge steder ville jeg tolke som moderat. Jeg fyrer kun i vinterhalvåret og planen er at lukke det ned om sommeren.

Indstillinger på mit fyr:

Brugerprogram:
H 0,2
L0,1
P0,5
no-

Instllatørprogram:
PROM 1,07
P15
B50

Program:
Set 78
Høj blæs: 40%
Høj sek: 20
Lav blæs: 18 % (under 12% begynder der at dannes tjære lignende sod)
Lav sek: 38
Pause 15
Driftknap: Automatisk/lyser ikke

Jeg har derudover taget to billeder, der viser keddel og brændkammer dagen efter en fuld rensning. Jeg er klar over revnen i min tændbuesten, men håber at den kan holde indtil sommer.
20230227_153514.jpg
20230227_153525.jpg
Håber nogen kan hælpe, da jeg ikke rigtig kender mine levende råd længere.

Mvh.
Manden på Holmen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 2,5 soder meget

Indlæg af thy »

Holmen skrev: 27 feb 2023 17:05 Hej i blå stue

Jeg har i August overtaget et hus med en baxi multiheat 2,5 uden iltstyring. Jeg har brugt en del tid herinde på at læse diverse opslag ang. indstillinger og fandt nogenlunde noget der virkede. Det skete desværre at jeg fik en tilbagebrand grundet min lettere hullede hukommelse, at jeg ikke fik fyldt nok piller på til at klare at jeg var væk i en dag.
Jeg fik renset og boret det hele ud, samt skruet bundprop ud og renset det igennem med en lang jerntråd. Det undrede mig at der ikke kom vand ud af bundproppen, men jeg har efterfølgende ikke haft problemer med våde piller, og og der kommer fint med luft ud af både hullet fra bundprop og hullerne i brandkammeret.
I samme omgang måtte jeg skifte fra mine vida træpiller til grizzly (dem jeg kunne få fat i under manglen i sommers). Efterfølgende har jeg oplevet problemer med at både brændkammer og turbulator rørerne soder helt til. Dette har jeg ikke haft problemer med før tilbagebrand og skift af træpiller.

Jeg ville høre om der var nogen der kunne give mig et råd eller to til indstillinger ellre forklaringer.
Jeg bor i et hus på 300 kvm med ca. 150kvm med gulvarme og 150 kvm med radiator, samt har 230kvm værksted, der kun er opvarmet til frostfrihed (ca. 10 grader). Isolering begge steder ville jeg tolke som moderat. Jeg fyrer kun i vinterhalvåret og planen er at lukke det ned om sommeren.

Indstillinger på mit fyr:

Brugerprogram:
H 0,2
L0,1
P0,5
no-

Instllatørprogram:
PROM 1,07
P15
B50

Program:
Set 78
Høj blæs: 40%
Høj sek: 20
Lav blæs: 18 % (under 12% begynder der at dannes tjære lignende sod)
Lav sek: 38
Pause 15
Driftknap: Automatisk/lyser ikke

Jeg har derudover taget to billeder, der viser keddel og brændkammer dagen efter en fuld rensning. Jeg er klar over revnen i min tændbuesten, men håber at den kan holde indtil sommer.

20230227_153514.jpg
20230227_153525.jpg

Håber nogen kan hælpe, da jeg ikke rigtig kender mine levende råd længere.

Mvh.
Manden på Holmen
tændbuestenen har intet med problemet at gøre..

det må være blæser relateret..

dårlige lejer / viklinger i blæser

eller Print der ikke giver den korrekte mængde strøm til blæser...

sender pb Fordi vi skal måle på strømmen til blæser mens den kører

ps dine indstillinger burde være med luftoverskud
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Besvar