Fugtige træpiller ved snegl

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Camiracundus
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 jul 2022 09:12
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5
Areal: 237
Brændsel: Træpiller 8mm
Har takket: 1 gang

Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af Camiracundus »

Hej alle, håber virkelig i kan hjælpe os.

Vi er flyttet ind i vores nye hus for lidt under et år siden, og nu er vi så begyndt at opleve problemer med vores fyr. Vi oplever, at fyret bliver ved med at melde A-1 og A-11 fejl (hhv. ingen ild / lav iltprocent), selvom der er fin ild i kammeret. Derudover er der begyndt at dukke nogle halv-knust/halv-grød-agtige piller der er lettere fugtige op ved sneglen og i magasinet. "Smuldet" ender så med at sætte sig fast langs sneglsporet, og forhindrer så sneglen i at køre frem og tilbage. Vi har nu slukket fyret, indtil vi finder ud af hvad der foregår.

Vores fyr er et Baxi Multi-Heat 2,5. Vi kører med 8mm træpiller med brændværdi på ca 4,8kWh/kg, 0,5% aske og 6-8% vand.

Er der nogle her i forum der måske kan fortælle os hvad der går galt? :|

På forhånd tak,

Ronny og Camilla

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af Lintz »

Så vidt jeg husker har en Baxi en SYR ventil - Og det er nok den der er utæt.

En SYR ventil er koblet på vandet og skal forhindre tilbagebrand.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Camiracundus
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 jul 2022 09:12
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5
Areal: 237
Brændsel: Træpiller 8mm
Har takket: 1 gang

Re: Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af Camiracundus »

Lintz skrev: 18 jul 2022 09:53 Så vidt jeg husker har en Baxi en SYR ventil - Og det er nok den der er utæt.

En SYR ventil er koblet på vandet og skal forhindre tilbagebrand.
Hej,

Mange tak for det hurtige svar!

Vi havde en tilbagebrand nogle få dage inden fyret begyndte at brokke sig; min kæreste mener, at det er fordi han glemte at fylde piller på, og at ilden derfor rakte bagud i søgen efter mere brændsel; kan det passe?

Hvor sidder den ventil henne? Den manual vi fik med fra de tidligere ejere viser et 4,0, og det er nok ikke helt nøjagtigt, tænker jeg?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af Lintz »

Camiracundus skrev: 18 jul 2022 10:03 Hej,

Mange tak for det hurtige svar!

Vi havde en tilbagebrand nogle få dage inden fyret begyndte at brokke sig; min kæreste mener, at det er fordi han glemte at fylde piller på, og at ilden derfor rakte bagud i søgen efter mere brændsel; kan det passe?

Hvor sidder den ventil henne? Den manual vi fik med fra de tidligere ejere viser et 4,0, og det er nok ikke helt nøjagtigt, tænker jeg?
Må indrømme at jeg kender ikke meget til Baxién men brugsvandet skulle gerne være koblet til en ventil på den vandrette snegl et sted.

Når der har været tilbagebrand åbner denne ventil og fylder røret med vand - Når den så lukker igen kan der ske det at der trækkes en lille smule smuld med op i ventilen som så bliver utæt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Camiracundus
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 jul 2022 09:12
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5
Areal: 237
Brændsel: Træpiller 8mm
Har takket: 1 gang

Re: Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af Camiracundus »

Lintz skrev: 18 jul 2022 10:06 Må indrømme at jeg kender ikke meget til Baxién men brugsvandet skulle gerne være koblet til en ventil på den vandrette snegl et sted.

Når der har været tilbagebrand åbner denne ventil og fylder røret med vand - Når den så lukker igen kan der ske det at der trækkes en lille smule smuld med op i ventilen som så bliver utæt.
Vi giver os til at kigge efter ventilen, så :) Ved du om det vil det være nok at rense ventilen, eller om skal den skiftes ud?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af Lintz »

Camiracundus skrev: 18 jul 2022 10:13 Vi giver os til at kigge efter ventilen, så :) Ved du om det vil det være nok at rense ventilen, eller om skal den skiftes ud?
Jeg vil mene at sandsynligheden for at den har trukket lidt smuld op er stor så en rensning vil sikkert være nok.
Især fordi du nævner at I netop har haft en tilbagebrand og at problemet er opstået derefter.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Camiracundus
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 jul 2022 09:12
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5
Areal: 237
Brændsel: Træpiller 8mm
Har takket: 1 gang

Re: Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af Camiracundus »

Lintz skrev: 18 jul 2022 10:15 Jeg vil mene at sandsynligheden for at den har trukket lidt smuld op er stor så en rensning vil sikkert være nok.
Især fordi du nævner at I netop har haft en tilbagebrand og at problemet er opstået derefter.
Mange tak for din hjælp :great: Vi får kigget efter ventilen og renset den, så melder vi tilbage om det har løst problemet. Vi skal bare lige have fat i HS-Tarm først :roll: Den manual vi fik med har som sagt en tegning af en nyere 4,0 model, men vores er en ældre 2,5, så den er ikke meget hjælp :lol: De må lige kunne sende en tegning af en ældre 2,5 så vi ikke splitter hele skidtet ad i vores søgen.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af Lintz »

Camiracundus skrev: 18 jul 2022 10:30 Mange tak for din hjælp :great: Vi får kigget efter ventilen og renset den, så melder vi tilbage om det har løst problemet. Vi skal bare lige have fat i HS-Tarm først :roll: Den manual vi fik med har som sagt en tegning af en nyere 4,0 model, men vores er en ældre 2,5, så den er ikke meget hjælp :lol: De må lige kunne sende en tegning af en ældre 2,5 så vi ikke splitter hele skidtet ad i vores søgen.
Prøv google 😀
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af thy »

det er korrekt det er syrventilen der har lukket vand ud ,på grund af tilbagebrand,når den gør det kan sneglen sætte sig helt fast,men er det når den er lige når tanken er tom,låser det ikke nødvendigvis sneglen da der ikke er matriale/piller nok til det..

den vand der er udløst løber ned i luftkassen,som så skal drænes ved at tage unbrakoskruen ud så vandet kan komme ud..
gøres det ikke vil fyret ikke kunne køre ortenligt du lufthuller til under luften er blokeret af vand,som kommer op i piller og slukker /gør bålet dårligt..

så første skridt er altid ved tilbagebrand at få lukket vand ud af bunden/luftkassen..

er det gjort..

ellers er det svært at fejl finde

op bygning og plasering af dele er ens på de 3 modeller,dog sider unbrakoskruen venstre side på 1,5,og på din højre side
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Fugtige træpiller ved snegl

Indlæg af thy »

Højre side ved bunden inde i den lille åbning
Vedhæftede filer
5B15B28F-1144-4FA5-A2D2-0FDDBBEA6941.jpeg
97567588-1CF8-4AA1-A0B1-507944408CA6.jpeg
F381AA81-5C2A-4E05-8B96-40FE62D6244D.jpeg
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar