Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pumper..

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Pumper..

Indlæg af jancar » 09 feb 2022 12:00

Hej

Ja nu er det ikke lige bestemt min baxi som sådan det omhandler her, men i er altid så skide gode til at svare herinde :)
Elpriserne (og træpillepriserne) stryger jo i vejret, så jeg er ved at se hvor der kan optimeres i boligen.
Vi har tre cirkulationspumper på vores varmeanlæg. En ved fyret, som jeg skiftede for et par år siden, og så inde i huset der er der 2 stk. En til radiatorerne, og en til gulvvarmen.
Er de egentlig nødvendige, når der er en pumpe ved fyret,- skulle den ikke kunne skubbe det rundt?
Vi bruger nærmest kun 2 radiatorer på 1 sal.
Men uanset så er de lidt gamle de to pumper i huset. Hvis de skal være der, er der så nogen der kan give et skud på hvor hurtigt nogle mere energirigtige ville kunne tjene sig ind... (ved at det kommer an på elpriser osv osv. Men er det nærmere 3 år end 15 år)

De to pumper der er i huset er:
Grundfos Alpha+ 15-60 CIL (gulvvarmen)
Grundfos Alpha Pro 25-60 180 (Radiatorer)

Tak for hjælpen som altid
Mvh Jan


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Pumper..

Indlæg af svanggaard » 09 feb 2022 12:08

Gulvvarmepumpen er helt sikkert nødvendig. Men radiatorpumpen er lidt svær at gennemskue. Prøv at slukke den - Der kan sagtens skubbes varme igennem hvis der sidder en anden pumpe.

jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Pumper..

Indlæg af jancar » 09 feb 2022 12:59

Hej

Testede det lige uden radiatorpumpen,- den er nødvendig for at få vandet rundt. Men har justeret den lidt ned.
Jeg har fundet en side på grundfos, hvor de skriver hvilken pumpe man kan udskifte dem med og hvor mange kwh man kan spare ved at skifte pumpe.
https://api.grundfos.com/literature/Gru ... 942718.pdf
Jeg skal ikke kunne sige hvad udgangspunktet er,- om det er i forhold til max-forbrug på et år. Vi har feks vores slukkede sommeren over. Men de skriver at man sparer cirka 300 kwh/år pr pumpe.. Hvis vi så kun bruger dem 2/3 af året så er det omkring 200 kwh/pumpe. Så vil de være tjent ind på 4-5 år cirka.. med de nuværende elpriser.
Kan vel lige så godt få dem skiftet så... Selvom det da er lidt af en udskrivning.

Mvh Jan

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Pumper..

Indlæg af svanggaard » 09 feb 2022 13:50

Det smarteste du kan gøre her og nu er at anskaffe en Energimåler. Så får du hurtigt et reelt billede af hvor strømmen forsvinder hen. I mit eget tilfælde fik jeg lidt et chock over mit køleskab - Det er siden udskiftet og var en langt bedre investering end cirkulationspumper.

jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Pumper..

Indlæg af jancar » 09 feb 2022 13:55

Køleskabet har godt nok også nogle år på bagen... Men er et dejlig Miele køleskab, men kunne da være at pakningerne måske skulle gåes efter.
Tørretumbleren er også under mistanke,-
Hvor meget investerede du i en energimåler,- Er en jem og fix model god nok?

Mvh Jan


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Pumper..

Indlæg af svanggaard » 09 feb 2022 14:27

Jeg havde et fint Gorenje kølefryseskab. Men det viste sig, at det trak 90Watt næsten 24/7/365. Men det var nu også gået hen og blevet 19 år gammelt. Mit nye kølefryseskab trækker lejlighedsvist 8-9Watt og køler faktisk bedre.

Jeg købte min måler hos Onkel Harald. Det er vist det samme ejere som Jem og Fix. Apparatet måler sikkert ikke 100% præcist - men dækker rigeligt mit behov.

Jeg skrev selv alle forbrugstal for alle apparater i et regneark. Dernæst vurderede jeg potentiel besparelse ved udskiftning af et bestemt apparat, eventuelt kombineret med reduktion i driftstimer. Så er det jo bare vurdere hvor mange måneder man vil tillade at der går før en investering er lønsom.

Køl/frys står generelt for ca. 30% af forbruget i en husstand. Det kører 24/7/365 og kan derfor godt betale sig at gå efter noget effektivt. Tilsvarende med dine cirkulationspumper, men som jeg forstår det er det Alpha-pumper - det plejer ikke være helt skidt.

jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Pumper..

Indlæg af jancar » 09 feb 2022 14:40

Jeg fandt sgu lige en energimåler på fjernlageret som jeg havde liggende. En Idèline... et discountmærke fra halvfemserne tror jeg :D
Men der er da liv i den. Køleskabet står lige nu og suger 60-70 watt ser det ud til ifølge måleren... Skal lige have styr på måleren, da det ikke er så logiske menuer der er i apparatet.
Tror jeg må i gang med den manøvre du har været igennem.... Fryseren er ikke så gammel, og har OK energimærke. Men køleskabet er nok 13-15 år gammelt. Det var her da vi flyttede ind... Og med dårlige pakninger.
Tørretumbler også samme alder. Og den bruger kæresten meget gerne.
Ja og så de to cirkulationspumper.
Og så generelt lidt bedre vaner.

Tak for input,- selvom det er kommet lidt væk fra Baxiuniverset :)

Mvh Jan

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Pumper..

Indlæg af pelle » 10 feb 2022 00:44

Skal du have en lavenergi pumpe lidt billigere så prøv en IBO fra Polen. Den der koster ca 550 kr leveret til din dør fra Ebay.de. Den passer på pumpehuset fra en grundfoss. Har nogle stykker af det mærke og de gør det fuldt ud lige så godt som en grundfoss lavenergipumpe. Blot til info.
https://www.ebay.de/itm/173404460582?_t ... 1113.m2108

Men, noget helt andet er. Hvorfor er 2 pumper nødvendig for at trække fra kedlen og ind til husets radiatorer. Gulvarmekredsen skal have en pumpe for at virke, så den skal være der til det. Har du ikke shunt på baxien eller er det en kuglehane der står lidt åben i stedet for kedel shunt. For så går der jo noget af flowet. Det undrer mig blot lidt med de 2 pumper. Måske er der langt fra kedlen til stuehuset. Det kan jo så også være det er derfor 2 pumper er nødvendig.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Pumper..

Indlæg af jancar » 10 feb 2022 13:31

Hej Pelle

Er de polske pumper også energibesparende?

Fyret står i et fyrrum i stalden,- Så der er lidt vel 10-15 meter ind til huset hvor de andre pumper er. Der er der en pumpe ved fyret og en shunt med føler der sender noget af fremløbsvandet tilbage til tilbageløbet,- .

I huset er der så en pumpe til gulvvarme og en til radiatorerne,- Testede at slukke den til radiatorerne, men så kunne der ikke komme vandt rundt til dem.
Der er også en shunt ved den ene pumpe inde i huset. Den er uden termostat. En Espeshunt så vidt jeg husker

Mvh Jan

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Pumper..

Indlæg af svanggaard » 10 feb 2022 18:24

Jeg gætter på at pumpernes funktion er:

1) Kedelshunt ved fyr. Sikrer at returtemperaturen til kedel ikke bliver for lav.
2) Gulvvarmeshunt - sikrer stabil fremløbstemperatur i dine gulvvarmeslanger
3) Blandeshunt - begrænser fremløbstemperatur til huset (ESBE ventil). Jeg mener, at ESBE-ventiler har termostat indbygget.

Hvis blandeshunt (3) slukkes vil der ikke afsættes varme i huset. Varmen ryger bare tilbage til fyret.

Som tidligere sagt, tror jeg det er begrænset hvad du kan spare ved at skifte en Alpha pumpe med en anden/nyere Alpha-pumpe (eller polske pumper for den sags skyld) - specielt når dine pumper kun kører i vinterhalvåret.

Tørrerumbleren og ovn er typisk de største forbrugere. Dernæst køl/frys efterfulgt af andet som kører 24/7.

Hvis dit Miele køleskab (60-70W) aldrig holder pause, bruger det 500-600kWh/år. Man kan sagtens få et nyt køleskab til fornuftig pris, som bruger mindre end 150kWh/år.

Tommelfinger reglen er, at hver gang du bruger 1 Watt 24/7/365 koster det ca. 20kr / år.

På eloverblik.dk (eller hos din elhandler) kan du se dit elforbrug time for time. Kig på forbruget når huset står tomt eller når alle sover. Hvis du kan få det "tomgangs-forbrug/grundlast" nogle Watt ned batter det virkelig meget. Jeg er selv gået fra ca. 0,25kWh til 0,11kWh / time. Det bliver til (0,25-0,11) * 24timer = 3,3 kWh/døgn


Besvar